Od léta, kdy jsou ceny pohonných hmot vyšší, postupně ke konci roku stále klesají. Vyplývá to z dat CCS, která ceny pohonných hmot pravidelně sleduje. Benzin je nyní nejlevnější od července, diesel od srpna. Podle analytiků bude pokles cen pokračovat i v nejbližších dnech, v delším časovém horizontu je však situace nejistá.
V těchto dnech natankují nejdráže řidiči v Praze, kde litr benzinu Natural 95 stojí průměrně 39,29 Kč. Nafta se v hlavním městě tankuje v průměru za 39,32 Kč za litr. Naopak nejlevnější paliva jsou v Jihočeském kraji, kde je litr benzinu Natural 95 v průměru za 36,83 Kč. Naftu tam prodávají průměrně za 37,04 Kč. Palivo v Česku zlevňuje postupně od začátku října, předtím ale čtyři měsíce naopak zdražovalo. V meziročním srovnání je benzin zhruba o dvě koruny levnější, nafta byla loni na konci listopadu o více než tři koruny dražší než nyní.
Za tímto zlevňováním pohonných hmot stojí podle analytika Purple Trading Petra Lajska zejména propad cen ropy brent, jejíž ceny jsou už přes měsíc pod tlakem kvůli rekordní produkci USA a také vyprchání obav z konfliktu na Blízkém východě. „Pád cen ropy se postupně promítá do vývoje na burze v Rotterdamu. Pozitivní je také vývoj české koruny, která nabrala druhý dech a navzdory očekávání posílila,“ popsal Lajsek. A zlevňování by mohlo ještě nějakou dobu pokračovat. „V příštích sedmi dnech bude zlevňování pohonných hmot pokračovat, a to v rozsahu kolem 30 haléřů na litr v případě benzínu a 40 haléřů v případě nafty,“ tvrdí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda, podle něhož se v cenách u čerpacích stanic ještě projeví zlevnění ropy z uplynulých týdnů a také pokles cen velkoobchodně prodávaných paliv na komoditní burze v Rotterdamu.
Od 1. ledna 2024 bude na čerpacích stanicích nový benzin. Problémy s ním mohou mít starší auta
Podle analytika XTB Jiřího Tylečka se však potenciál dalšího výraznějšího poklesu pomalu uzavírá. Upozornil, že o dalším vývoji rozhodne zasedání OPEC, který bude dnes jednat o případném omezení těžby, což by mohlo opět obrátit vývoj cen nahoru. Dalším důležitým faktorem pak podle Tylečka bude jednání o prodloužení výjimky na dovoz ropných produktů z Ruska do Česka. „Její neprodloužení by znamenalo riziko růstu ceny pohonných hmot až o několik korun za litr. Primárním problémem by byla absence importu nafty ze slovenského Slovnaftu,“ uvedl Tyleček.