osram-NIGHT_BREAKER_LED_H4-LED

Čeští řidiči mohou legálně instalovat už i LED H4 autožárovky

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: OSRAM - 19. 1. 2023


Od poloviny ledna se pro Českou republiku rozšířily možnosti legální instalace LED žárovek do automobilových světlometů starších vozů. Nově je bude možné instalovat i do dalších vybraných vozů s původně dvouvláknovými halogenovými žárovkami H4.

Prvními schválenými LED světelnými zdroji H4 jsou, podobně jako v případě technologie H7, Osram Night Breaker LED H4. Jedná se o další průlom na poli automobilového osvětlení, kdy dvouvláknový žhavený zdroj může být nahrazen 1:1 technologií LED, a to zcela legálně a bez nutnosti zápisu do velkého technického průkazu. Podmínkou je instalace do vozů s Ministerstvem dopravy schválenou technickou způsobilostí č. 3811 a podle dalších pravidel.

Výhodou při instalaci legálních „LED žárovek“ H4 je ta, že tyto zdroje nevyžadují žádné speciální elektrické příslušenství jako jsou přídavné odpory nebo řídící jednotky. Současně fungují jako dálková a potkávací světla, takže není potřeba kupovat zdrojů více. Řidiči je mohou vyměnit jednoduše jako původní halogenové žárovky, a to opravdu kus za kus. LED žárovky je možné montovat svépomocně, avšak je nutné důkladně zkontrolovat dané vozidlo a schvalovací číslo světlometů, které se musí přesně shodovat s údaji uvedenými na seznamu schválených vozidel.

Po montáži je nutné nechat oba přední světlomety odborně zkontrolovat, případně seřídit, s pomocí regloskopu, aby nedocházelo k oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Podobně jako u LED H7 je nutné mít i po instalaci LED H4 pro účely STK na světlometech vylepený štítek s uvedeným číslem schválení, který je dodávaný v balení spolu s LED žárovkami.

Nová „LED žárovka“ NIGHT BREAKER LED s chladně bílým světlem podobným dennímu světlu osvítí vozovku s až o 230 % vyšším jasem, výrazně vyššími kontrasty a větším dosvitem. Její použití tak pomáhá snížit riziko dopravních nehod zaviněných nedostatečným osvětlením vozidel. A navíc posouvá vzhled vozidla na vyšší úroveň. V porovnání s běžnými halogenovými žárovkami je LED žárovka lepší i co do odolnosti proti vibracím a má až 5× delší životnost, takže s ní lze najet mnoho tisíc kilometrů bez jakéhokoliv servisního zásahu.

Štítky: , , ,

62 názorů na “Čeští řidiči mohou legálně instalovat už i LED H4 autožárovky”

  1. Dnes už většina nových aut má z výroby ledkové nebo xenonové světlomety
    a to vám pánové jako nevadí a to vás neoslňuje!!? Takže si jděte koupit třeba Audi
    a chtějte tam halogenové světla, to ať se vám daří!!! Jezdím kamionem celý život
    a můžu vás ujistit, že blbě seřízené halogeny vás oslní úplně stejně. A to vám taky nevadí, že?

    1. Proč smůlu? Přemýšlím o instalaci nových lamp s led do B5 už delší čas. Teď by to neměl už být takový administrativní problém.

      1. Zkus Facebook skupina led podsvícení, je tam typek Libor led kulkus , prodává kvalitní ledky a umi i poradit

  2. Jak mě někdo oslníte ledkama co do vašeho auta nepatří a zpusobím nehodu, vysoudím z vás duši. Můžete potom před pojišťovnou plakat do aleluja….

      1. z nikoho nic nevysoudus ty joudo jsou to homologovane zarovky schvalene do provozu ceskym ministerstvem a statnim ustavem ved a po odbornem seřízení nikoho neoslnuji, tak se muzes soudit leda tak se svatym dyndy,

        1. Až na to že nejsou schválený pro všechny auta. Což je taky uvedeno. Stačí jen číst 😉

    1. Praha vs Brno

      Tohle muže vzejít jen z Brna 😂👍🏻 Každé světlo muže oslňovat, tak i halogen. Ale ono to k vám taky jednou dorazí

    1. Koukam ze tady pisou samy znali lidi. Pokud mate zarovky ktery nejsou levna cina tak maj presne dodrzeny paramatery uhly atd. A pokud pak mate spravne serizeny svetla a vymenite halogen za ledku tak oslnovat nebudete, pouze uvidite vy jako ridic daleko lip ale svetlo bude usmerneny uplne stejne jako s halogenem. A pokud nekdo cumi protijedoucim autum do svetel tak to oslni i klasicka zarovka

      1. O správné montáži samozřejmě žádná, ale to, že uvidí líp je relativní. Za sucha ano. Za mokra a mlhy NE. Je to o fyzice – čím kratší vlnová délka, tím hůře prochází překážkami. Proto starší auta měli v luxusních výbavách žlutá světla, nebo alespoň byl příplatek za žluté mlhovky. Žlutá má delší vlnovou délku a je s ní výrazně lépe vidět za mokra a mlhy. Nejhorší co je aktuálně dostupné jsou koherentní zdroje (laser led). Za deště vidíte zcela černý asfalt. Na německou dálnici možná ok, ale v čechách nevidíte ani díry ani krajnici (obnova krajnic v čechách je nejčastěji spojená jen s obnovou povrchu) a lecky pak ani zpola setřený přechod…

      2. Tak to je snad jasný. Schválená žárovka, auto na kterým je to povoleny a stačí jen výměna.
        Jenže se trochu bojím, že lidi budou kupovat právě tu levnou Čínu a hřešit na to, že si prostě i třeba policajt řekne že už je to přece povolený a nebude chtít vidět ten štítek co má bejt v případě povolených žárovek vylepenej v autě

  3. Mám v 3 autech, wv caddy H4 2018 chybí nehlásí, škoda OII origo xenon zde H7 v dalkovych světlech také chybu nehlásí a Peugeot Boxer 2xH7 taky ne. Instalace bez sebensich problémů, téměř identické s obyč žárovkou jen malinko silnější odlitek v místě úchytů ale to nedělá problém. Pokud čekáte nějaký zázrak že náhrada bude svítit jak origo led světla (jezdím denně s Volvem s metrix led) nečekejte. A pokud ste někdy měli možnost jet s led světlu víte že pokud je mokro nesvítí a to je dáno barvou světla nějakých 6000k prostě mokrá silnice tzv zežere ale pokud je sucho svítí i náhradní led opoznani lépe než vlákno a žárovka. Dodám že vše přestavby jsou dělaný z osram led žárovek a auta jezdí do Rakouska a Německa a i při kontrole policii chtěli jen vidět štítek který se lepí na světlo a je v balení o homologaci. Jen v Rakousku kontrolovali tip světlometů a jeho označení.

  4. Pánové, kteří nemáte obě ruce levý – nic se nebojte!
    Podle mne se oba typy (tzn. jak H7, tak H4) daj v pohodě namontovat na 99% aut, který nejsou starší než – ať nežeru – 20 let. OSRAM není ňákej podvodnej garážista.
    Na tzv. homologaci nedejte, to je jenom aby zkušebny měly práci to všechno honem honem rychle schválit a na některý starší auta jim to už ani nestojí za to (stojí to totiž penízky…).

    1. Je vidět, že tomu naprosto nerozumíte. Zatím není možné nahradit W drát za LED z pohledu světelnětechnických parametrů. Proto se musí homologovat každá kombinace typu reflektoru a světelného zdroje a případně se ještě vkládají různé mezikusy, tak aby byly splněny požadavky na osvětlenost a rozdělení sv. toku do prostoru. To znmená, to, že je náhrada schválena pro určitý typ auta neznamená že je schválen pro jinou verzi stejného typu, ani pro stejný typ a už vůbec ne, že to je pro celou automobilku. To si tam můžete dát „shit“ z Číny a výsledek bude stejný buď nic neuvidíte a nebo budete oslňovat.

      1. Vážený pane,
        obávám se, že naopak vy tomu nerozumíte. W-drát je nahrazován LED technologií dosti dlouho na to, aby to fungovalo bez nějakých zásadních úprav stávajích světlometů, Tato snaha je totiž výsledkem technického pokroku, který nelze zastavit.
        Vždy se ovšem najdou zpátečníci, kteří to budou zpochybňovat, hledat vši, hnidy a hůl, kterou budou psa bít a bít až k smrti. Psů je ovšem mnoho a blbců, kteří budou FURT kverulovat ovšem také (nic proti vám osobně)!

        1. Zcela s vámi souhlasím, ale co je mi to platné, když na nehomologovanou věc mě upozorní policajt, v horším případě právník v soudním sporu. Tady oba budeme tančit na tenkém ledě. Jak se říká: Dokud se nic nestane, tak jde o hov…

    2. to víš že jo, takových co si toto myslí potkám denně desítky, svítí to do všech stran a oslňují, navíc to jde krásně poznat, je to hnusně modro bílé světlo a né bílé jako od LED z výroby

  5. Dal jsem na náklaďák H7 ledkové, vrátím zpět klasiku která svítí lépe.
    Jo, za jednu ledkovou bych měl šest klasik H7.
    Moje blbost – drahá skušenost.

    1. I moje zkušenost je podobná. Starší clioII s facelift světlomety a velká zánovní dodávka od stejné značky. Ledky H7 se ještě co do peněz dají, ale ta pálka za H4 je mazec. Navíc v chladnu u negarážovaných aut často blikají. Mnohem víc se nám na ježdění převážně v noci osvědčily klasické žárovky, jen s modrým světlem. Nevyžadují žádnou homologaci ani dodatečné seřizování světel a svítí z praxe asi nejlíp.

      1. Pokud to jsou oficiální žárovky schválené pro provoz na pozemních komunikacích, tak ty už jsou homologované dávno.

  6. Co je to „mnoho tisíc kilometrů“ ? Já jsem s originál H4 žárovkami najel přes 100.000 km.

  7. aby to nebyla reklama tak tu není napsán výrobce , kdo hledá najde , a homologaci už to má do několika desítek typů vozů ale bohužel jen cca od 16-18 roku výroby …

    1. Musíte lépe číst, výrobce je přímo v článku. Fa. Osram. To zaprvé a za druhé, třeba taková Audi A3 8P se dělala co já vím od 2006 do roku 2012 a má tu homologaci taky.

    1. Kdyz chcete o necem psat, tak si je kupte a prectete vice. Co vim, tyto H4 jako jedine homologovane nejsou, ostatni jako H7 ano. Co vim, certifikat, ktery se vygeneruje QR kodem uvnitr ukaze to, ze zarovky jsou homologovane na vozy od roku vyroby 2018 a jen na nektere vozy, dale se lepi male samolepky zhora na svetla, aby splinili homologaci a mohly byt pouzity.

    2. Tak pardon, H4 uz jsou take homologovane, ale stoji 3-4tis, Co vim, certifikat, ktery se vygeneruje QR kodem uvnitr ukaze to, ze zarovky jsou homologovane na vozy od roku vyroby 2018 a jen na nektere vozy, dale se lepi male samolepky zhora na svetla, aby splinili homologaci a mohly byt pouzity.

    1. Jo, zase záleží na autě. Vše na Osram stránkách. A už to zase taková novinka není. A nejedná se jen o výměnu žárovky.

  8. Tou nejzásadnější informací je, že to platí jen pro velmi omezené množství vybraných modelů a ještě pro určitý typ světlometů.
    Takže to neznamená, že když mám na autě H4, tak si koupím tuhle sadu a mám cool světla. V drtivé většině případů je to totiž na vymlácení kladivem, jak to oslňuje….

        1. Mají to schválené i starší vozidla, např. Golf VI a ten je z let tuším 2008-2012. . Ale u něho jen potkávací. Mám ho a je z roku 2009.
          Vše je na stránkách Osramu. Tak se nehádejte.

          1. Osobně vidím u LED žárovek v autě jeden problém. Vím, že se to poslední u dobou moc často neděje, ale pokud pojedu v zimě, bude mrznout, do toho sněžit, nebo třeba mrholit, tak jak často budu zastavovat abych světla očistil? Halogenky krásně topí, tak se o odstranění sněhu, nebo námrazy postarají samy. Ale co studený LEDKY? A to nemluvím o tom, jak si někteří auto před vyjetím očistí, či spíše neočistí :-)

    1. Taky myslím na oslňování. S tímhle materiálem budeme slepí hodně brzy.
      Oční lékaři nestíhají. Bezpečnost není v síle světla. Je nezbytné myslet i na protijedoucí. Nějak se to vše obrací proti nám.
      Už teď je to náročné při potkávání na vrcholu stoupání. Je to náhoda nebo záměr?

      1. Máte naprostou pravdu, tohoto trendu si všímám již řadu let a i u LED technologie platí, dobrý sluha, ale špatný pán. Jestli je to náhoda nebo záměr? Je to hlavně trend a v sériové výrobě levná technologie, na které se dá více vydělat. Detailně se daným tématem zaobírá jeden z největších profíků na světlo u nás Hynek Medřický, na youtube je s ním mnoho zajímavých rozhovorů. Dřív člověk potkal xenony a LEDky proti sobě tu a tam, takže oči to nějak „rozdýchaly“. Teď je situace opačná a kolikrát je to fakt peklo. Při takovém silném oslnění obvykle studeným modrým světlem trpí jak bezpečnost, tak si i kolikrát člověk zadělá na pěknou migrénu a dlouhodobě dle odborníků i na poškození sítnice. Někteří čekají, že za pár let může přijít i vlna žalob na výrobce automobilů ohledně poškození zraku v silničním provozu. V podstatě jsou řidiči a účastníci provozu v rukou automobilek a jejich designerů, kolikrát člověk nechápe jak některé typy světlometů mohl vůbec někdo schválit. Zdá se mi, jakoby někdy nebrali ani v potaz, že existují i protijedoucí vozidla, chodci, cyklisté atd. Já jsem si špatným LED osvětlením v práci, které jsem nemohl ovlivnit a dojížděním za tmy přivodil světloplachost, kdy jsem bez slunečních brýlí nemohl takřka fungovat. Až s omezením cestování a nástupem home office se to po několika měsících z větší části srovnalo. Každý člověk je samozřejmě jinak citlivý, já jsem taky v tom režimu fungoval roky, než přišly problémy. Doporučuji tak v dnešní přesvícené době mít alespoň doma optimální podmínky, regulovatelné osvětlení a s jasem na led displejích to taky nepřehánět, oči máme jen jedny.

      2. přesně , potkat vola s bílým světlem je zatrest .. než si oko zvykne člověk ujede mnoho metrů po slepu… no hlavně když majitel takových světel vidí o 260% lépe…co je mu po ostatních….

        1. Na druhou stranu jak dlouho trvá než pivař a kuřák proleje a prokouří tři a půl litru ? Nepiju a nekouřím, takže jen hádám – dva měsíce ? Ty světla tam může mít i několik let, podle toho kolik toho za rok najede.

    2. Nikde nepisou jestli jde namontovat zpatky zadni kryt svetlometu,aby se nedostavaly necistoty a vlhkost do telesa svetlometu.Podle fotky je patice delsi a jak je to schlazenim?

    3. Oslňují protože votroubek si to namontuje ale už se neobtěžuje zajet si nechat ty světla seřídit. Přitom přímo Osram na svých stránkách na to upozorňuje. Jenže votroubek se vydal z peněz za LEDky a případně ještě CANbusy a za seřízení už mu je dalších peněz líto. Takže je za frajera s cool světlem a že ostatní oslňuje je mu ukradené

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru