Téma cyklistů na přechodech pro chodce je především ve městech stále velmi ožehavé. Jedni si stojí za tím, že cyklista, který na přechodu pro chodce jede na kole, tam nemá co pohledávat a má ho vést. Jiní argumentují tím, že čím rychleji cyklista vozovku překoná, tím lépe pro všechny. Tématu se před nedávnem věnoval i Nejvyšší soud (NS), který rozhodl velmi zajímavě.
Jsou to dva roky, kdy v Ostravě došlo k dopravní nehodě cyklisty a řidiče auta. Stala se na přechodu, kdy jej cyklista chtěl přejet na kole. Šlo o dvouproudou silnici, kdy jeden z řidičů zvládl zastavit, druhý ale ne a cyklistu srazil. Ten pak svým zraněním podlehl. Řidič byl souzen, byl shledán vinným, ale odvolal se. Ovšem i odvolací soud jej měl za vinného z usmrcení z nedbalosti. Vše se tak dostalo až k Nejvyššímu soudu a ten rozhodl odlišně. NS se totiž věnoval tomu, zda a jak velký měl cyklista na nehodě podíl, ale i tomu, jak se to má s cyklisty na přechodech pro chodce. A výsledek možná (nejen) řadu cyklistů překvapí.
Cyklista není chodec!
„Pokud chce cyklista přejet po přechodu pro chodce, činí tak s nejvyšší opatrností a výlučně společně s chodci nebo pokud se v blízkosti žádné jiné vozidlo nenachází. Je si přitom vědom toho, že na takovém přechodu nepožívá žádných práv,“ upozornil podle webu info.cz ve svém rozhodnutí NS a pokračoval: „I když v tomto ustanovení není výslovně zmíněno, že to platí v případě, kdy vozovku po přechodu pro chodce přechází nebo zjevně hodlá přecházet chodec, je z jeho smyslu zřejmé, že účelem povinnosti řidiče snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo je ochrana chodců, a to pouze chodců, tedy nikoli též cyklistů. Řidič má ve vztahu k chodci více povinností, přičemž chodec požívá vyšší ochrany, zatímco cyklista má více povinností naopak ve vztahu k řidiči, přičemž nemá žádnou zvláštní ochranu, nepřejíždí-li pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty.“
Přečtěte si také:
Nejde ale jen o Nejvyšší soud. Téma cyklistů na přechodech pro chodce už několikrát řešila policie, ale i ministerstvo dopravy. „Řada lidí se domnívá, že na přechodu má cyklista stejnou přednost jako chodec. Jenže, ono tomu tak není. Cyklista není chodec,“ upozornila třeba policejní tisková mluvčí Michaela Nováková.
A stejně to vidí i ministerstvo dopravy: „Jak je již z jazykového zákona o provozu na pozemních komunikacích zřejmé, přechod pro chodce je určen chodcům, nikoli cyklistům, těm je určen přejezd pro cyklisty. Vzhledem k tomu, že chodcem je dle zákona i osoba, která vede jízdní kolo, pokud chce cyklista použít přechod pro chodce, musí z kola sesednout a vést ho.“
Cyklistům zákon přejíždět přes přechod sice tedy výslovně nezakazuje, ale dle rozhodnutí NS si prostě musí uvědomit, že je nikdo nemusí pustit, nemají v tu chvíli fakticky žádná práva a zbytečně ohrožují sebe i ostatní. Ideální je tedy pro cyklisty před přechodem pro chodce z kola sesednout a dál se chovat jako běžný chodec a kolo vést. Jako chodci by pak měli s řidičem navázat oční kontakt a ve chvíli, kdy jsou si jisti, že je vidí a pouští, tak v klidu vozovku přejít. S kolem vedle sebe.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned