Chevrolet Turbo Titan III měl pohon zajištěný turbínou, ale nikdy se nevyráběl

Autor: Anina Russová - 29. 3. 2015


Pojďme se na chvíli vrátit do minulosti a uspěchanou současnost nechat za dveřmi. I když se budeme bavit o opravdu rychlé minulosti, která se ale pro svou složitost do přítomnosti nikdy nedostala. Mluvím o hodně odvážné vizi Chevroletu Turbo Titan III z roku 1966.

Jde pouze o koncept, který se do reálné výroby nikdy nedostal. Hlavním důvodem toho, proč tomu tak bylo, je fakt, že o pohon se starala převážně velká turbína a jak všichni víme, ta vydává extrémní množství tepla, které by v běžném provozu bylo lehce nežádoucí. Ale nápad to byl zajímavý. Právě díky turbíně GT-308 dosahoval tenhle náklaďák výkonu 280 koní při 35 000 (!!) otáčkách za minutu. Celý tenhle nápad byl ve vývoji více než 10 let a dokončen byl v roce 1966. Turbo Titan III byl následně vyslán na velké turné. Chevrolet však už tehdy tvrdil, že pokud nebude takový druh pohonu vyladěn do detailu a zbaven všech případných problémů, nepůjde do prodeje. A to se také stalo.

Možná je to trochu škoda. Pokud pomineme tepelné problémy, pohon pomocí turbíny má i v hodně mrazivém počasí plynulejší starty a posádku je schopen ihned zásobovat teplým vzduchem do kabiny. Navíc takový pohon zajišťuje čisté emise, což by se v dnešním ekologckém zeleném světě hodilo.

Chevrolet Turbo Titan III je nicméně zajímavý i co se designu týče. Vpředu byl kladen důraz na aerodynamiku, a tak je jeho vzhled velmi futuristický. Překvapeni budete i uvnitř, kde chybí to nejdůležitější – tedy volant. Místo něj inženýři z Chevroletu namontovali něco jako velký joystick. Rychle ale zjistili, že, co se výrobních nákladů a samozřejmě také praktičnosti týká, to není tak úplně dobrý nápad.

Zůstaly ale jen vzpomínky a pár fotografí.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru