2022-CITROEN_C5_AIRCROSS-facelift- (9)

Citroën C5 Aircross dostává nový mild-hybridní benzinový motor

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Citroën - 15. 6. 2023


Citroën představuje u modelu C5 Aircross zcela nové pohonné ústrojí: Hybrid 136. Vychází z kompaktní a lehké technologie Hybrid 48V a skládá se ze 48V baterie, která se dobíjí během určitých fází jízdy, benzinového motoru PureTech o výkonu 136 koní, který byl navržen tak, aby se tomuto novému hybridnímu systému přizpůsobil, a je spojen s novou převodovkou ë-DCS6, jejíž součástí je elektromotor o výkonu 21 kW.

Tato jednoduchá hybridní technologie s plynulým provozem se dokonale hodí k všestrannosti modelu C5 Aircross. Citroën C5 Aircross Hybrid 136 s emisemi pouhých 129 g CO2/km podle kombinovaného cyklu WLTP vypouští o 15 % méně CO2 než ekvivalentní neelektrifikovaná benzinová verze. Cenově se blíží naftové verzi s obdobným motorem a vypouští o téměř 12 % méně CO2 než tato verze. K tomu přidává všechny výhody elektrického pohonu, od většího potěšení z jízdy až po možnost pohybu v nízkoemisních zónách. Hybrid 136 je proto mimořádně atraktivní nabídkou pro SUV C5 Aircross, které se na svém trhu prosadilo díky svému jedinečnému designu a celkovému vzhledu a je známé svým komfortem a modularitou na palubě.

Hybrid 136 doplňuje elektrifikovanou řadu C5 Aircross, kterou tvoří plug-in hybrid 180 a plug-in hybrid 225, které již tvoří 40 % prodejů modelu C5 Aircross. Globálněji lze říct, že posiluje a urychluje strategii elektrifikace značky Citroën, která zahrnuje 10 modelů, od hybridu přes plug-in hybrid po 100% elektrickou verzi, od modelu Ami po C5 X, od osobních po lehké užitkové vozy, přičemž cílem každého z nich je nabídnout řešení šité na míru potřebám zákazníků a zároveň jim pomoci udržet rozpočet pod kontrolou.

2022-CITROEN_C5_AIRCROSS-facelift- (2)

Nová technologie Hybrid 48V

Díky této 48V hybridní technologii je optimalizována doba jízdy v případě využití smíšeného nebo 100% bezemisního elektrického pohonu, což přináší větší jízdní komfort, nižší spotřebu paliva a méně emisí CO2. Tato lehká a kompaktní hybridní technologie využívá:

  • Benzínový motor 1.2 PureTech nové generace, vyvinutý speciálně pro hybridizaci (40 % dílů je nových), se 3 válci a objemem 1199 cm3, výkonem 100 kW/136 koní při 5500 ot./min a točivým momentem 230 Nm při 1750 ot./min. K jeho výkonu a robustnosti přispívá turbodmychadlo s proměnnou geometrií a rozvodový řetěz. Motor splňující normu Euro 6.4 a pracující v Millerově cyklu má lepší tepelnou účinnost spalování, která snižuje emise CO2.
  • Synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je schopen vyvinout špičkový výkon 21 kW/28 koní a točivý moment 55 Nm. Zajišťuje 100% elektrický pohon modelu C5 Aircross při nízkých požadavcích na točivý moment, při nízkých rychlostech, při manévrování nebo zpomalování a pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Při zpomalování funguje také jako generátor, který dobíjí baterii, a zároveň tak snižuje opotřebení brzd.
  • Řemenový startér, napájený 48 V, pro rychlé a pohotové nastartování spalovacího motoru.
  • Nová elektrifikovaná převodovka ë-DCS6, šestistupňová dvouspojková převodovka umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu, která je rovněž navržená speciálně pro hybridní technologii. Řazení je kratší a jízda je pohodlnější. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje prostor pod kapotou.
  • 48 V lithium-iontová baterie s dostupnou kapacitou 432 Wh je instalována pod levým předním sedadlem, takže nijak neomezuje objem zavazadlového prostoru ani kabiny.
  • Díky měniči napětí se navíc část elektřiny vyráběné 48V elektromotorem mění na 12 V pro napájení výbavy vozu, takže ve voze existují dvě oddělené elektrické sítě.

Elektrifikace bez starostí

S tímto novým hybridním pohonným ústrojím nabízí Citroën novou elektrifikovanou alternativu, která poskytuje komfort čistě elektrické jízdy, úsporu paliva a snížení emisí CO2 při udržení nákladů pod kontrolou.

Citroen_C5_Aircross_Hybride_136_e-DCS6

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 může jezdit v elektrickém režimu ve městě, mimo město bez výrazného akcelerování nebo při manévrování. Ve městě může tato hybridní verze absolvovat až 50 % jízd ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi a bez vibrací. Díky výhodám čistě elektrického pohonu se zvyšuje pohoda na palubě při každodenních cestách ve městě nebo mimo něj.

Hybridní technologie 48 V optimalizuje výkon a spotřebu paliva modelu C5 Aircross, průměrná úspora paliva činí 1 l/100 km (tj. 15 %) ve srovnání s benzínovým motorem PureTech 130 EAT8. Tento motor je také vysoce účinný při jízdě v městských podmínkách, kdy přináší průměrnou úsporu paliva téměř 30 %.

Má také pozitivní vliv na emise CO2, které dokáže snížit až o 15 % (tj. 20 g) ve srovnání s benzínovým motorem PureTech 130 S&S EAT8. S emisemi 129 g CO2/km (v kombinovaném cyklu WLTP a v závislosti na dané verzi) nabízí Citroën C5 Aircross Hybrid 136 ë-DCS6 možnost volně a zajíždět i do mnoha oblastí s dopravními bezemisními omezeními.

Hybridní pohon této nové verze modelu C5 Aircross je mimořádně komfortní, protože jeho dva motory – elektrický a spalovací – pracují společně nebo odděleně, automaticky, plynule a bez zásahu řidiče. Při prudké akceleraci dodává elektromotor dalších 9 kW (přibližně 12 k), což zajišťuje, že díky dynamickému zrychlování je jízda s vozem vždy pohodlná.

Vzhledem k tomu, že se baterie při zpomalování automaticky dobíjí, je každodenní používání tohoto nového pohonného ústrojí pohodlnější a osloví zákazníky, kteří chtějí jezdit na elektřinu, aniž by se museli starat o dobíjení.

Citroen_C5_Aircross_Hybride_136_e-DCS6

Citroën v této verzi C5 Aircross Hybrid nabízí řešení elektromobility, které kombinuje jednoduchost, energetickou účinnost a jedinečný komfort za cenu srovnatelnou s dieselovou verzí, ale s nižšími emisemi CO2.

Důraz nakomfort na palubě

C5 Aircross Hybride 136 ë-DCS6 si zachovává všechny prvky zajišťující komfort na palubě, jež jsou charakteristické pro Citroën C5 Aircross (odpružení a sedadla Citroën Advanced Comfort, prostornost a modularitu), stejné možnosti přizpůsobení a stejné úrovně výbavy (Feel, Feel Pack, Shine a Shine Pack).

Pro snadné používání této hybridní verze byl modernizován digitální přístrojový panel. Řidič má díky němu všechny potřebné informace o hybridní jízdě přímo před očima, aniž by musel odvracet zrak:

  • Otáčkoměr v modré barvě, který indikuje 100% elektrickou jízdu,
  • Tok energie hybridního motoru,
  • Úroveň nabití baterie,
  • Jízdní režim prostřednictvím ukazatele výkonu (Charge, Eco, Power),
  • Procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu, v daném okamžiku a v průměru.
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru