Na Rallye Dakar vyrazí v roce 2024 i Kachna, legendární Citroën 2 CV. S pilotkou Barborou Holickou a s navigátorkou Lucií Engovou pojede v kategorii Dakar Classic. My jsme si auto v rámci tiskové konference mohli prohlédnout. Jde o docela obyčejnou „Kachnu“, která dostala jen několik drobných úprav.
Nápad vyrazit na dakarskou rallye s „Kachnou“ se zdá jako nesmysl, ale podle mechanika týmu to tak není. Tomáš Neruda, který na autě provedl jen několik drobných úprav řekl: „Když Bára přišla s nápadem, že pojede na Dakar Kachnou, říkal jsem jí, že je to blbost, že to auto přestavovat nebudu a na Dakar s ní nepojedu. A vidíte. Auto jsem postavil a na Dakar jedu taky.“
Když se pak náhodou objevila jedna „Kachna“ u Tomáše Nerudy na prodej, zvedl telefon a Báře Holické zavolal, jestli jí nechce. Její odpověď byla kladná, čímž dakarské dobrodružství odstartovalo. Šlo o velmi zachovalé auto, na němž i po úpravách zůstaly původní všechny panely karoserie, měnily se jen drobnosti jako například pedálová stěna. Kompletně nový je ovšem rám (Citroën 2 CV totiž nemá samonosnou karoserii). Jde o kopii sériového rámu, ale je vyroben z tlustšího materiálu, aby byla zaručena vyšší pevnost.
Kromě toho byl vylepšen podvozek. Přední náprava dostala upravená ramena a oproti sériovému provedení je tu navíc stabilizátor. Tlumiče nejsou svislé, ale u „Kachny“ jsou vodorovně od náprav vždy směrem do středu auta. Při stavbě se nechtěl Tomáš Neruda zabývat – zejména z finančních, ale i časových důvodů – speciálním vývojem závodních tlumičů, takže nechal původní řešení. Tlumiče jsou standardně uloženy na trnech, které se ovšem při drsném testování lámaly. Výsledkem bylo to, že uložení tlumičů muselo být vyztuženo. Samotné tlumiče pak byly zdvojeny, aby byla zaručena optimální funkce tlumení. Namísto původních čtyř tlumičů jich tak má auto nyní celkem 8.
Další výraznější technické úpravy už závodní „Kachna“, která letos oslavuje 75leté výročí, nedostala, bude se ovšem ještě dolaďovat zadní náprava, která v těžším terénu občas nepříjemně odskakuje.
Žádné zásadní změny neproběhly ani na dvouválcovém motoru. Tou největší je ta, že objem byl z původních 600 ccm zvýšen na 650 ccm, což přidalo asi 10 koní výkonu (výsledkem je něco přes třicet koní!). Zároveň je výrazně větší olejový filtr a zdvojen byl vzduchový filtr, protože dakarský závod se jede v poušti, kde je velmi jemný písek. Tam nakonec DUCKAR, jak se tento závodní Citroën 2 CV jmenuje, vyrazí s docela obyčejnými malými koly s běžnými zimními pneumatikami, žádné terénní drapáky na autě nebudou.
Do auta musel být nainstalován také bezpečnostní rám, sportovní sedadla a vícebodové bezpečnostní pásy, stejně jako interkom. Chybí ještě doladit palivovou nádrž, respektive její velikost. S tou aktuální by závodní auto mělo ujet asi 350 kilometrů.
Rallye Dakar 2024 bude startovat 5. ledna 2024 u města Al-Ula a na cílovou rampu budou auta dojíždět 19. ledna 2024 na pobřeží Rudého moře, u města Yanbu. Pro závod kategorie Classic jsou s „velkým“ závodem stejné bivaky (až na jednu výjimku).
Pevně věřím,že za pomocí Tomáše Nerudy dojedou obě dámy do cíle. Standa M.
Dobrý den. Mám doma dvě 2cv Dayne, ale nevím zda je to dobrý nápad. Zdravím, Šuma.
Dobrý den,
také jsem měl Kachnu,bohužel jsem jí již prodal.Je to ale nezapomenutelné auto,úplně jednoduché a tak tím pádem také velice spolehlivé.Oběma závodnicím držím palce,aby se jim podařilo absolvovat ve zdraví jejich a i jejich Kachny celý závod.Není nutné zvítězit,je nutné se účastnit.Moc jim držím palce a věřím ,že za pomoci pana Nerudy a celého jejich týmu se jim to povede.
Václav Laně
Plzeň