Budoucí trasa písecké dálnice D4 je rok po oficiálním zahájení už znatelně vidět v krajině. Aktuální stav prvního českého PPP projektu přijeli na dálnici D4 zhodnotit ministr dopravy Martin Kupka, generální ředitel VINCI Concessions Nicolas Notebaert a také zástupci druhého koncesionáře (Meridiam) a zástupci zhotovitele (EUROVIA CS).
„Stavba D4 je referenčním projektem při rozhodování o využití PPP u dalších infrastrukturních projektů. Při současném napjatém stavu veřejných financí je to jedna z možných cest. PPP připadá v úvahu například u D35, u IV. železničního koridoru nebo při výstavbě některých vysokorychlostních tratí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
V loňském roce proběhlo vytýčení celé trasy, došlo k odstranění zeleně v lesích i mimo ně, byl realizován archeologický, pyrotechnický či hydrogeologický průzkum. Instalovány byly zábrany pro obojživelníky a uskutečnila se řada dalších prací při přípravě celého stavebního území. U křižovatky Lety vznikla výrobna důležitého materiálu pro stavbu. Tento prostor je strategicky umístěn (nachází se zhruba v polovině trasy), což napomůže zmírnit zátěž komunikací od nákladních vozidel.
![](https://automotozpravy.cz/wp-content/uploads/2022/05/d44.jpg)
„VINCI Hihghways úspěšně staví nebo provozuje téměř čtyři tisíce kilometrů dálnic po celém světě, ty nejblíže odsud se nacházejí na Slovensku, v Německu či Polsku. Všechny tyto zkušenosti přinášíme i na D4 a věříme, že i díky nim se PPP D4 stane nejen referenčním projektem v České republice, ale i příkladem udržitelnosti v oblasti infrastruktury,“ uvedl generální ředitel Vinci Concessions Nicolas Notebaert.
Důraz na ekologii
V letošním roce se chystají rozsáhlé trhací práce u obce Milín, budou se zakládat mostní konstrukce a proběhne výstavba nových místních komunikací, na které bude převedena doprava ze stávající D4. Dokončují se rovněž přeložky inženýrských sítí a některé archeologické průzkumy.
Všechny práce probíhají s maximálním důrazem na ekologii. To zahrnuje například recyklaci materiálů, zákaz používání pesticidů, budování ekoduktů pro divokou zvěř, nádrží na dešťovou vodu nebo výstavbu zábran pro ochranu obojživelníků.
![trasa dálnice D4](https://automotozpravy.cz/wp-content/uploads/2022/05/d46.png)
Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam. Dálnice D4 podstatně urychlí spojení mezi středními a jižními Čechami a státní hranicí. Výrazně uleví řadě obcí v regionu, které jsou nyní zatěžovány intenzivní dopravou na silnici I/4, kde navíc často dochází k zácpám a dopravním nehodám.
Investice zahrnuje dostavbu zcela nových 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 24 let má konsorcium dálnici provozovat. Zhotovitelem stavby je na základě smlouvy s Via Salis společnost DIVia stavební, člen skupiny EUROVIA CS.