nova-silnice-dalnice

Čína postavila 158 kilometrů dálnic na jeden zátah. Použila k tomu autonomní stroje i umělou inteligenci

Autor: Radim Plachý - Zdroj: podkapotou.zoznam.sk - Foto: Pexels - 25. 11. 2024


Čína nastavila nový globální standard ve stavbě silnic. Při stavbě totiž nedávno vůbec poprvé použila plně automatizovanou pokládku asfaltu. Díky tomu zvládla položit 158 kilometrů silnice najednou.

Zatímco Česká republika se před časem pochlubila s tím, že v příštím roce vznikne až 100 nových kilometrů dálnic, což přispěje k dalšímu zdražení dálniční známky, tak v Číně dokázali najednou položit asfalt na 158 km dálnici. Šířka silnice navíc byla poměrně značných 20 metrů. Jak se to povedlo? Čína k tomu použila plně automatizovaný projekt.

Tento zbrusu nový úsek je dlouhý přesně 157,79 km a jde o dálnici, která spojuje Peking, Hongkong a Macao. Projekt využíval umělou inteligenci, drony a autonomní stroje. Tento úspěch nejenže stanovuje nový standard efektivity a kvality, ale také naznačuje budoucnost, v níž nebude muset být lidský zásah na staveništích tak značný.

Síla autonomní pokládky vozovky

Základem tohoto projektu bylo využití flotily autonomních stavebních strojů od čínského výrobce Sany. Mezi nejvýznamnějšími technologiemi vynikal bezpilotní asfaltový finišer SAP200C-10, který dokázal položit 19,25metrový pás asfaltu na jeden zátah. Tento přístup nejen zkrátil samotný čas výstavby, ale také snížil počet spojů na silnici, čímž by se měla zlepšit plynulost a trvanlivost povrchu.

Stroje byly řízeny algoritmy a satelitním systémem Beidou, což umožnilo plánování dráhy s přesností na centimetry. Dále byla využita nízkolatenční komunikační síť, která zajistila synchronizaci pohybu strojů a vysokou přesnost při pokládce. Tato technologie eliminovala problémy se slabým zhutněním povrchu a zajistila rovnoměrnou kvalitu celé silnice.

Průlom v bezpečnosti na staveništi

Velkou výhodou tohoto plně automatizovaného projektu bylo také zvýšení bezpečnosti. Každý stroj byl vybaven pokročilými systémy pro detekci překážek, elektronickými ohradami a nouzovými funkcemi, které minimalizovaly riziko nehod. Díky vysoké přesnosti při pokládce na okrajích silnice bylo možné také eliminovat potřebu menších válců a odstranit chyby při ořezávání okrajů. Automatizace umožnila, aby se lidé vyhnuli rizikovým prostředím a soustředili se tak pouze na dozorovou činnost.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru