Řidiči mohou mít oprávněný pocit, že se Česko letos změnilo v jedno velké staveniště. Co není zcela rozkopáno, je opravováno alespoň částečně a tak se musíme obrnit trpělivostí a přežít ty neustálé a skoro nikdy nekončící kolony. Ruku v ruce s tím jde nutnost jízdy ve zúžených pruzích, což především na dálnicích může být pro některé řidiče problém. Přitom stačí dodržet pár jednoduchých pravidel a i cesta zúžením proběhne bez větších problémů.
Hlavně klid
Základním pravidlem pro jízdu ve zúžení je zachování klidu. Zní to možná jako naprostý standard, ale jsou řidiči, pro které užší jízdní pruhy znamenají obrovskou psychickou zátěž. Někteří začnou v úzkých pruzích zmatkovat a zbytečně brzdit. Jiní zase jedou tak, jako kdyby žádné zúžení ani nebylo. Obě varianty jsou špatně.
Správné je jet předepsanou rychlostí, aby mohl řidič včas a bezpečně reagovat na vzniklé dopravní situace. Nevjíždět do levého pruhu, pokud nemůže řidič předjíždět. Být ohleduplní a chovat se předvídavě. Pamatujte, že pruhy jsou opravdu úzké a některá velká SUV se do levého nemusí vejít. Pokud se pak takové velké auto má míjet třeba s kamionem nebo autobusem v pravém, zúženém pruhu, může snadno dojít k nehodě a tím ke vzniku kolon.
Opravdu je nutné předjíždět?
I v zúžení je samozřejmě s dodržením maximální povolené rychlosti možné předjíždět. Je ovšem nutné, aby si byl řidič jistý, že má dostatek času i prostoru. Pokud má řidič byť jen minimum pochybností, neměl by větší auta nebo autobusy v zúžení vůbec předjíždět.
A zároveň se nemusí bát, že by se nějak zdržel! Podle ministerstva dopravy je v případě jízdy v pravém pruhu v zúžení zdržení asi 60 sekund. A ta jedna minuta v celé cestě vůbec nic neznamená. Důležité je dojet do cíle a ideálně bezpečně a v klidu.
https://www.facebook.com/mdcr.cz/posts/4788119801203851