Jak policisté, tak odborníci na bezpečnost v dopravě neustále upozorňují na to, že agresivita řidičů občas nezná hranic. Velkým problémem jsou hlavně ti, kteří mají tendence ostatní vychovávat. A to třeba i nesmyslným vybrzďováním.
Přesně to dle záběrů, které v posledních dnech kolují na sociálních sítích, udělal i řidič stříbrné Audi A8. Nejprve předjel auto s kamerou, které jelo za motorkáři, následně zastavil a s řidičem si šel něco vysvětlovat. Jenomže tak ohrozil jak sebe, tak další řidiče, včetně toho, koho donutil zastavit. Pokud by někdo další nezvládl dobrzdit, mohla z toho být vážná nehoda.
Není se tak co divit, že v některých případech toto chování končí u soudu. A pak dokonce i odnětím svobody. V posledních letech soudy řešily několik takových případů, včetně těch, které nedopadly tak dobře, jako v případě z videa, ale skončily právě nehodou.
Nechápu tyhle vycukané týpky, co mají potřebu pomalejší auto vybrzdit, zastavit dopravu a jít si to “vyříkat” řidičem.
Zdroj: FB Tomáš Kubín pic.twitter.com/BIhHNq3oRZ
— OstraVanda (@ostravanda_) August 5, 2024
Agresivity je stále hodně
Agresivita za volantem je velký problém. A je nakonec jedno, jestli jde o troubení, nadávky nebo právě vybrzdění. Téměř 70 % řidičů přiznává, že je některé situace rozruší a vyprovokují k ostřejšímu stylu jízdy. U věkové skupiny 18-29 let má k ostřejšímu stylu jízdy sklony dokonce až 81,8 % řidičů. Většinu z nich na první dobrou spolehlivě vytočí zbytečně pomalá jízda ostatních, ale častým spouštěčem jsou také předjíždějící se kamiony nebo ti, co pomalu parkují nebo nepoužívají blinkry.
„Extrémně rychlá jízda, lepení se na zadek jiných aut, vybržďování, to jsou asi nejčastější projevy agresivity, s nimiž se na českých silnicích setkáváme. Jak vyplynulo z odpovědí v našem testu řidičů, do jisté míry za těmito přestupky stojí jeden společný jmenovatel a tím je všudypřítomný spěch. Řidiči jsou pod vlivem stresu náchylnější k nevhodnému chování či chybám při řízení vozidla,“ komentuje výsledky testu řidičů výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Ukázalo se totiž, že jen necelá polovina řidičů si nechává dostatečnou časovou rezervu pro případ nečekaných komplikací na trati. Pětina odpovídajících má dokonce „nervy nadranc“, protože je zastihla dopravní zácpa. Přitom právě tomu lze do určité míry předcházet lepším plánováním.
Je potřeba si uvědomit, že agresivní jízda může velmi rychle skončit nehodou. A ta zase smrtí. Nemá cenu se ostatním lepit na zadek, protože je tím nezrychlíte. Spíše naopak. Není možné kohokoliv na silnicích vychovávat. To, že jede rychleji, než je v místě dovoleno, je problém policie, ne váš. Čím víc budete za volantem v klidu, tím lépe se nakonec pojede i vám. A tím spíše dorazíte do cíle včas a v pořádku.
Co, když potkám agresora?
Základem setkání s agresivním řidičem je agresivitu nijak neoplácet. „Na agresivního řidiče raději netrubte, negestikulujte a nechte ho odjet. Neoplácejte mu jeho chování a nesnažte se ho pronásledovat. Jakmile se do takového chování pustíte, začnete vytvářet spirálu agresivity, a tím situaci jen zhoršíte. Někdy končí spory na silnici až fyzickou potyčkou nebo úmyslnou dopravní nehodou,“ popsal dopravní psycholog Michal Walter.
Pokud už je chování dotyčného za hranou, volejte policii, které také nahlaste registrační značku jeho auta. A pamatujte, že pokud máte v autě kameru, video spíše než na sociální sítě dejte policii.
Ty co tohle dokažou /vybrzďovat/ patří sebrat papíry minimálně a 5 let ať mohou důmat nad tím co se mohlo stát.
Co „může hrozit“ – to by měla být samozřejmost. A když ne vězení, aspoň IHNED zákaz řízení včetně zabavení vozidla. Dokud tu budou takový, co si myslej, že přednost v jízdě určuje cena vozidla a ne zákon, situace se moc nezlepší.