skoda-octavia-1generace-01

Dobový film z roku 1996 ukazuje „Zrození Octavie“. První opravdu moderní škodovka se ukázala na „Staromáku“

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: Škoda - 18. 11. 2022


Psal se rok 1992, kdy byl započatý vývoj zcela nového modelu Škoda, který byl prováděn už zcela pod křídly automobilky Volkswagen. Bylo to rok po začlenění české automobilky do koncernu Volkswagen. Škoda Octavia první generace byla hotová o čtyři roky později a dodnes jde o velmi oblíbený a rozšířený model.

Přečtěte si také:  Legendy 125 let Škoda: 14 let výroby první generace bestselleru ŠKODA OCTAVIA

Oficiálně byla Škoda Octavia představena v roce 1996. Šlo o vůbec první model, který stál na podvozkové platformě PQ34. Tu vyvinul koncern Volkswagen a používaly ji pak také modely Volkswagen Golf čtvrté generace a Volkswagen Bora, SEAT Toledo druhé generace a SEAT Leon první generace, ale také třeba první generace Audi A3 a další modely.

skoda-octavia-1generace-02

Pro označení modelu bylo vybráno jméno Octavia, které už v historii značky jednou bylo. Používáno bylo mezi lety 1959 až 1971 a dostalo jej více než 280 000 vozů. Výraz „octavia“ pochází z Latiny a znamená „osmá“. U novodobé Octavie šlo totiž nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i o pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel Škoda s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia by se už brzy mohla stát nejdostupnějším modelem značky

Auto bylo vyvíjeno už díky počítačové technologii CAD (Computer Aided Design; konstruování počítačovou podporou), která pomohla vymodelovat karoserii s nadčasovým designem a praktickou pětidveřovou karoserií s perfektním přístupem do zavazadlového prostoru s objemem 528 litrů (po sklopení sedadel až 1328 litrů). Šéfdesignérem byl tehdy Dirk van Braeckel, který o autě v nedávném rozhovoru řekl, že „má stále šmrnc“.

„První Škoda Octavia má stále šmrnc,“ říká její designér

Protože šlo o zcela nový model na bílém listu papíru, musel být výrazně bezpečnější a modernější než byla dosavadní Felicia. K prioritám patřila aktivní a pasivní bezpečnost, takže přední airbagy doplnily na přání dodávané boční airbagy v předních sedadlech. Octavia dostala také trubkové výztuhy prahů dveří a systém ABS.

Přečtěte si také:  Drahá Škoda Octavia Long pro vyvolené

Sériový automobil byl představen 1. září 1996 na Staroměstském náměstí v Praze. Představení proběhlo ve velkém stylu a doprovázel jej tento film:

Sériová výroba se rozběhla ve zcela nové továrně v Mladé Boleslavi 3. září 1996. V prvním roce výroby bylo možné vybírat mezi dvěma benzinovými motory a jedním turbodieselem. Základ nabídky tvořil čtyřválcový motor 1.6 MPI s 55 kW/75 koňmi. Pro náročnější zákazníky tu byl atmosférický motor 1.8 20V s pěti ventily v každém ze čtyř válců a s 92 kW/125 koňmi (z toho se později vyvinul známý motor 1.8 20VT, který používala i Octavia RS). Naftovým motorem byl tehdy moderní turbodiesel s přímým vstřikováním paliva 1.9 TDI s výkonem 66 kW/90 koní. V následujících letech se paleta motorů dále rozšířila, například o agregáty 1.8 20VT se 110 kW/150 koňmi nebo další dva naftové motory 1.9 SDI bez turbodmychadla s 50 kW/68 koní anebo naopak výkonnější turbodiesel 1.9 TDI s 81 kW/110 koňmi. Poháněna byla zpočátku výhradně přední kola přes manuální pětistupňové převodovky. Později přišla do nabídky automatická převodovka.

Rok 1998 znamenal další novinku, kterou byl příchod karosářské verze Combi s kufrem o objemu 548, respektive až 1512 litrů. V roce 1999 přišel (výhradně pro Combi) také pohon všech čtyř kol, který řešila první generace spojky Haldex.

Škoda Octavia Combi je tu s námi už 25 let. Premiéru měla na frankfurtském autosalonu

V roce 2000 přišla první modernizace. Novinkami byl decentně přepracovaný design, kdy přišly čiré přední světlomety, jiné zadní světlomety a další detaily exteriéru, ale také zcela nová palubní deska. Novinkou byl i na přání dodávaný elektronický stabilizační systém ESP a luxusní stupeň výbavy Laurin & Klement. Do roku 2001, během něhož Škoda představila sportovní verzi RS s motorem 1.8 20VT o výkonu 132 kW/180 koní, vystoupal podíl verze kombi na celkových prodejích Škody Octavia z 15 na 40,5 %.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia RS: Svezli jsme se s první a poslední generací rychlé škodovky

Škoda Octavia první generace vydržela ve výrobě nakonec dlouhých 14 let,což svědčí o její opravdu velké oblibě. Když na trh v roce 2004 přišla druhá generace Octavie, byla produkce té první přesunuta do Vrchlabí a prodávala se jako Octavia Tour. Poslední vůz první generace vyjel z továrny v listopadu 2010. Celkem bylo vyrobeno 973 071 verzí liftback a 472 492 kombíků.

Štítky: , , , ,

3 názory na “Dobový film z roku 1996 ukazuje „Zrození Octavie“. První opravdu moderní škodovka se ukázala na „Staromáku“”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek