O Česku se často mluví jako o zemi, kde jsou řidiči až příliš agresivní, stává se až příliš nehod a silnice jsou až příliš nebezpečné. Naopak o Švédsku se u nás říká, že jde o etalon ve slušnosti řidičů a bezpečnosti tamních silnic. Ne snad, že by to zrovna tam bylo s bezpečností nějak špatné, ale i ve Švédsku počet mrtvých na silnicích roste. Česko si naopak vede poměrně dobře.
Dle statistik, které zveřejnila Evropská komise bylo na silnicích celé Unie usmrceno 20 400 lidí. Dobrou zprávou je, že jde o pokles, byť jen o jedno procento. Oproti roku 2019 jde ale už o pokles o slušných 10 %. Bohužel se ale ukazuje, že v některých členských státech se klesající trend zastavil.
„Navzdory určitému pokroku oproti výchozímu stavu (rok 2019) je jen málo členských států na dobré cestě ke splnění cíle EU a OSN snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích o polovinu. Od roku 2019 počet úmrtí na silnicích téměř neklesl ve Španělsku, Francii a Itálii, zatímco v Irsku, Lotyšsku, Nizozemsku, na Slovensku a ve Švédsku se zvýšil. Naproti tomu Belgie, Česko, Dánsko, Maďarsko a Polsko jsou v posledních čtyřech letech na dobré cestě ke splnění cíle snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o 50 %,“ popsal Besip.
Nejvyšší míru úmrtnosti v roce 2023 hlásí Bulharsko (82/milion) a Rumunsko (81/milion). Průměr EU činil 46 úmrtí na silnicích na milion obyvatel. „Česká republika patřila v roce 2023 se 46 usmrcenými osobami na 1 milion obyvatel (502 usmrcených osob do 30 dní od dopravní nehody) na 15. místo, když se poprvé dostala na úroveň evropského průměru. Ze zemí V4 bylo v roce 2023 evidováno více usmrcených v Maďarsku (49), v Polsku i na Slovensku (shodně 52),“ uvádí Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy.