Značka CUPRA dala studii CUPRA Tavascan Extreme E Concept nepřehlédnutelným způsobem do vínku svou DNA. Závodní terénní elektromobil představuje další fázi účasti značky v seriálu dobrodružných závodů Extreme E. Studie navíc naznačuje designový styl pro budoucí sériově vyráběný model CUPRA Tavascan. Druhý 100% elektrický model značky je navrhován a vyvíjen v Barceloně a na trhy v Evropě i zámoří bude uveden v roce 2024.
CUPRA Tavascan Extreme E Concept kombinuje zcela nový vnější design se 100% DNA značky CUPRA a holistickým přístupem k využití přírodních materiálů. Díky tomu dosahuje vyšší úrovně trvalé udržitelnosti a adaptability a snadněji se opravuje.
„Jsme velkými zastánci projektu Extreme E jako celku,“ řekl Antonino Labate, ředitel strategie, obchodního rozvoje a provozních činností značky CUPRA. „Elektrifikace, trvalá udržitelnost, rovnost pohlaví a diverzita jsou společnými hodnotami, které sdílí CUPRA i Extreme E. CUPRA Tavascan Extreme E Concept je jasným dokladem tvrdé práce, kterou pro značku CUPRA odvádíme, abychom mohli s tímto vozem v příští sezoně závodit.“
V porovnání s vozem, který závodí v první sezoně Extreme E, se výrazně změnil design přídě a zádě. Technologie LED poskytla při navrhování automobilu s DNA značky CUPRA větší svobodu. Světlomety tvořené třemi trojúhelníkovými moduly na každé straně přispívají k ještě impozantnějšímu vzhledu.
Osvětlovací moduly jsou navíc vloženy do rámu vyrobeného aditivní metodou – CUPRA Tavascan Extreme E Concept získá díky této technologii značnou výhodu.
Aditivní výroba dílů je efektivnější, protože jejich zhotovení trvá pouhých šest hodin. To znamená, že se tým dokáže velmi rychle přizpůsobovat změnám. Ať se jedná o opravu po nehodě nebo změnu polohy světel, komponenty lze měnit během velmi krátké doby bez nutnosti složité a drahé výroby nástrojů.
„CUPRA Tavascan Extreme E Concept je další evolucí našeho závodního terénního elektromobilu s ještě intenzivněji vyjádřenou DNA značky CUPRA a designem, který naznačuje budoucí směřování značky. Studie však přináší také technický pokrok,“ řekl vedoucí technického vývoje divize CUPRA Racing Xavi Serra. „CUPRA Tavascan Extreme E Concept používá v konstrukci karoserie lněná vlákna, která zvyšují úroveň trvalé udržitelnosti, a prvky vyrobené aditivní metodou, jež lze rychle znovu zhotovit, aby mohl závodní vůz pokračovat v závodech.“
Seriál závodů Extreme E se zaměřuje také na zvyšování povědomí o ochraně životního prostředí a CUPRA Tavascan Extreme E Concept posouvá hranice i v této oblasti. Vozidlo díky tomu nabízí ještě vyšší míru trvalé udržitelnosti.
Maximální počet dílů skeletu karoserie obsahuje lněná vlákna – získávaná ze lnu setého. Tyto komponenty nahrazují díly s uhlíkovými vlákny. Tím se minimalizuje vliv vozidla na životní prostředí. A to bez újmy z hlediska užitných vlastností a celkových přínosů.
S tímto materiálem lze pracovat stejným způsobem jako v případě uhlíkových kompozitů a vytvářet stejné tvary, resp. zaoblení požadované designéry a inženýry. Jedná se již o technologii, která by mohla být snadno přizpůsobena pro sériově vyráběné vozy.
Optimalizovaná karoserie studie CUPRA Tavascan Extreme E Concept je díky specifickému barevnému designu nápadná při závodech v arktickém, pouštním, ledovcovém i přímořském prostředí.
Závodní terénní elektromobil zaujme také ozdobnými prvky v odstínu mědi, jenž je tradičním znakem značky CUPRA, parametrickými texturami a dynamizovanými liniemi, které dodávají exteriéru jiskru a pohyb, když vozidlo brázdí krajinu. Působivý 3D efekt vytváří přesahující logo CUPRA.
„Studie CUPRA Tavascan Extreme E Concept vypadá neuvěřitelně a kromě toho, že má výhradně elektrický pohon, tak je nyní ještě více trvale udržitelná, protože používá recyklované a organické materiály, například lněná vlákna,“ řekla Jutta Kleinschmidtová, jezdkyně značky CUPRA. „Nemohu se dočkat, až budu s touto nově navrženou verzí závodit!“
Studie CUPRA Tavascan Extreme E Concept je vybavena akumulátorovou baterií o kapacitě 54 kWh, která je umístěna za prostorem pro posádku. Více hmotnosti je díky tomu nad zadní nápravou. Vůz dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za cca 4 sekundy, čímž splňuje pravidla závodního seriálu.
CUPRA je od začátku součástí seriálu závodů Extreme E. Účast v něm oznámila jako první automobilová značka a své síly spojila s týmem ABT Sportsline jako jeho hlavní partner. Mistrovství Extreme E podněcuje výzkum elektrifikace značky CUPRA a současně propaguje elektrifikaci, trvalou udržitelnost a rovnost mezi pohlavími.
Thomas Biermaier, generální ředitel společnosti ABT Sportsline: „Před téměř přesně rokem jsme oznámili naše partnerství se značkou CUPRA a představili design našeho závodního vozu e-CUPRA ABT XE1. Od té doby společně přitahujeme velkou pozornost – na závodních tratích i mimo ně. Vývoj vlastní karoserie, zajišťovaný designéry a inženýry značky CUPRA, je dalším krokem v naší úzké a úspěšné spolupráci. Tavascan Extreme E Concept vypadá prostě skvěle až do nejmenšího detailu. Nyní je na nás, abychom s tímto vozem získali brzy první trofeje.“
Alejandro Agag, zakladatel a generální ředitel Extreme E: „Mám velkou radost, že CUPRA představuje studii CUPRA Tavascan Extreme E Concept. Díky tomu se stane druhým výrobcem, který bude pro svůj tým Extreme E používat vlastní karoserii. Tento krok přinese do seriálu závodů ještě více stylu a charakteru, ale také podpoří realizaci našich cílů pro Extreme E. Tento seriál závodů funguje i jako globální marketingový nástroj pro naše partnery, který CUPRA může využít při přípravě budoucího uvedení tohoto modelu na trh a jeho představení spotřebitelům. Blahopřeji velmi vizionářskému týmu k tomuto uvažování s orientací na budoucnost, CUPRA Tavascan Extreme E má opravdu fantastický design a nemohu se dočkat, až tento vůz uvidím při jeho závodním debutu v Extreme E.“