Povedlo se mi ulovit volnou chvilkou v nabitém diáři hlavního pořadatele mistrovství České republiky v driftování „Czech Drift Series“. Tím je Aleš Síla a věnuje opravdu hodně sil a času pro zlepšení závodů. A výsledky jsou viditelné každým rokem.
- Drifty ještě stále nejsou tolik v povědomí českých vyznavačů motosportu a někteří kolikrát ani nevědí, co si pod těmito závody představit. Jak bys je představil úplnému laikovi?
Drifting je obecně jízda řízeným smykem. Driftařskou hantýrkou „Pořád bokem“.
- Pociťuješ alespoň malý posun v zájmu o drifty ať už ze strany diváků, tak závodníků?
Rozhodně ano. Zejména do podvědomí diváků se dostáváme čím dál více. Když jsem začínal jako promotér, přišlo např. do Sosnové cca 400 diváků, dnes na závod chodí kolem 5 000 fanoušků.
- K jaké úrovni bys přirovnal české drifty?
Drifterů stále přibývá. Máme dvě skupiny PRO a STREET. Každý rok přijíždějí nový drifteři nejen z České republiky, ale i ze zahraničí (němci, poláci, nizozemci a slováci).
- Když jsme u toho porovnávání. Loni se jel v Hradci Králové závod nespadající pod CDS, který rozbouřil vody českých driftů. Letos se jeden ze závodů pod tvojí rukou jede na stejném místě. Ovlivnil tebe jako pořadatele tento závod něčím?
Ano, ovlivnil. Snažím se dbát mnohem více na bezpečnost závodníků i diváků. Existuje hodně názorů na tento volný závod. Trať v Hradci je opravdu technická a vyžaduje maximální soustředění drifterů i organizátorů. Czech Drift Series letos v Hradci pojede, ale budeme se snažit postavit trať tak, aby odpustila mírné chybičky drifterů. Přeci jen jedeme sérii a snažíme se, aby závody nestáli kluky tolik peněz.
- Ale možná díky tomu, že je ta trať náročná a v podstatě neodpouštěla chyby, tak závodníci zjistili jak moc zdatní jsou a diváci se rozhodně nenudili, ne?
Každá trať je náročná podle zkušenosti driftera. Ale i mistr tesař se někdy utne. Já jako promotér série (ne jednoho závodu) musím postavit trať tak , aby se diváci nenudili, ale drifteři neskončili omotaní kolem stromu nebo si ze závoďáků nedělali nechtěně auta bez kufru.
- Co kdybych chtěla začít závodit. Jaké minimální dovednosti bych měla umět a jak by měl vypadat můj závodní speciál?
Minimální dovednost? Vím, že řídit umíš, tak pak ti stačí koupit driftkáru a začít trénovat. Nejlépe s někým, kdo driftovat umí a také umí vysvětlit jak driftovat správně. Auto by mělo mít zádní náhon (i když dnes už můžeš „driftovat“ se speciálními návleky i s předokolkou). A pak musíš mít úpravy pro driftcar. Větší výkon motoru (alespoň 250 koní), upravené řízení a rejdy, rozdělený brzdový systém (pedál předek, ruční brzda zadek), ale hlavně nezapomínej na bezpečnostní čtyřbodové pásy, závodní sedačku a ve skupině street, kde bys začínala, důrazně doporučujeme bezpečnostní rám.
- Takže stačí jen „umět“ řídit? Přeci jen většina českých řidičů si myslí jak umí řídit a přitom bych za sebe řekla, že opak je pravdou.
To nevím. Myslím to s trochou nadsázky, že se musíš umět rozjet. :) Pak je důležitý ten trénink.
- Jak dlouho děláš pořadatele CDS a jak jsi se k tomu dostal?
Jako vše v životě to byla náhoda. U nás ve vesnici začínali driftovat bratři Bezouškové. Tak jsem s nimi jel jednou na závod. A pak už to šlo ráz na ráz. Postavili jsme team a tři sezóny jsme spolu jezdili po závodech. Bohužel původní promotér chtěl s Czech Drift Series skončit, a tak nezbývalo nic jiného než převzít žezlo, přiložit pod kotel a zvednout úroveň Czech Drift Series.
- Jaké auto využíváš pro svůj běžný život a máš případně nějaké auto po které toužíš?
Za svůj život jsem už vystřídal hodně aut, ale srdcem jsem u BMW. I když mám nyní Jeep Grand Cherokee, v garáži mám driftovací speciál BMW E36 postavený pro skupinu Street.
- A jak se těšíš na závod v Mostě, který se nám blíží? Přeci jen to většinou býval nejméně úspěšný závod. Ale ty jsi přichystal nějakou novinku, že?
Myslím si, že drifteři mají okruh v Mostě rádi. Problém je v termínech, které nám majitel dá. Letos, stejně jako loni, jedeme 8.5., což je sice svátek, ale čtvrtek. Právě proto jsem vymyslel, že postavíme dvě tratě na jednom okruhu. Jedna bude pro skupinu PRO – ta se pojede v opačném směru a druhá, v zadní části, tam bude jezdit skupina STREET. Sice budou jezdit v jeden den, ale zato budou jezdit pořád a bez zbytečných prostojů. Proto doufám, že přijede spousta streetařů i profíků.
- Představ si, že si tento článek přečte osoba drifty nepolíbená. Proč by se měl/a přijít podívat na závody?
To dokáži říci jednou větou. Drifting s CDS je hlavně show a aktivní zábava pro diváky.
Mohlo by vás také zajímat: Nový Ford Raptor T1+ se představuje. V příštím roce pojede i Rallye Dakar
Barbara Kazumi
Štítky: aleš síla, drift, motorsport, rozhovor, závod