subaru forester klic

Češi se při výběru financování automobilů namísto expertů obrací na přátele

Od Josef Pelikán | Zdroj: Volkswagen Financial Services - Foto: Pavel Srp - 21. 4. 2022 0

Více než třetina Čechů tápe v rozdílech mezi operativním leasingem a úvěrem na financování vozu. Vyplývá to z průzkumu, který mapoval nejen povědomí o možnostech financování automobilů, ale také návyky českých řidičů při jeho výběru. Ti při výběru vhodných možností financování spoléhají především na rodinu a přátele a za odborníkem jdou pro radu jen zřídka.

Pouhá třetina respondentů správně identifikovala některé ze základních atributů operativního leasingu a úvěru na financování vozu. Navzdory tomu nadpoloviční většina respondentů hodnotí svou znalost nástrojů financování v průměru známkou 2. Přibližně 65 % účastníků průzkumu si stýská, že nemá dostatek relevantních informací o možnostech financování. Každý desátý si pak jde sjednat úvěr nebo leasing bez jakékoliv konzultace.

Přečtěte si také:  Samořízené i létající vozy se rozšíří do roku 2035, očekávají manažeři světových automobilek

Sami sobě odborníkem

Souvisí to s faktem, že Češi preferují vyhledávání informací o finančních produktech na vlastní pěst. Bezmála polovina si srovnává nabídky doma za pomocí internetu, každý třetí jde pro radu za rodinou nebo přáteli, přičemž rozhodující je jejich předešlá zkušenost. Na rady expertů z oboru, jako jsou finanční poradci nebo prodejci vozů, spoléhá pouhá pětina respondentů.

„Z průzkumu vyplývá, že budoucí majitelé nových vozů ve dvou z pěti případů využívají převážně internetové srovnávače, byť webové stránky poskytovatelů financování nabízí více relevantních informací. Například web Volkswagen Financial Service je navržen tak, aby všechny potřebné informace byly jednoduše dostupné a uživatel se k nim dostal pomocí dvou kliknutí. Druhou možností je zajít poradit se k autorizovanému prodejci, kde vyškolení odborníci rádi pomohou najít vhodný způsob financování,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.

Češi si loni na nové osobní auto půjčovali v průměru 306 821 korun, o 13,5 % více než v roce 2020

Úvěr a operativní leasing v hledáčku řidičů

Ekonomická situace se začíná podepisovat na peněženkách českých spotřebitelů – inflační tlaky zvyšují ceny zboží napříč trhem, nové i ojeté vozy nevyjímaje. Lidé se nechtějí vydat z úspor, ale koupě nového vozidla se zároveň nedá odkládat věčně. Vliv na nákupní chování Čechů potvrdil i průzkum, ze kterého vyplývá, že aktuální růst cen přiměl téměř polovinu dotázaných uvažovat o financování vozu prostřednictvím úvěru nebo operativního leasingu.

Přečtěte si také:  Manuální převodovku lidé chtějí víc než automat, ukázal český průzkum mezi lidmi

Při srovnávání finančních produktů respondenti považují za nejdůležitější výši úrokové sazby (63 %). Dále jim záleží na výši měsíční splátky (53 %), době splácení (43 %) nebo výši akontace (40 %). Proto stále více lidí volí pro financování nových vozů operativní leasing. Naopak nejméně důležité jsou pro řidiče všeobecné obchodní podmínky, nabídka doprovodných služeb nebo renomé společnosti, které za důležité považuje pouze čtvrtina odpovídajících.

Flexibilní financování

Právě pro klienty, pro něž je výše splátky a flexibilita splácení klíčová, přišel Volkswagen Financial Services s unikátním úvěrem Financování CHYTŘE: „Jsme si vědomi, že řada klientů je nucena více se zamýšlet nad financemi, aby nesahala do svých finančních rezerv. Nedávno jsme proto zavedli nový úvěrový produkt Financování CHYTŘE. Ten je vhodný právě pro klienty, kterým nejvíce záleží na výši měsíční splátky, která je v porovnání s jinými možnostmi financování nízká,“ dodává Vratislav Strašil.

Přečtěte si také:  Češi si loni na nové osobní auto půjčovali v průměru 306 821 korun, o 13,5 % více než v roce 2020

Zásadním rozdílem oproti běžnému úvěru je nižší pravidelná splátka a možnost flexibilní finální splátky ve výši 20 až 60 % ceny vozu. Vyšší finální splátka je kryta cenou daného automobilu a už od podpisu smlouvy má klient garantovanou výkupní cenu vozu.


Průzkumu společnosti Volkswagen Financial Services se zúčastnilo celkem 840 českých respondentů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.