porsche_taycan-dalnice-bezpecna_vzdalenost

Dálniční známky v příštím roce podraží. Zvýšení ceny nemá být úplně kosmetické

Autor: Radim Plachý - Zdroj: auto.cz, denik.cz - Foto: Pavel Srp - 5. 5. 2023


Dálniční známky už poměrně dlouho stojí stejně. Za tu roční zaplatíme 1500 Kč, ale to se má v příštím roce změnit. Dálniční známky podraží. Zvýšení cen se dotkne nejen roční, ale i měsíční a desetidenní. Novinkou bude také zavedení jednodenní dálniční známky.

Podle Ministerstva dopravy máme v Evropě jedny z nejlevnějších dálničních známek v přepočtu na kilometr dálnice. V současnosti máme 1363 kilometrů dálnic, takže za 1 km dálnice platíme průměrně jen 1,15 Kč. Přitom v roce 2012 jsme měli jen 750 kilometrů dálnic, tehdy se cena roční dálniční známky zvýšila na 1500 Kč. Teď, po více než deseti letech, volá Národní ekonomická rada vlády (NERV) po jejím zdražení. A vláda ji vyslyšela, protože od příštího roku cena dálničních známek vzroste.

Oficiálně se o zvýšení ceny konkrétně nemluví, ale náznaky už proběhly. NERV dokonce doporučuje zvednout cenu až o 100 % na 3000 Kč v případě ročního kuponu. ÚAMK se k návrhu vyjádřilo také, podle něj by cena měla vzrůst o pětinu, tedy na 1800 Kč. Ministr dopravy Martin Kupka se k těmto návrhům v lednu letošního roku vyjádřil s tím, že zdražení na dvakrát tak vysokou cenu se nechystá. Jasno by v tom ovšem mělo být do konce června.

Ministr Kupka představil plán výstavby dálnic a silnic v letošní stavební sezoně

A to i přestože kvůli tomu se změní cena i těch krátkodobých, protože cena měsíčních, desetidenních a nově chystaných jednodenních se bude odvíjet od ceny ročního kuponu. Evropský předpis přitom stanovuje, že měsíční dálniční známka může stát maximálně 19 % té roční, desetidenní maximálně 12 % a jednodenní maximálně 9 %. Při 1500 Kč by to znamenalo 285 Kč za měsíční, 180 Kč za desetidenní a 135 Kč za jednodenní. Aktuálně za měsíční kupón zaplatíme 440 Kč a za 10denní 310 Kč. Jednodenní dálniční známka musí být ve všech členských zemích zavedena nejpozději do 25. března 2024.

Cena by se ale neměla zvednout jen pro rok 2024, nýbrž by měla růst každý rok. Jednou možností je zdražování automaticky podle inflace, tou druhou skokově podle uvážení vlády. Ministerstvo dopravy se ale prý spíše přiklání k růstu cen dle inflace, tedy takovému systému, který využívá například sousední Rakousko. Kvůli tomu bude ovšem nutné změnit zákon, protože jeho současné znění to neumožňuje.

To, jestli mají řidiči platnou elektronickou dálniční známku, kontrolují policisté a celníci. Za jízdu bez ní mohou na místě uložit pokutu ve výši až 5000 Kč. Ve správním řízení se může sankce vyšplhat dokonce až na 20 000 Kč.

Štítky: , , , ,

57 názorů na “Dálniční známky v příštím roce podraží. Zvýšení ceny nemá být úplně kosmetické”

  1. Tahle vláda neumí nic jiného, než zdražovat. Češi se však se situací smíří, a vše poplyne dál. Mají to spočítané, takovéto zdražení lidi překousnou, a nic se nepoděje. Ale – kolik těch dálnic tu bylo už za socíku, h ? A silnic ? Skoro všechny, a drží, a za co se tedy na nich platí ? Údržba jen, a ta je tak drahá ? Moc a moc se tady kecá, a oblbuje !

  2. Vy v tom Cesku bude za chvili platit poplatky i za kyslik ,jak uz tu nekdo psal , nebo v extremu i za zivot . Jako v tom sci-fi filmu ,kde meli na zapesti v kodu zaznamenano ,kolik zivota jeste maji na konte a kdyz skoncilo konto ,proste umreli kdekoliv na ulici ,doma atd. pokud si nedokoupili dalsi zivot. Dost podobne tomu systemu ,jako na auto-mycce ,kde pokud nedodate dalsi kovove mince do kasliku ,tak ze strikacky prestane tect voda . Jak se film jmenoval uz sice nevim a ono je to stejne jedno , bylo to sice sci-fi , ale co mne ohledne placeni poplatku vseho druhu zarazi je ,ze v Cesku pomaly ale jiste vse smeruje k necemu podobnemu . Salamova metoda ,to tam na vas zkouseji uz 33 roku ve vsech oblastech zivota nejen placeni mytneho. Utahujou vam tu povestnou smycku okolo krku vic a vic , az se jednoho dne probudite a s hruzou si uvedomite ,ze to neni sci-fi , ale realita.

    1. A…., ha ? Pan chytrý odněkud z dálky ? „Vy to tam máte takový a takový….“. Tací byli vždy emigranti. Poraďte nám, to přesně potřebujeme. Nehodnoťte náš žvanec, když si sám jíte jinde jiný.

  3. Udělat automat na zvyšování ceny podle inflace, to by jim ve vláde šlo…. zajimavé že stejný automat na důchody ruší.

  4. Nevím na co si tady všichni stěžujeme, jeďte napříč Francii o Německa až do Španělska a jedna cesta vyjde na 90 eur,tak že včetně zpáteční cesty 180 .eur.A mohu vám říct žádná hitparáda ty dálnice nejsou.Myslím že i kdyby se celoroční zvedla na cenu cca.2500.kč nic by to nebylo,a to jsem dělník.

    1. Plácáte nesmysly, až budeme mít výplaty jako Francie nebo Německo, můžeme můžeme se bavit o stejných cenách, jinak je to pro nás v poměru v téměř nejnižším výplatám v EU úplně jiná dimenze.

    2. Ano placate nesmysly. Naše platy tomu vůbec neodpovídají a kvalita a prujezdnost dálnic už vůbec ne.

  5. Až bude cena DZ oněch 5000 Kč a více, bude výhodnější jezdit bez známky načerno, když to vyjde stejně jako pokuta a jak často vás reálně na dálnici kontrolují? (mě za posledních 20 let 0x)

    1. Myslíte si, že vás nekontrolovali? Asi to bude tím, že dálnici platíte. Pokud by jste neměl zaplaceno, tak už by vás dávno měli. Kontrolují vás totiž kamery na mýtných bránách.

      1. To je proto, že neznáte jakým způsobem se u nás může dát pokuta za jízdu po dálnici bez známky. Abyste mohl dostat pokutu za jízdu po dálnici bez dálniční známky, musí vás policie zastavit při této jízdě na dálnici, pokud z ni stihnete sjet, než vás policie zastaví, tak vám nemůže již pokutu dát. Kamery na to nemají vliv. Důvod je ten, že určité skupiny řidičů (např. zdravotně postižení…) nemají povinnost si známku kupovat, můžou jezdit po dálnici bez známky a navíc se to netýká konkrétního auta, ale auta, které v ten moment řídí.

    2. Na všech rampách jsou kamery, sejmou SPZ a jde ihned do PC systému, hlídky na sjezdech dostávají echa a hned za vámi startují a solíte. Vy asi nejste moc zkušený, co ?

  6. Dalnicni znamky bych zrusil a zavedl silnicni dan pro vsechny osobni automobily. Platili by vsichni, ale treba 1/10 cenu.

    1. To by nebylo zrovna moc fér aby ti co jezdí z jedné vesnice do druhé k doktorovi a na nákup, tímto systémem dotovali provoz těch ostatních, co najedou tisíce kilometrů po dálnicích.

      1. A…., ha ? Pan chytrý odněkud z dálky ? „Vy to tam máte takový a takový….“. Tací byli vždy emigranti. Poraďte nám, to přesně potřebujeme. Nehodnoťte náš žvanec, když si sám jíte jinde jiný.

  7. Nejdražší parkovné v Evropě, ať si přestanou cpát panděra ve vládě a bude peněz dost a ne obírat těžce pracující lidí.

  8. Dálniční známka se platila i v době, kdy D1 byla jen jedno velké parkoviště… Řidiči by si zasloužili satisfakci, ale to Kupka prostě není schopen pochopit… A ta paka z NERVu rovněž ne…

    1. Nevím na co si tady všichni stěžujeme, jeďte napříč Francii o Německa až do Španělska a jedna cesta vyjde na 90 eur,tak že včetně zpáteční cesty 180 .eur.A mohu vám říct žádná hitparáda ty dálnice nejsou.Myslím že i kdyby se celoroční zvedla na cenu cca.2500.kč nic by to nebylo,a to jsem dělník.

  9. Myslím za za posledních 5let se hodně kvalita dálnic změnila.Opravy dálnic se prubezně musí dělat.Souhlasim se zdražením dálnic už jen proto aby bylo výhodnější pro transit používat dálnice rakouské a německé. Co mě pomůže že platím málo když ve špičkách musím objíždět dálnice po okrskách jen proto že jsou ucpané transitem s jiných zemí.

  10. Dopadne to tak, že lidi místo po dálnicích budou přetěžovat objízdné trasy. A kde budou ti blbečci z vlády se známkama a zdražováním. Ve výsledku budou rozbitý silnice okolo dálnic.

    1. Jenže to těm papalášům nikdo neřekl a i kdyby řekl,tak si stejně udělají po svém i když je to blbost!!

    2. Myslíte, že je 1500 nebo 2000 hodně? Kdyby u nás byla dálnice, tak bych si to klidně zaplatil. Jezdit rok za ty peníze? Kdo to má? Spočítejte si kolik třeba stojí jízda kamionu z Prahy do Brna a zpět. Zhruba stejně a ujede to za jeden den.

  11. Všichni víme,kde vybrané peníze za dálniční známku skončí! Výstavba dálnic ,to určitě nebude. Český národ si zvykl dělat bez odmlouvani státu dojnou ……….. Jen jsem zvědavý,kdy nám zpoplatni i ten kyslík. Tehdejší režim ( před rokem 1989),měl něco do sebe.
    Mnoho firem s českým potenciálem, soběstačný. Na prvním místě vše pro český národ . Pak teprve vývoz do zahraničí. A dnes? Je to naopak.

    1. Radek Nakládal

      Si děláte srandu? Na prvním místě byl devizový export. Bohužel od nás nikdo nic nechtěl, nebo výrazně pod tržní cenou, což pro nás bylo vysoko nad naší MOC.

      1. Ve Švýcarsku mají už kolik let známku stále za 900,- na rok,ale žádné měsíční,týdenní…. takže když se stát ohání cenami okolních států ,ať se taky podívá na průměrnou mzdu u nás a v okolí.

        1. Jenže cena dálnice se prakticky neodvíjí od velikosti platů, ale od ceny materiálů, energii…, tedy nákladů na dálnici, ale to byste stejně nepochopil, to je na vás moc složité.

  12. Josef Christomidis

    Pokud chce stát vybírat poplatek za použití dálnic, tak ať tyto komunikace odpovídají definici dálnic:
    – rychlost 130 km/h, bez omezení
    – kvalitní stav, ne stávající tankodrom
    – žádné uzávěry, na kterých nikdo nepracuje a je tam pouze výsměšná tabulka
    musíme to opravit

    1. Myslím za za posledních 5let se hodně kvalita dálnic změnila.Opravy dálnic se prubezně musí dělat.Souhlasim se zdražením dálnic už jen proto aby bylo výhodnější pro transit používat dálnice rakouské a německé. Co mě pomůže že platím málo když ve špičkách musím objíždět dálnice po okrskách jen proto že jsou ucpané transitem s jiných zemí.

  13. Tenhle stát neumí nic jiného než zaklekávat, rozkrádat a zdražovat.
    Všechny silnice v ČR jsou „rozstřílené jako Palestina“ tak proč nezvednout cenu za používání těch děravých a hrbolatých hnusů, které si dovolují nazývat rychlostní komunikací.

  14. Je potřeba třídenní dálniční známka. A možná i s bonusy jako jsou u povinného ručení. Rozdíl jistě je, jedu-li s SUV nebo malým autíčkem. A nějak v ceně postihnout, jestli po dálnici ujedu 50 km nebo 600 km. Mýtné brány by to mohly monitorovat.

  15. U nás jsou nějaké dálnice? Člověk jede kousek 130 km/h , za chvíli sotva 100 km/h kamion v levém pruhu , nebo věčné opravy takže omezení rychlosti , takže jakékoliv zdražení není na místě , a kecy musíme to opravit neberu , no dálnice nová nevydrží ani 5 let , přebírá se nekvalitní práce, kdo je za to zodpovědný ???!

    1. Plný souhlas.Odpovědnost v tomhle státě není nikde.Každej politik či firmy jen okrádají všechny kolem. Eurovia-most ve Studénce,most pro cyklisty za Olomoucí, a? Nic se neděje. Tato firma by neměla dostat v ČR práci.
      Dálnice v ČR(pokud tomu tak chce někdo říkat) nejsou.

    1. Přesně tak, nechápu ty šašky co tu argumentují cenami v jiných státech, měli by také porovnat platy, za jak dlouho na tu známku vydělá Čech a za jak dlouho Němec….

  16. stavba dálnic tempem hlemýždím, zdražování ? proč se nezdraží kamiony a nákladní auta, která naší dálnici níčí přetížením, proč se nezavedou na přechodech váhy a přetížené kamiony vrátit zpět. ať jezdí přez rakousko

    1. Nevím na co si tady všichni stěžujeme, jeďte napříč Francii o Německa až do Španělska a jedna cesta vyjde na 90 eur,tak že včetně zpáteční cesty 180 .eur.A mohu vám říct žádná hitparáda ty dálnice nejsou.Myslím že i kdyby se celoroční zvedla na cenu cca.2500.kč nic by to nebylo,a to jsem dělník.

      1. opakujete se jako kolovrátek, i když to sem nakopírujete tisíckrát pod každý kritický komentář, nemáte pravdu, za jak dlouho na tu známku vydělá Němec a za jak dlouho Čech, když už chcete srovnávat? Pro vás možná 2500Kč nejsou peníze, ale pro spoustu lidí ano a ti zahltí staré okresní silnice a obce podél dálnice a známku si nekoupí….

  17. Uvádíte příklad Rakousko…….já Vám uvedu příklad Švýcarsko……jezdím tam asi 25 let….dálnice jsou všude,a skoro tolik je i tunelů ,kde jedete uprostřed hory.
    cena dálniční znamky se nezmenila…….40 ChF……..dnes 1000kč……dříve 800kč
    je třeba něco dodat?

    1. Ve Švýcarsku se platí i za malý přívěs za os.auto.Cena je poloviční.U nás to nikoho nenapadlo a to jezdí dodávky s opravdu velkými přívěsy.

    2. Po sametové revoluci jsem začal jezdit na letní dovolenou do švýcarských hor a mám Švýcarsko projeté křížem krážem. Už tenkrát stála jejich celoroční dálniční známka 40 CHF a stojí doposud. Kvalita dálnic je výrazně lepší než v ČR a chování řidičů na nich není třeba komentovat.

  18. Uz jsem si rikal ze by neco nezdrazilo, jeste to chce vyssi dph a vice zdanit lidi, to bude Fialovy raj

  19. Za dálnici v roce 2024 nevyberou nic, normální člověk si v prosinci koupí letošní za starou cenu a do konce příštího roku je vysmátý.

    1. A když potřebuje jezdit po dálnici pořád a koupí si známku teď, tj. platnou do května 2024, tak si má v prosinci zaplatit ještě jednou, jo? No to se tomu normálnímu člověku fakt vyplatí!

      1. Když potřebuje po dálnici jezdit pořád, tak si nekupuje DZ v květnu, ale na začátku roku, joudo.

  20. Bylo by dobré, když už se chce zvýšit poplatek, aby dálnice byly dálnicemi a nikoliv parkovištěm, jak tomu mnohokrát je.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru