Mercedes-Benz má nejširší nabídku elektromobilů. Vybrat si můžete od malého SUV, přes sedany, až po velká SUV. Stejně tak nabízí kompletně elektrické portfolio dodávkových vozidel, včetně osobní třídy V. My jsme v krátkosti vyzkoušeli tři modely: dvě největší SUV a dodávku.
Od EQA až po EQS, ale i dodávky
Pokud chcete elektromobil, u Mercedes-Benzu si opravdu vyberete. Elektrický model nabízí německý výrobce prakticky v každé velikosti. Potřebujete pouze malé auto do města? Můžete sáhnout po crossoveru EQA. Potřebujete občas převézt i nějaký náklad? Pak je tu pro vás EQB. Nabízelo by se, že dalším modelem by mohlo být EQC, které bylo prvním moderním elektromobilem (nepočítáme elektrickou třídu B) ale to v nové generaci ještě nevyjelo. V tomto případě jde o modely, které (včetně EQC) vycházely z klasických modelů se spalovacími motory a dostaly také čistě elektrickou verzi: EQA vychází z GLA, EQB z GLB a EQC z předchozí generace GLC.
A pak jsou tu modely, které jsou čistě elektrické. Vznikly na vlastní platformě, mají specifický design karoserie i kabiny a na své sourozence se spalovacími motory odkazují pouze vzdáleně názvem. Jde o modely EQE, EQS a EQE SUV a EQS SUV. Mimochodem, u obou sedanů jsou k dispozici také verze AMG s výkony i přes 600 koní.
Pokud se v označování aut Mercedes-Benz ztrácíte, vězte, že to vlastně vůbec není složité. Pro elektromobily značka využívá vždy první dvě písmenka „EQ“, tím třetím pak prozrazuje, jaké třídě mezi spalovacími auty odpovídá. V případě EQE tak jde o čistě elektrickou variantu třídy E, u EQS pak k třídě S. Pokud je v názvu SUV, pak jde o zvýšený model.
A kompletně elektrifikované je také portfolio dodávkových modelů. V nabídce je od nejmenší třídy T (EQT), přes Vito (eVito ) s dojezdem lehce nad 250 km. Koupit si můžete ale i po největší a nejdelší Sprinter (eSprinter). Jeho dojezd je ale jen kolem 120 kilometrů, takže jde spíše o auto pro tzv. rozvoz „last mile“ po městě.
Za volantem
V rámci prezentace, kterou si pro nás Mercedes-Benz připravil, jsme krátce vyzkoušeli trojici aut.
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC SUV
Druhé největší SUV z nabídky se od toho úplně největšího na pohled nijak výrazně neliší, obě dvě mají podobné tvary navenek, ale také uvnitř. V obou případech je jasně poznat, že jde o modely Mercedes-Benz a navíc elektrické. Od těch spalovacích se výrazně odlišují právě samotnými tvary karoserie, ale také absencí typické masky chladiče.
Elektromobil Mercedes-Benz EQE SUV se představuje. Přiváží podobné prvky jako EQE a dojede až 590 km
V případě této verze jde o auto s pohonem všech kol, které má dva elektromotory (jeden na přední nápravě, druhý na zadní nápravě). Celkový výkon je 300 kW/408 koní a točivý moment vrcholí 858 Nm. I přestože tohle auto váží přes 2,5 tuny, jeho dynamika je působivá. Technické údaje slibují, že z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,9 sekundy a jede maximálně (elektronicky omezených) 210 km/h.
Dynamika je působivá, ale ještě působivější je to, jak se auto na silnici pohybuje. Tu hmotnost z něj cítíte, ale žádné sportovní ambice na palubě tohoto auta mít nebudete. Zatáček se ale nebojí, stáčet se mu do nich pomáhá natáčecí zadní náprava. Díky standardně dodávanému vzduchovému odpružení je auto opravdu pohodlné, hodně se houpe a posádku od silnice prakticky zcela izoluje. V kabině je navíc i příjemné ticho a klid (platí pro cestování na okreskách, na dálnici jsme se s autem nedostali).
Překvapením je spotřeba elektrické energie. Nešlo o předváděcí auto, ale o služební auto, které bylo na akci zapůjčeno. Na palubním počítači svítila dlouhodobě (za posledních 1700 km) spotřeba necelých 23 kWh na 100 km, přičemž v kombinovaném režimu udává Mercedes-Benz 19 kWh/100 km. Kapacita baterie je 100 kWh (z toho je využitelných 90,6 kWh) a automobilka udává dojezd 547 km. Maximální výkon rychlonabíjení je ale „jen“ 170 kW.
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV
Pak jsme přesedli do auta o třídu většího, toho (po EQS) nejlepšího, co Mercedes-Benz mezi elektromobily nabízí. Ve srovnání s EQE SUV je základní cena nejlevnější verze skoro o milion vyšší (EQE SUV začíná na necelých 2,4 milionu, EQS SUV na necelých 3,3 milionu), ale nabízí se rovnou v silnějších verzích.
Navíc jde o výrazně větší auto, vždyť rozměry EQE SUV jsou na délku 4863 mm, na šířku 1940 mm a na výšku 1686 mm, zatímco EQS SUV měří 5125 × 1959 × 1718 mm. Také rozvor je u EQS SUV delší: 3030 mm vs. 3210 mm.
Jakkoliv se zdálo, že EQE SUV je skvělé, po usednutí za volant EQS SUV se to dá ještě zlepšit. Jakkoliv jde o větší a také těžší auto (2810 kg), nepůsobí těžkopádněji a na úplně stejné trase dokonce působilo obratněji (ani tak to ale není auto na ostrou jízdu). Samozřejmostí je i v tomto případě vzduchový podvozek i natáčecí zadní náprava. Z pohledu hluku na palubě se dá mluvit o tom, že v kabině můžete za jízdy klidně šeptat a uslyší vás i cestující na zadním sedadle. Odhlučnění je perfektní, stejně jako samotný komfort jízdy.
V tomto případě se o pohon starají také dva elektromotory, ale jejich celkový výkon, který putuje na všechna čtyři kola, je 400 kW/544 koní a maximum točivého momentu je 858 Nm. Zrychlit z 0 na stovku vyžaduje pouze 4,6 sekundy a akcelerace se zastaví na 210 km/h (i v tomto případě elektronicky omezených). Díky jednostupňové převodovce a vlastnostem elektromotorů je dynamika a zejména pružnost elektromotoru perfektní (platí to pro EQE SUV i pro EQS SUV) a na nedostatek dynamiky si stěžovat nelze.
Baterie má u EQS 580 4MATIC SUV celkovou kapacitu 112 kWh, z toho je využitelných 108,4 kWh. Dojezd je podle homologace až 580 km v kombinovaném provozu. Maximální výkon rychlonabíjení je tu o něco vyšší (200 kW).
Mercedes-Benz eVito Tourer
Posledním modelem, který jsme na párkilometrové trase projeli, byla dodávka Mercedes-Benz eVito Tourer. Nabízí se ve dvou verzích s 60kWh nebo s 90 kWh (to jsou využitelné hodnoty) baterií. V obou případech ale auto pohání stejný jeden elektromotor, který pohání přední kola 150 kW/204 koňmi a 366 Nm. A přední kola mají s autem opravdu hodně práce – při zrychlování, brzdění, ale i při zatáčení.
Z pohledu dynamiky to vůbec není špatné – jezdili jsme s dlouhou karoserií – a potěší i překvapivě pohodlný podvozek. Nutno ovšem dodat, že auto bylo zcela prázdné, bez jakéhokoliv nákladu a pouze s dvoučlennou posádkou. Mercedes-Benz udává kombinovanou spotřebu těsně pod 28 kWh/100 km, což jsme si nemohli při krátké jízdě nijak ověřit. Standardně umožňuje dobíjení maximálně 50 kW, je ale možné si připlatit za rychlejší. V případě akumulátor s 60 kWh je to 80 kW, u 90kWh baterie je to 110 kW. Dobití z 10 na 80 % by tak mělo zabrat asi 45 minut.
Mercedes-Benz eVito Tourer se dělá ve dvou délkách karoserie: dlouhé a extra dlouhé, přičemž ty se liší nejen celkovou délkou, ale také tím, kolik uvezou. Užitečná hmotnost kratší je 801 kg a naložit do ní můžete až 4630 litrů, v případě té delší je užitečná hmotnost „jen“ 776 kg a nákladový prostor má objem 4990 litrů. Celková hmotnost je v obou případech 3500 kg. Potěší, že i přesto můžete Mercedes-Benz eVito Tourer PRO zaregistrovat jako osobní vozidlo (M1).
Na pohled jde o docela obyčejný Mercedes-Benz Vito tak, jak je známe ze spalovací verze. Neliší se prakticky ani uvnitř – kromě kapličky přístrojů – a pro jeho aktivaci musíte úplně stejně zastrčit digitální klíč do zapalování a otočit s ním. Převodovka je v tomto případě automatická (resp. jednostupňová) a volič je tradičně na sloupku řízení.