skoda-volant-drzeni_volantu-rizeni

Dělali jste autoškolu před přelomem milénia? Dojeďte si na kurz bezpečné jízdy, dnes se řídí úplně jinak

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Škoda Motorsport, Bezpečné cesty - Foto: Škoda - 18. 12. 2024


Zkuste se někdy rozhlédnout na silnicích kolem sebe. Všimnete si řady řidičů, kteří drží volant tak, jak se učilo před revolucí anebo krátce po ní. K tomu často v autě i špatně sedí. Anebo si sáhněte do svědomí. Opravdu držíte volant tak, jak se má?

Ach ty hodiny

Stejně jako samotná jízda, i držení volantu může být bezpečné a správné, anebo nebezpečné a špatné. Vzhledem k obrovským volantům a absenci posilovačů řízení se dlouhá desetiletí vyučovalo, že ruce mají být na volant v pozici „za deset dvě“. Měli jste totiž díky tomu větší páku na otočení volantem. Od té doby ovšem uběhla spousta času a dnešní moderní auta stanadrdně posilovač řízení mají a kromě toho mají menší volant s airbagem. Právě airbag může (nejen) při špatném držení volantu paradoxně hodně ublížit. To znamená, že „stará“ pozice je tedy nejen zbytečná, ale navíc může být nebezpečná.

Už řadu let proto platí, že volant se drží v pozici „tři čtvrtě na tři“. A důvod je pro to prostý. „Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry a také šetrný průběh nárazu pro lidské tělo, které se bude pohybovat vpřed při nehodě. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu,“ vysvětlili specialisté z týmu Bezpečné cesty a experti z týmu Škoda Motorsport dodávají: „S rukama v této poloze máte lepší představu o pozici předních kol. Vždycky také přesně víte, jak moc máte natočená kola (a v kterém směru). To se velmi hodí nejen v extrémních situacích, jako je vybírání smyku, ale také v ostrých zatáčkách, kde vám toto držení volantu pomůže udržet si přehled o pozici kol.“

Pamatujte, že s držením volantu ve správné pozici a správným sezením zvládnete otočit volantem téměř o půl otáčky bez nutnosti povolit sevření nebo přesouvat po něm ruce. A to v běžném autě většinou stačí k tomu, abyste zvládli všechny zatáčky na silnicích.

Nevěříte? Můžete si to vyzkoušet klidně na parkovišti. A pak při jakékoliv jízdě. Pokud ovšem stále patříte mezi ty, kteří přeci jen stále žijí z toho, co je kdysi dávno naučili v autoškole, zvažte absolvování některého z kurzů bezpečné jízdy. Pořádá je většina polygonů v Česku, nejsou nijak přehnaně drahé a dají vám toho výrazně víc, než jen správné držení volantu. Naučí vás v autě správně sedět, správně pracovat s volantem i s pedály, ale připomenou také základní bezpečnostní pravidla, na která má většina řidičů tendenci občas zapomínat.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

24 názorů na “Dělali jste autoškolu před přelomem milénia? Dojeďte si na kurz bezpečné jízdy, dnes se řídí úplně jinak”

  1. Vždy mám pocit, že největší stěžovatelé jsou ti, kteří potřebují jezdit zásadně tak, že pak lamentují, kdo je kdy a kde pokutoval za rychlou jízdu. Nevím proč bych měl jezdit tak, že bych musel stále kontrolovat rychloměr, abych … Proč bych měl jezdit tak abych se z bodu A do bodu B dostal co nejrychleji, vyjíždět co nejpozději a pak se divit … a osočovat ty, co nemusejí a ani nechtějí, zejména na dálnici jezdit na, lépe za, rychlostní hranicí a ohrožovat jiné. Ano. Jestliže předjíždím, jedu kolem 130 a dojede mě mamlas na vzdálenost cca 5m (zatím jsem na štěstí před takovým magorem nemusel „hamtnout“ na brzdy), začne mě navíc problikávat … mít „tank“, tak na brzdy šlápnu. Protože nabourání zezadu je automaticky vina bourajícího. Šetření v dcl, blbost. Jedu-li 90 mám spotřebu něco málo přes 4, při 130 jsem na 6, čili na 100 km 70 Kč navíc. Jistě. Pokud má někdo auto a benzín v režii zaměstnavatele, je to jiná parketa. To se mu to kecá. Potvrdilo se mi akorát, že nejhorší jsou čepičáři, kloboučníci a extratřída ti, co neví, že u sedačky je páka na její zvednutí. Oči mají na úrovni horní části volantu, malé dítě před autem by neviděli. A to nikdo nekomentuje.

  2. Petr Kotačka

    Bylo mi 71roků, ale stále miluji svižnou jízdu a řidiči loudající se kvůli úspoře pár deci paliva a blokující provoz mně opravdu vadí. A nejsem na hlavu, jak je v některých příspěvcích naznačováno. V dobách zlatého motoristického věku, kdy v noci byla rychlost od 23:00 do 5:00 neomezená jsem na dlouhých tratích se žigulíkem hravě zvládal i průměr 100 km/h, což dnes už kromě dálnic nelze. Mám projetou půlku Evropy a dodnes jsem neměl žádnou nehodu a od sametové revoluce jsem ani neplatil pokutu. Takže asi tak.

  3. Michal Slaboch

    Ano,jako řidič z povolání můžu potvrdit.Jakmile kde kdo přejede hranice do Čech,jsou jak smyslů zbavení,to samí češi,žádná tolerance a co nejlíp s každým vyjebat.Ále ZA V3ECHNO MÚŽOU KAMIÓNY,,,,,,,,,,,,,,,,

  4. Omlouvám se za to že jsem pisatele nazval blbcem, neměl jsem v úmyslu někoho urazit,to snad ani nejde,nenapadlo mě slovo, které se dá použít pro okamžitý názor, promiňte

    1. Tomáš Růžek

      Přesně…jako první mě napadlo: „chtěl bych vidět toho trubce, jak vyrovnává smyk s prackama ve třičtvrtě na tři“ :D :D :D

  5. Když napíšu, že pisatel článku je blbec,tak mu vlastně složim velkou poklonu, řídím od roku 1961 a myslím , že slušně,a takové hlouposti mně nikdy nenapadaly,najeto mám asi 3miloony km a bez problémů,kde chytit volant a další nesmysly

    1. Myslíte? Správné držení volantu oceníte, až se dostanete do nějaké krizové situace. Pak si vzpomenete. A zkuste, prosím, neurážet, my vás také neurážíme.

  6. Zdravím! Vtipný článek, pakliže ho neberu jako reklamu. Člověk se učí celý život, že? O držení volantu jsem nikdy nepřemýšlel. Tuším, že mě k tomu ani nikdo dřív nenutil, jak se lehce naznačuje. Spíš sledovat provoz, zrcátka. Už senior. Jezdím od 10 let, v jedné stopě od 13. Mašinu jsem nikdy ani nepoložil. Zatím bez i nezaviněné nehody auto i moto. Kromě „D“ všechno. „C“ jsem dělal na vojně. Instruktor byl svobodník, o rok mladší než já. OK! PV3S, UAZ, atd. Najezdil jsem za život dost, ale nejsem profík. Poslední auto Mini Cooper, moto čopr a pcx. Zdraví slouží, ještě pružný mladík.

  7. Fiala Jaroslav

    Netuším jak drží volant pražáci ale stačí se podívat jak jezdí. Občas jedu do Prahy (a zpět) z české líípy a cesta z Dubé do Mělníka ukáže, že držení volantu je nesmyslná maličkost. Pražák jede na chalupu cestou kterou jezdí každý víkend a pořád neumí zatáčet, před každou zatáčkou poskáče brzdy, kde se dá jet 70 – 90 jede 60 atd. Nemehla, jeden z 20 tuší, že brzda je jen hk tomu když potřebuju zastavit nebo zaparkovat, řazení jim nic neříká. Totéž když jedi do Jeseníku tak za Žamberkem stejná situace, nemít brzdový pedál tak si neporadí. A držet volatnt jak prase kost, nevím k čemu….

    1. Vy jste asi jeden z těch šašků co si myslí, že je nutné jezdit neustále maximální možnou rychlostí…. takových jsou plné hřbitovy….

    2. Volant se dá regulovat i koleny, horši je stáni na brzdě na rovině na kyvadle 20 min před semaforem

      1. Zvláštˇ,když má vzadu LEDky a je tma. To bych mu tu hnátu nejraději zlámal.Na probliknutí zpravidla nereagují.

  8. Václav Polák

    Řidiči, kteří řídí od přelomu milénia i při svátečních jízdách mají dnes najeto 200000Km. Řidiči z povolání okolo 2 milionů km. Ti co dělali ŘP před rokem 2000 samozřejmě ještě více. Mladej, jak je chceš předělávat ? Jedno přísloví říká „Starýho vola tahat nenaučíš“. Tak ani staré řidiče nepředěláš, ale nemyslím, že by to bylo potřeba.

  9. Dnes se opravdu řídí jinak. nebo spíše neřídí nijak. Spousta dnešních šoférů řídit vůbec neumí. Odevzdaní všem asistentům si nalhávají, že řídit umí a nechávají si nalhávat, že na tom ledě či dešti je to ještě furt OK. Až najednou asistent to nezvládne. Ze strachu z čím dál větší démonizace rychlosti už se mimo obec ani víc jak 70 nejezdí a v obci raději 35. Držení volantu je potom fakt jen zanedbatelný problém, který vůbec nikoho neohrožuje. Pokud už airbag vyletí, je problém úplně někde jinde, protože ve většině městských nárazů airbag vyletí jen zřídka.

    1. No jako jestli máš nervy z toho že někdo jede pomaleji než maximální možnou rychlostí, tak máš asi problém v hlavě ty.

      1. Na Vás by pasovalo ustanovení o bezdůvodně pomalé jízdě.Doporučuji prostudovat,mohl by jste taky čučet do prázdné portmonky :D

        1. Povím vám malé tajemství. Ustanovení o bezdůvodně pomalé jízdě se v policejní praxi vůbec neuplatňuje. Takže zklidněte hormon a stáhněte půlky.

      2. Tomáš Růžek

        Vzhledem k tomu, že se potřebuju dostat z bodu A do bodu B co nejrychleji, tak mě tukan, co jede mimo obec 75-80 fakt pije krev, zvlášť když je to krásná rovná cesta, ale on ušetří 2dcl benzínu.

    2. Moje slova a policie řeší jen vyšší rychlost, ale ta pomalá je ještě nebezpečnější pro všechny co řídit umí.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru