Poslanci se budou zabývat předloženou novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích, která se ve své části věnuje například historickým automobilům a jejich technickému stavu.
Tento poslanecký pozměňovací návrh k vládní novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, předložili poslanci v čele s Petrem Sadovským (ANO) a ve středu 17. 2. jej podpořil sněmovní hospodářský výbor. V úpravě se hovoří o tom, že způsobilost k provozu by měli u historických vozidel nově posuzovat stanice technické kontroly, nikoliv testační komisaři pověření Mezinárodní federací historických vozidel.
V současnosti se totiž musí každé historické vozidlo jednou za dva roky dostavit k testační komisi, která jej zkontroluje. Nemá na to ale prý ty správné nástroje a postupy, jaké by měly právě STK. Na druhou stranu se lhůta mezi prověrkami prodloužila z nynějších dvou let na pět let.
Federace klubů historických vozidel České republiky (FKHV) k tomu na svém webu vydala prohlášení, v němž situaci vysvětluje a své členy uklidňuje, že vlastně nejde o špatnou zprávu. Ve svém komentáři se věnuje právě i návštěvám STK: „Posledním bodem je pak návštěva STK. Tento požadavek byl často deklarován zástupci Ministerstva dopravy a bylo tedy pouze otázkou času kdy k tomu dojde a za jakých podmínek. Dle návrhu by tato kontrola v podstatě nahradila současnou kontrolu v odborné dílně a probíhala by jednou za pět let. Nutné je také zdůraznit, že při těchto kontrolách bude brát zřetel na typ a stáří vozů. A zde je velice důležitý moment, právě díky názorové shodě je FKHV respektována a vnímána jako garant kvalitního posuzování historické původnosti historického vozidla. Z jednání lze predikovat, pokud návrh projde druhým čtením v PS, bude se FKHV zásadně podílet na tvorbě prováděcích předpisů, které budou používat STK při posuzování technického stavu historických vozidel.“
ČTK k tomu ve svém článku udává, že na STK budou komisaři k historickým vozidlům přistupovat jinak, než k těm moderním. Respektive k nim tak prý už přistupují dnes, protože historická vozidla mohou mít běžné registrační značky, nikoliv ty „veteránské“, a pak se na ně vztahuje klasická technická prohlídka každé dva roky. ČTK ve svém článku říká, že „například zkouška brzd třeba předválečných vozidel se prý neprovádí na válcích, ale ‚pocitově‘ při krátké jízdní zkoušce“.
V návrhu se také mluví o tom, že stejně jako u běžné agendy registrace automobilů, by se i u historických vozidel měla zrušit místní příslušnost k úřadu podle trvalého bydliště a mělo by být možné auto registrovat na kterémkoliv ze 14 obecních úřadů, které tuto agendu vykonávají.
Federace klubů historických vozidel České republiky také na svém webu nakonec uklidňuje, že zatím novela neplatí, podpořil ji jen hospodářský výbor a teprve je v procesu schvalování Poslaneckou sněmovnou.