Ve čtvrtek 24. dubna 2025 oslavila Dacia jubileum ve svých továrnách. Výrobní linku v rumunském závodě Mioveni opustilo osmimilionté vozidlo, kterým se stala Dacia Bigster v barvě Blue Indigo.
Výrobní závod Mioveni, který je považován za kolébku značky Dacia, byl slavnostně otevřen 20. srpna 1968 při uvedení modelu Dacia 1100 (šlo o model vyráběný na základě licence Renault R8). Od té doby prošel závod mnoha modernizacemi a vývojovými etapami a dnes se tu vyrábí nejoblíbenější modely značky.
Počátky sériové výroby v závodě byly spojené s modelem Dacia 1300/1310, jenž byl vyráběn na základě licence Renault 12. Tento model a jeho odvozené verze (např. 1310 Sport, 1320, 1325, Pick-Up) tvořily po dobu více než třiceti let základ výrobního portfolia automobilky. Celkově bylo mezi lety 1969 až 2006 vyrobeno téměř 2,3 milionu vozů, z čehož 319 tisíc kusů připadlo na užitkové varianty.
V roce 1995 představila Dacia nový model Nova, první vůz zcela navržený rumunským vývojovým týmem. Na jeho základech vznikly v následujících letech modely SupeRNova (2000) a Solenza (2003), které představovaly přechod ke zcela nové konstrukční filozofii značky.

Renault přináší globální perspektivu
Zásadní proměnou prošla značka v roce 1999, kdy závod v Mioveni převzala skupina Renault. Výsledkem bylo v roce 2004 uvedení modelu Logan. Tím byla zahájena nová etapa mezinárodní expanze značky Dacia.
Nejvýznamnějším modelem z hlediska objemu výroby je Dacia Duster, jehož výroba začala v roce 2010. Během tří generací už vzniklo více než 2,6 milionu kusů, čímž se stal nejúspěšnějším modelem v historii značky.
Nejnovějším přírůstkem do portfolia značky je Dacia Bigster, první SUV Dacie v segmentu C. Ještě před začátkem oficiálních dodávek bylo v Evropě registrováno více než 13 tisíc předobjednávek, z toho asi 1600 na domácím trhu v Rumunsku. Model Bigster potvrzuje ambice značky proniknout do vyšších segmentů trhu, přičemž zachovává hodnoty, na nichž Dacia staví – praktičnost, robustnost a dostupnost.
Globální přítomnost a exportní úspěchy
Dnes Dacia působí ve 44 zemích na čtyřech kontinentech, přičemž více než 70 % prodeje směřuje do západní Evropy. Výrobní závod v Mioveni, s denní kapacitou přes 1350 vozidel, je klíčovým pilířem tohoto úspěchu. A to jak z hlediska objemu, tak i kvality a exportních schopností. Až 90 % produkce je určeno pro zahraniční trhy.
Výrobní závod v Mioveni
Otevření | 1968 |
---|---|
Velikost | 355 000 m² |
Výroba | 1 357 vozů/den (1 vůz každých 55 vteřin) |
Počet zaměstnanců | 6 850 |
Export | 90 % |
Modely | Dacia 1100, Dacia 1300/1310, Dacia Estafette, Dacia Nova/SupeRNova, Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Sandero/Sandero Stepway, Dacia Duster, Dacia Jogger, Dacia Bigster |
Výrobní milníky
Rok | Vyrobených vozů |
---|---|
1985 | 1 000 000 |
1998 | 2 000 000 |
2014 | 5 000 000 |
2025 | 8 000 000 |
Top 5 modelových řad podle objemu výroby
Model | Období výroby | Počet vyrobených kusů |
---|---|---|
Duster | 2010 – 2025 | 2 620 000 |
Dacia 1300/1310 (a odvozené modely*) | 1969 – 2006 | 2 280 000 |
Logan (a odvozené modely**) | 2004 – 2025 | 1 700 000 |
Sandero/Sandero Stepway | 2008 – 2025 | 880 000 |
Jogger | 2021 – 2025 | 250 000 |