Citroen_C5_X_Plug_in_Hybrid

Citroën C5 X Plug-in Hybrid ukazuje, jak v praxi funguje jeho aktivní odpružení Citroën Advanced Comfort

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Citroën - 25. 7. 2022


Plug-in hybridní verze C5 X nabízí ve světové premiéře aktivní odpružení Citroën Advanced Comfort, které kombinuje tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy s aktivním řízením odpružení. Vůz přizpůsobuje odpružení každého kola, které je tak v závislosti na stavu vozovky měkčí, nebo tužší.

Maximální komfort s aktivním odpružením Citroën Advanced Comfort

Díky senzorům, které během několika milisekund vyhodnotí vozovku a její nerovnosti, se informace přenášejí do počítače, který v každém okamžiku určí správné nastavení pro zajištění maximálního komfortu všem cestujícím.

Kromě snímačů systému dynamické kontroly stability ESP má řízené odpružení k dispozici čtyři snímače svislé polohy a tři snímače otáček kol, které analyzují pohyby karoserie a rytmus jízdy: podélné a příčné zrychlení, rychlost stáčení (úhlová rychlost otáčení vozidla kolem svislé osy), úhel a rychlost natočení volantu, polohu pedálu plynu, brzdný tlak nebo zatížení vozidla. Všechny tyto informace umožňují počítači průběžně upravovat odpružení.

Systém řízení odpružení tak posiluje účinnost progresivních hydraulických dorazů tím, že během jízdy ještě více uvolňuje odpružení, aby vůz mohl na rovině doslova letět nad silnicí, a zároveň zaručuje účinnou stabilitu karoserie při velkém namáhání a posiluje tak pocit bezpečí na palubě.

„Při vývoji vozu C5 X jsme museli splnit velmi náročné požadavky: postoupit o krok dál v měkkosti odpružení, kterým se Citroën odlišuje od ostatních značek, a zároveň nabídnout velmi vysokou úroveň opory karoserie. Na tomto jedinečném zadání jsme pracovali čtyři roky, abychom dosáhli maximálního komfortu, který aktivní odpružení Citroën Advanced Comfort nabízí,“ uvedl Denis Mineret, vedoucí vývoje podvozku vozu C5 X.

Čtyři režimy pro řízení podle nálady

C5 X Plug-in Hybrid nabízí čtyři režimy jízdy, které lze nastavit pomocí voliče jízdních režimů na středové konzole, a to podle typu cesty a úrovně komfortu, kterou řidič a cestující zvolí.

  • V elektrickém režimu je pohon samozřejmě zcela elektrický, přičemž aktivní odpružení Citroën Advanced Comfort je nastaveno na režim Normal.
  • V režimu Hybrid se střídá jízda s elektrickým pohonem a kombinace elektrického a spalovacího pohonu. Aktivní odpružení zůstává v režimu Normal.
  • V režimu Komfort pracuje hnací ústrojí stejně jako v režimu Hybrid, ale aktivní odpružení je přepnuto do režimu Komfort, který zvyšuje efekt jízdy na létajícím koberci.
    Režimy odpružení Normal a Komfort jsou do rychlosti 50 km/h podobné, aby byla zajištěna co nejlepší úroveň pružnosti při nízkých frekvencích. Při rychlosti nad 50 km/h se režimy liší, v režimu Komfort je zajištěna co nejlepší pružnost a v režimu Normal co nejlepší kombinace komfortu a stability v závislosti na rychlosti.
  • A konečně v režimu Sport pracuje nepřetržitě spalovací motor a pro maximální dynamiku mu pomáhá elektromotor. Dynamičtější je současně nastavení řízení, akcelerace a automatické převodovky. Systém aktivního odpružení se také přepne do tužšího režimu Sport, aby se zvýšil požitek z jízdy.

Charakteristický komfort velkých silničních vozů Citroën

C5 X ve verzi se spalovacím motorem je sériově vybaven odpružením Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými dorazy, které nabízí pro značku charakteristickou hladkou jízdu a lehce si poradí s retardéry, výmoly nebo jinými nerovnostmi na silnici.

2021-citroen_c5_x-plug-in_hybrid-2

Odpružení pracuje podle potřeby zatížená ve dvou fázích:

  • Při lehkém stlačení a následném odskoku kontroluje pružina a tlumič vertikální pohyby bez nutnosti použití hydraulických dorazů. Přítomnost těchto dorazů však konstruktérům umožnila poskytnout vozu větší zdvih kol, a vytvořit tak efekt jízdy na létajícím koberci.
  • Při velké kompresi a následném odskoku pracuje pružina a tlumič ve spojení s hydraulickým dorazem, který postupně zpomaluje pohyb, čímž zabraňuje náhlému zastavení na konci zdvihu. Na rozdíl od běžného mechanického dorazu, který energii pohlcuje, ale část jí uvolňuje, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptyluje. Nedochází tedy k žádnému odrazu.

Nová úroveň programu Citroën Advanced Comfort

Pojem pohodlí je se značkou Citroën úzce spjat již sto let. Ačkoli se komfort dá shrnout do jediného slova, má ve skutečnosti více aspektů. Tlumení, podpora karoserie, akustika, sedadla, světlost, prostornost, ergonomie, modularita, služby atd. To vše přispívá k definici pohody a klidu, které cestující pociťují při používání a údržbě svého vozu.

Aby Citroën poskytl svým zákazníkům všechny tyto dimenze komfortu, spustil v roce 2016 program „Citroën Advanced Comfort“, jehož jedním z pilířů je odpružení s progresivními hydraulickými dorazy. S aktivním odpružením Citroën Advanced Comfort se Citroën posouvá o stupeň výš a nabízí zákazníkům vozu C5 X Plug-in Hybrid maximální cestovní komfort.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru