Už řadu měsíců chodí řidičům i neřidičům různé podvodné zprávy a maily. Někteří takzvaní šmejdi zkouší kontakt i pomocí podvodných telefonátů. Ministerstvo dopravy ale upozorňuje, že veškeré výhružky týkající se nezaplacených pokut jsou podvodné.
Doposud chodily podvodné SMS zprávy týkající se neuhrazených pokut za přestupky. Paradoxem je, že často chodily i neřidičům, kteří ale vlivem stresu a strachu z dluhu raději zaplatili. A až později jim došlo, že je to celé nesmysl. „Jedná se o případ phishingu, kdy uživatelé jsou ve zprávách vyzýváni k tomu, aby klikli na v textu uvedený odkaz, přes který se dostanou na podvodnou webovou stránku, která ale navozuje dojem oficiálního portálu. Pokud už na odkaz, například omylem, kliknete, nezadávejte na web žádné citlivé údaje, které by mohly být zneužité,“ varuje ministerstvo dopravy
A v těchto dnech resort eviduje další verze podvodných zpráv od takzvaných šmejdů. „Objevily se falešné SMS, které upozorňují na zaplacení údajné zpětné pokuty za jízdu bez elektronické dálniční známky. V žádném případě na zprávy nereagujte a na odkaz neklikejte. Obecně platí, že k uložení pokuty je zapotřebí fyzická kontrola hlídkou policie nebo celní správy. Pokud k ní nedošlo, nemusíte se bát vystavení pokuty či jakékoli zpětné sankce,“ varuje před podvodníky ministerstvo dopravy.
A i kdyby ke kontrole došlo, ani policie, ale ani celní správa nikdy nebude posílat žádné SMS zprávy s odkazem. Navíc si případné dluhy na pokutách můžete pohodlně z domova sami ověřit. Stačí k tomu přihlášení do Portálu občana. A co se stane, pokud se na falešných stránkách pokusíte přihlásit? „Pokud se uživatel zkusí přihlásit do falešného portálu občana skrze bankovní identitu, nalezne padělané stránky bank pro přihlášení, např. AirBank nebo Moneta banky. Zadáním přihlašovacích údajů předá své přihlašovací údaje do internetového bankovnictví podvodníkům,“ vysvětluje portál státní správy. A přidává rady, co dělat, když už na podvodný odkaz kliknete: „Jakékoliv další SMS s kódy z banky nikam nepřeposílejte ani nevkládejte, pokud je to možné, přihlaste se do svého bankovnictví a změňte si své heslo a kontaktujte ihned vaši banku, popište jim problém a požádejte o pomoc se zabezpečením vašich přístupových údajů do bankovnictví.“