Ředitelství silnic a dálnic otevřelo v Pardubickém kraji téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem. Jde o část za Litomyšlí, která navazuje na právě budovaný dálniční obchvat Litomyšle směrem na východ. Stavba trvala dva a půl roku a po valorizaci vyšla na 2,88 miliardy korun bez DPH. Většinu nákladů má uhradit Evropská unie.
Ministr dopravy Ivan Bednárik při otevření zdůraznil, že dálnice D35 je pro východní tah zásadní. Podle něj přinese bezpečnější a plynulejší kapacitní spojení, které uleví nejen přetížené silnici I/35, ale i dálnici D1. Současně připomněl, že vedle samotné výstavby je klíčové i stabilní financování dopravních staveb v příštích letech, aby se strategické projekty stihly realizovat včas a efektivně.
Kudy nový úsek vede a jak navazuje na obchvat Litomyšle
Otevřená část D35 navazuje na dálniční obchvat Litomyšle, který je ve výstavbě a hotový má být nejpozději v roce 2027. Trasa začíná za mimoúrovňovou křižovatkou Janov, vede podél silnice I/35, kterou několikrát kříží, a končí za mimoúrovňovou křižovatkou Opatovec.
Přečtěte si také:
Celý úsek přitom není jen o nové vozovce. Součástí stavby je také šest mostů přímo na dálnici, dva ekodukty a protihluková opatření v podobě šesti stěn o celkové délce 4,4 kilometru. Právě protihlukové stěny znamenaly výrazný zásah do realizace, protože kvůli nim bylo potřeba osadit 1 111 sloupů.
Estakáda u Opatovce: most, který vznikal bez omezení provozu na I/35
Nejvýraznějším stavebním prvkem je estakáda u Opatovce. Jde o 439 metrů dlouhý most, který překonává silnici I/35 a Mikulečský potok ve výšce 10,4 metru. Každý směr má vlastní samostatnou mostní konstrukci.

Zajímavá je i metoda výstavby. Nosná konstrukce se budovala unikátním způsobem výsuvu, který podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neomezoval provoz na vytížené silnici mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Železobetonová konstrukce váží 10 tisíc tun a most je založen na 144 hlubinných pilotech o objemu téměř 3200 metrů krychlových.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl připomněl, že právě na silnici I/35 je kamionová doprava velmi silná, v úseku se riskuje a nebezpečně předjíždí. Nová část D35 má proto podle něj význam podobný obchvatům měst: má zvýšit plynulost, ale hlavně bezpečnost, protože na I/35 je řada nehod a současné intenzity provozu z ní dělají problematické místo. Zároveň doplnil, že na stavbě se intenzivně pracovalo i přes zimu, mimo jiné díky vytápění ve výrobně i přímo v bednění pod vnějšími křídly nosné konstrukce.
Přečtěte si také:
Co bude následovat: další úseky mají přibývat v příštích letech
Na otevřený úsek navazují další části, které mají D35 posunout zase o kus dál. Po 10,4 kilometru dlouhém úseku D35 Litomyšl–Janov, který se začal stavět letos v únoru, by se mělo jezdit už za dva roky. ŘSD zároveň jedná se zhotovitelem úseku D35 Džbánov–Litomyšl o dřívějším otevření: místo původního termínu v prvním čtvrtletí roku 2027 by se tato část mohla zprovoznit už příští rok.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned






