Jak tankujete, když tankujete? Děláte to tak, že necháte při tankování do plné nádrže cvaknout tankovací pistoli a pak ještě další palivo dotankujete? Tak přesně to byste dělat neměli. Minimálně ne v těchto dnech.
Cvaknutí tankovací pistole je totiž nastaveno tak, aby v nádrži nebylo přespříliš paliva. Pokud se rozhodnete tankovat dál i přesto, může se stát hned několik potenciálně problémových věcí od té nejbanálnější, že by vám palivo vyteklo ven. I pokud by to bylo jen pod víčkem nádrže kolem hrdla, vyteče palivo na zem, protože odtokový kanálek nevede zpět do nádrže, nýbrž do blatníku a z toho pak přímo pod auto.
Poškodit tím ovšem můžete také třeba systém palivové rekuperace ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery System). Jde o systém, který má drtivá většina moderních aut a zachytává výpary paliva z nádrže a recykluje je, nedostanou se tak do ovzduší, ale spálí se v motoru. Jakmile by se do něj nedostaly páry, ale palivo, zničí se. A to by mohlo vyústit v chyby motoru.
Natankovali jste benzin do naftového auta nebo opačně? Nepanikařte a hlavně nestartujte
Vážnějším problémem je ovšem to, že palivo se při vyšších teplotách, které aktuálně nejen na území České republiky panují, rozpíná. I proto není dobré plnit nádrž až po okraj. Vždyť podle zkušeností platí, že například při zvýšení teploty o 20 °C se může 50litrový objem paliva zvětšit až o další jeden litr. A že se palivo může o 20 °C zahřát jednoduše, je fakt. Čerpací stanice jej totiž skladují v podzemních nádržích, ale palivové nádrže auta jsou venku, navíc zpravidla namontované pod autem, takže se ohřívají i o rozpálený asfalt.
Po cvaknutí tankovací pistole se mi tam vejde ještě 10 litrů.
To psal zase nějaký tydýt…
Já jsem jeden z těch divných lidí, kteří čtou návody. (Obvykle se jimi i řídím.)
No a např. v návodu k mé dieslové Zafiře B je doslova napsáno, že tankovat se má tak, že po autovypnutí tankovací pistole se má ještě dotankovat do dalšího vypnutí. Tak to tak dělám. Myslím, že autor by místo svých domněnek měl raději publikovat ověřené informace, nebo jít třeba prodávat do bufetu….
Dotankovávám na celé litry, takže nikdy více jak litr (většinou o dost méně) a hlavně hned dál jedu, takže za mě je tohle OK :).
Já to dělám se služebním autem. Ale to vím, že ty dva litry co tam naleju na víc hned vyjezdím.