stavba-dalnice

ČR staví dálnice pomalu, ale tempo možná ještě zpomalí. Není z čeho stavět

Autor: Radim Plachý - Zdroj: E15 - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 19. 9. 2023


I když se tempo stavby nových dálnic v ČR za posledních několik let zrychlilo, stále nedosahujeme tempa některých okolních zemí. A možná se výstavba opět zpomalí, nikoliv kvůli neustále až příliš složité české byrokracii, ale protože není dostatek materiálu, z něhož by se měly dálnice stavět.

Magazín E15 informoval o tom, že v České republice nemáme dostatek kamene, který se na stavby (nejen) dálnic používá. Důvodem je ochrana životního prostředí, těžební limity či vysoké ceny dovozu. Problémem také je, že v ČR nevznikají žádné nové kamenolomy. „Už 34 let se v Česku neotevřel jediný nový kamenolom. Za současné legislativy je to prakticky nemožné, shodují se odborníci s byznysmeny. Spotřeba této suroviny přitom rychle roste, jen v případě takzvaného stavebního kamene se v Česku zvýšila za posledních deset let o 37 procent,“ uvádí magazín E15.

Bez kamene ale není možné stavět – a to ani developerské projekty, ale právě ani infrastrukturu včetně dálnic nebo železnic. Problém s nedostatkem kameniva v České republice je způsoben i tím, že jej exportujeme například do Rakouska. 

Štítky: , ,

4 názory na “ČR staví dálnice pomalu, ale tempo možná ještě zpomalí. Není z čeho stavět”

  1. Přestat byrokraty platit a bude kamene dost. Je to velká ostuda státu. Zeman vypil nejednu fašu s rakouským prezidentem, když sliboval jak postavíme dálnici k rakouským hranicím. Uběhly roky a o dálnici ani slechu ani vidu. Jak se říká, kdyby politici nelhali, tak nemohou vůbec mluvit.

  2. No nevím, nebude to zářit ? Každý rodinný domek se chrání před radonem a ty to zabuduješ do betonu. Aby to nedopadlo jak popílkové tvárnice za socíku … taky zářily.

  3. Josef Květoň

    Kamene je dost, jen jej vytřídit např. z uranových šachet na příbramsku a získat ještě uran, proč se neinestuje tímto směrem ?

    1. Obce v okolí těžebních hald poukazují na zvýšenou prašnost, neúměrnou dopravu, poškození infrastruktury při odtěžování těchto hald. A to se jim opravdu nedivím.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru