Tunely po celé České republice mají vždy omezenou, často dosti nízkou rychlost, která navíc bývá kontrolována kamerovým systémem napojeným na automatický radar. Je to proto, že rychlá jízda v často úzkém tunelu může být nebezpečná a i případná banální nehoda by mohla mít velmi vážné následky. Přeci jen jde o uzavřený prostor. I proto se celá řada dopravních expertů shodla na tom, že snížená rychlost je v takových místech nezbytná. Nic proti tomu nemáme, naopak. Dokonce nemáme nic ani proti tomu, když je rychlost v tunelu regulována v závislosti na hustotě provozu. Jen nechápeme, proč jsou někdy v tunelech upravovány rychlosti na ty nižší zcela nepochopitelně i mimo špičku, když je společně s tím samozřejmě upravováno i nastavení radarů.
Nohu z plynu musíme všichni sundat i v dálničních tunelech, které jsou sice často velmi krátké, to jim ale nic na případné nebezpečnosti neubírá. Dobrým příkladem může být tunel Valík, který je na dálnice D5 v katastru obce Štěnovice. Jde o krátký tunel za Plzní směrem na Rozvadov. Měří bez mála 400 metrů, ale i tak je zde povolena maximálně osmdesátka. Brzy ho čeká rekonstrukce, po které by se v něm ale mohlo jezdit až 100 km/h. S takovou informací přišel Radiožurnál, kterému to potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Ten k tomu také řekl, že je potřeba ještě před zvýšením maximální povolené rychlosti změnit vnitřní provozní předpisy a provést rekonstrukci systému dopravního značení, včetně přepočtu a revitalizace osvětlení na vyšší rychlost. Ano, na rychlost. Ta možná stovka si žádá vyšší intenzitu osvětlení, aby vůbec byla bezpečná…
Než ale k tomuto všemu dojde, a dočkat bychom se mohli už v listopadu letošního roku, je také potřeba důkladně připravit projektovou dokumentaci, a hlavně je potřeba případné zvýšení rychlosti projednat také s hasiči a dopravní policií.
Pokud k tomuto navýšení nejvyšší povolené rychlosti opravdu dojde, ostatně 100kilometrovou rychlostí se v tunelech jezdí v zahraničí celkem běžně, mohly by se po tunelu Valík dočkat i další tunely. U těch modernějších by to mohlo být jednoduché, u těch starších bude také možná potřeba podobná rekonstrukce. Konečné slovo bude však nakonec mít ministerstvo dopravy. To se ovšem bohužel dle Radiožurnálu na celou věc moc netváří. Tomáš Neřold, pověřený na ministerstvu dopravy řízením Besipu, se totiž vyjádřil v tom smyslu, že zatím jde jen a pouze o projekt ŘSD. Ministerstvo ještě hodlá důkladně řešit, jestli je takové zvýšení rychlosti vůbec nutné, jestli k němu je důvod a jestli je bezpečné.