Ruský automobilový průmysl se už více než dva roky snaží dokázat, že zvládne fungovat i bez „západu“. Příběh nového modelu Lada Iskra ale ukazuje, že to vlastně tak úplně nejde a nepůjde.
Iskra měla být čerstvým větrem do stojatých vod ruských silnic. AvtoVAZ ji představil už v roce 2024 s tím, že postupně nahradí zastaralou Grantu, a sliboval sedan, kombi i zvýšený oplastovaný kombík. Jenže zatímco na papíře už je auto oficiálně v prodeji, v praxi ho téměř nikdo neviděl. V červenci se v celostátní databázi objevilo jen 21 registrovaných vozů a jen jediný patřil soukromému majiteli. Ostatní skončily u dealerů jako předváděcí kousky.
Přečtěte si také:
Kdo si však tuto novinku chce pořídit, může. Dokonce za ni může zaplatit 1,29 milionu rublů, tedy asi 340 tisíc korun. Jenže místo nového auta dostane neurčité sliby. „Už brzy,“ říkají prodejci. „Ještě chvíli počkejte.“ Konkrétní datum, kdy se auta dostanou k zákazníkům, ale nikdo přesně neřekne.
Problém je v dílech. Auto mělo původně vzniknout na moderní platformě vyvinuté Renaultem, jenže Francouzi po invazi na Ukrajinu z Ruska odešli a svou majoritu v AvtoVAZu přenechali státnímu institutu NAMI. Rusové tak museli projekt předělávat. K tomu se navíc přidaly sankce, chybějící elektronika a zadrhnutá logistika.
Navzdory sebevědomým prohlášením šéfa AvtoVAZu Maxima Sokolova o „téměř stoprocentní“ domácí výrobě čísla ukazují opak. „Nejvíc ruský model“, tedy původní stará Lada Granta, má podíl domácích komponentů jen 45,7 %. U Iskry to bude ještě méně. Zbytek se dováží především z Číny a Turecka.
Analytici proto odhadují, že sériová výroba nezačne dříve než příští rok na jaře, možná ještě později. To by oproti původním plánům znamenalo minimálně dvouleté zpoždění. A Iskra v tom není sama, vždyť podobně vázne i obnova značek Moskvič nebo Volga.
Přečtěte si také:
Odchod západních automobilek zanechal na ruském trhu obrovskou díru, kterou bleskově zaplnily čínské značky. Ještě před invazí tvořily jen necelých 10 % trhu, dnes už drží víc než polovinu. Pro ruské zákazníky, kteří dřív vybírali mezi Renaultem, Škodou nebo Hyundaiem, je to změna, na kterou si těžko zvykají.
Nová Lada Iskra tak nakonec není symbolem nového začátku, jak AvtoVAZ zamýšlel, spíš připomíná to, jak těžce se ruský průmysl potýká s izolací od zbytku světa.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek