Druhá generace Audi Q5 Sportback se představuje. Přijíždí rovnou i ve sportovní variantě SQ5 Sportback

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 4. 12. 2024


Audi rozšiřuje modelovou řadu Q5 o sportovní variantu SUV kupé s označením Q5 Sportback. Tato karosářská verze osloví svou progresivní a dynamickou siluetou zákazníky, kteří vyhledávají nevšední design a současně se nechtějí vzdát výhod SUV.

Audi Q5 Sportback doplňuje vlastnosti, které jsou pro SUV typické, od mnohostrannosti až po velkorysou nabídku vnitřního prostoru, ještě dynamičtější siluetou. Nezaměnitelný design s charakteristicky klesající linií střechy a elegantně tvarovanou zádí vytváří sportovní vzhled. Druhá generace modelu Q5 Sportback nabízí zavazadlový prostor o objemu až 515 litrů, SQ5 Sportback až 470 litrů. Při sklopených zadních sedadlech vzroste prostor pro přepravu zavazadel až na 1415 litrů u modelu Q5 Sportback, resp. až na 1388 litrů u modelu SQ5 Sportback. Q5 Sportback umožňuje táhnout přívěs o hmotnosti až 2400 kilogramů.

Sportovní design díky dynamicky klesající linii střechy

V porovnání s předchůdcem je design nového modelu Audi Q5 Sportback podstatně uhlazenější. Vysoko umístěná, široká maska chladiče Singleframe je po stranách doplněna svislými funkčními otvory systému vzduchových clon. „Vybroušené“, skulpturálně tvarované světlomety zaujmou ostrým pohledem. V oblasti pod maskou chladiče Singleframe je umístěn velký otvor pro přívod vzduchu, v němž jsou uloženy senzory. Nad bočními prahy vede stoupající dynamická linie pokračující nad podběhy kol až do zadního nárazníku, a propůjčuje tak již stojícímu vozu dynamický vzhled. Horizontální ramenní linie je spojujícím prvkem mezi světlomety a zadními svítilnami a u verze Sportback ještě mírně stoupá nad zadní svítilny, kde vizuálně navazuje na oblouk střechy zakončený výrazně skloněným zadním oknem.

Spodní část tělesa karoserie modelu Q5 Sportback je vizuálně maximálně protažena dozadu, kde na ni dosedá linie střechy klesající od střešních sloupků B. Klasické proporce SUV tím u elegantního Sportbacku získávají na dynamice. Na přání dodávané podélné střešní nosiče přidávají k dynamickému průběhu střešní linie užitnou hodnotu. Elegantní tvarové řešení zadních bočních oken rovněž přispívá k protažení kabiny do délky.

Zadní partie s minimem linií má mimořádně čisté tvary. Od zadního okna až po spodní hranu skulpturálně tvarovaného světelného pásu se rozkládá hladká plocha, která je ohraničena ostrým prolisem v celé šířce vozidla. Na něj navazuje široká, vizuálně klidná plocha. Pokrokový design završuje sportovně výrazná odtoková hrana na víku zavazadlového prostoru. Do vysoko vytaženého nárazníku je integrován difuzor. Pod ním ústí koncovky výfukové soustavy, přičemž model S má ikonické dvojité kruhové koncovky v novém, ostřejším designu.

Q5 Sportback má exteriér advanced v sériové výbavě

Model Q5 Sportback je nabízen ve variantách výbavy advanced a S line. SQ5 Sportback má navíc odlišný exteriér. Exteriér výbavové linie advanced nabízí oproti základní výbavě dynamické designové prvky se stylovými ozdobnými detaily. Ochranná mřížka masky chladiče a rámečky otvorů pro přívod vzduchu vpředu tak mají odstín šedá Scandium a spodní linii lakovanou v kontrastním odstínu šedá Tambora. Matně černý difuzor má zrnitou povrchovou úpravu a rámečky na zádi jsou dokončeny v odstínu stříbrná Selenit. Celek završují 18“ kola z lehké slitiny v atraktivním pětiramenném designu.

V případě exteriéru S line a modelu S jsou přední otvory pro přívod vzduchu větší a difuzor na zádi výrazně sportovnější. Masku chladiče Singleframe navíc zdobí rámeček se vzhledem matného chromu v antracitovém odstínu (exteriér S line) nebo stříbrném odstínu (model S) a sportovní ambice umocňují velké boční aerodynamické prvky ve tvaru křídla do L. U modelu S má Singleframe ještě výraznější tvary díky svislým ozdobným prvkům s motivem křídla do L a vzhledem matného chromu ve stříbrném odstínu. K dynamickému charakteru přispívají také boční prahové lišty s povrchovou úpravou připomínající matný chrom v antracitovém odstínu u exteriéru S line a ve stříbrném odstínu u modelu S. Ozdobné okenní lišty mají standardně vzhled hliníku. Bezpečnost zvyšují digitální zadní svítilny OLED druhé generace spolu s novým projekčním světlem ve spoileru nad zadním oknem, které promítá grafiku na horní část zadního okna, a zvětšuje tak plochu brzdových světel.

Nová generace Audi Q5 se představuje. Přijíždí rovnou i ve výkonné variantě SQ5 s šestiválcovým benzinovým motorem

Soulad s exteriérem: filozofie vnitřního designu

Interiér nového modelu Q5 Sportback je důsledně přizpůsoben požadavkům cestujících a odpovídá nové filozofii designu značky Audi. Vlastnosti materiálů byly při návrhu vnitřního designu zohledněny již ve velmi rané fázi vývojového procesu a v kombinaci s panoramatickým displejem Audi MMI a displejem MMI pro spolujezdce vytváří přehledně koncipované digitální pódium.

V interiéru plném kontrastů jsou jednotlivé prvky záměrně posunuty do popředí nebo do pozadí, čímž vznikla trojrozměrná prostorová architektura, která je svým tvarovým řešením i ergonomií orientována na cestující. Vnitřnímu prostoru vládne atmosféra mimořádné útulnosti. Decentní ozdobné obložení sahá od dveří přes celou přístrojovou desku až na středovou konzolu, a vyvolává tak v cestujících pocit homogenního, obklopujícího prostoru. Interiér je přitom nejen mimořádně uživatelsky přívětivý, ale také udržitelný. Materiály pro čalounění, například tkanina Cascade nebo tkanina z mikrovlákna Dinamica, obsahují z velké části recyklovaný polyester. Audi tak sází i v modelu Q5 Sportback na efektivní využívání surovin s ohledem na budoucnost.

Velmi moderní spalovací motory se systémem MHEV plus

Základem konstrukce nového modelu Audi Q5 Sportback je PPC (Premium Platform Combustion), platforma pro konvenčně poháněné prémiové vozy s podélně uloženými spalovacími motory. Všechny verze budou od uvedení na trh vybaveny vysoce hospodárnou technologií MHEV plus. Nový systém MHEV plus na základě 48V elektrické sítě podporuje spalovací motor, snižuje emise CO2 a současně zlepšuje jízdní výkony a jízdní komfort. V omezeném rozsahu je dokonce možné využívat při manévrování nebo zaparkování vozu výhradně elektrický pohon.

Nový generátor PTG (Powertrain Generator) s funkcí pohonu poskytuje dodatečnou hnací sílu s točivým momentem až 230 Nm a výkonem až 18 kW/24 koní. Systém s napětím 48 V umožňuje používat elektricky poháněný kompresor klimatizace. Velkou výhodou tohoto řešení je nepřetržité udržování příjemné teploty v interiéru, protože funkce chlazení včetně využívání maximálního výkonu klimatizace zůstává dostupná i při setrvačné jízdě nebo stání na semaforech s vypnutým spalovacím motorem.

Sada lithium-iontových akumulátorů ve vozidlech se systémem MHEV plus používá lithium-železo-fosfátové akumulátorové články (LFP) a má kapacitu 1,7 kWh. Hlavním úkolem reverzního alternátoru BAS (Belt Alternator Starter) je spustit motor a dodávat elektrickou energii do sady akumulátorů. BAS umožňuje funkci krátkodobé elektrické podpory spalovacího motoru, která snižuje jeho zatížení, a pomáhá tak minimalizovat spotřebu paliva. Při zpomalování ukládá BAS energii – výkonem až 25 kW – zpátky do sady akumulátorů (rekuperace kinetické energie). Premium Platform Combustion přitom umožňuje postupnou elektrifikaci v podobě mild-hybridních pohonů. V pozdější fázi životního cyklu nového modelu Audi Q5 Sportback budou kromě toho následovat plug-in hybridní verze s velkou sadu akumulátorů a možností vnějšího nabíjení.

Audi Q5 Sportback vstoupí na český trh se třemi variantami pohonu. Další verze budou následovat. Všechny varianty nabízené v době uvedení na trh budou vybaveny technologií MHEV plus, která dokáže krátkodobě poskytnout dodatečný výkon až 18 kW/24 koní. Všechny modely používají rovněž 7stupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic.

Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 150 kW/204 koní, maximálním točivým momentem 340 Nm a pohonem všech kol quattro. Pro Audi Q5 Sportback se bude dodávat také vznětový motor 2.0 TDI generace EA288 evo. Tato jednotka s nejvyšším výkonem 150 kW/204 koní a maximálním točivým momentem 400 Nm bude nabízena výhradně s pohonem quattro. Jako vrcholnou verzi modelové řady bude Audi v době uvedení na trh nabízet Audi SQ5 Sportback. Motor V6 TFSI se zdvihovým objemem tři litry dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW/367 koní a poskytuje maximální točivý moment 550 Nm.

Uvedení na trh a ceny

Nové modely Q5 Sportback a SQ5 Sportback bude možné začít objednávat v průběhu prosince 2024, kdy budou oznámeny také české ceny.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru