Na to, jak jsme malá země, tak je až překvapivé, že řadu i velkých Českých měst ani v roce 2024 nespojují dálnice. Dobrou zprávou ale je, že s tím Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stále něco dělají. A ještě lepší zprávou je, že ještě letos budeme moci využívat 111 kilometrů nových dálničních úseků. Další desítky pak přibydou v příštím roce.
ŘSD označuje letošní stavební rok takto: „Rok 2024 je bez jakékoli nadsázky rekordním, především v oblasti dálniční výstavby.“ Něco na tom je, protože vůbec poprvé je letos zprovozněno, případně je v plánu ještě zprovoznit více než sto kilometrů dálničních úseků. Počasí navíc hraje stavbařům do karet, stavební sezóna tedy zatím ještě nekončí. Přestávka bude jen na Vánoce a hned začátkem ledna budou stavby pokračovat.
Jedním z letošních velmi očekávaných nových úseků bylo i nových šest kilometrů dálnice D6 u Krupé na Rakovnicku. Už v následujících dnech bude následovat nový a notně probíraný úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. V tomto místě je nově postaveno hned 32 kilometrů dálnice a dalších 16 kilometrů prošlo rekonstrukcí. Ale právě o D4 se velmi často mluví v souvislosti s novými radary, které budou součástí masivního kamerového dohledu. Jak upozornil ministr dopravy Martin Kupka, měření rychlosti na D4 bude proměnlivé, jeho umístění se tedy bude často stěhovat. Řidiči by si tak měli na rychlost dávat opravdu dobrý pozor.
Nově zprovozněn byl také obchvat Českých Budějovic na D3 a tři budované úseky D55 propojující Babice na Uherskohradišťsku s Bzencem na Hodonínsku o délce asi 21 kilometrů.
„Velmi významný bude pro českou dálniční síť také rok 2025, kdy bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků a dokončíme dálnici D1,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „To bude možná druhé největší číslo v historii po letošním roce,“ dodal. A co tedy v roce 2025 čeká? ŘSD tvrdí, že zvládne konečně dokončit dálnici D1. „Po letech všech možných útrap bychom měli na konci prosince uvést do provozu obchvat Přerova,“ popsal Mátl. „Bude se zprovozňovat také několik úseků D35: Hořice – Sadová, Janov – Opatovec a také obchvat Vysokého Mýta. Průtah Vysokým Mýtem, který je dnes dopravně absolutně nepřijatelný, bude konečně pryč a pro obyvatele Vysokého Mýta to bude obrovská úleva,“ řekl generální ředitel ŘSD. Zatím to vypadá tak, že by ŘSD mělo zvládnou otevřít další úseky D6, konkrétně u Hořoviček a Hořesedel. Ve hře je zprovoznění už koncem září.