Na centrální mostecké 1. náměstí se v pátek odpoledne sjely historické vozy velkých cen z let 1930 až 1965, jež doplnili tuzemští jezdci s továrními speciály i s vozy individuálních konstrukcí. Fanouškům se tak při spanilé jízdě městem představili aktéři závodu The Most Historic Grand Prix, který o víkendu 13. a 14. května hostí v premiéře mostecký autodrom.
Diváci tak mohli obdivovat formuli MG K3 z roku 1934 pilotovanou Johnem Gillettem z Austrálie, Cooper T 45 z roku 1958, o dva roky mladší Cooper T 53 či Lotus 18 z roku 1961 s Britem Peterem Horsmanem za volantem. O nic menší obdiv ale nevzbudila ani technika prezentovaná našimi jezdci zvučných jmen, účastníky jízdy pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy. Luděk Kopecký přivezl do Mostu formuli MTX 1-05 z roku 1980, Jaroslav Malý o pět let starší MTX 1-02.
„Jsem moc rád, že jste dorazili v tak hojném počtu, atmosféra je skvělá. Zvu vás všechny na víkend k nám. Adrenalinové zážitky závodního i doprovodného programu opravdu stojí za to,“ oslovil návštěvníky zaplněného náměstí generální ředitel společnosti AUTODROM MOST Jiří Volovecký.
Diváky pozdravil také vítěz legendárního závodu 24hodin Le Mans z roku 1977 a sportovní komisař The Most Historik Grand Prix Jürgen Barth či viceprezident Autoklubu ČR František Čečil. Dvojnásobný mistr Evropy v závodech historických aut do vrchu si v Mostě také zazávodí právě v jízdě pravidelnosti. Startovní pole ozdobí bílým vozem Hakar. Jde o vskutku originální techniku. Existuje totiž jen jeden exemplář, v roce 1950 jej postavil v Hradci Králové Alois Rieger se synem Vojtěchem, jenž se stal později legendou československých rally jako spolujezdec Vladimíra Hubáčka.
Zhruba hodinový program na náměstí moderoval Petr Říbal, který také obstaral hudební doprovod. Zájem vzbudila i soutěž o deset vstupenek na závodní víkend, soutěže pro děti o ceny a také autogramiáda jezdců. Nechyběl ani humor. „Plnou nádrží benzínu,“ odpověděl například jeden z výherců vstupenky na dotaz moderátora, jak zdvojnásobí hodnotu vozu Trabant.
The Most Historic Grand Prix sestává z několika sérií, hlavní je FIA Lurani Trophy pro vozy formule Junior z padesátých a šedesátých let. Jejich jezdci bojují o titul mistra Evropy. Dále se v samostatném závodě představí vozy Historic Grand Prix Cars Association, jež se zúčastňovaly se velkých cen v letech 1930 – 1960 a od roku 1961 do roku 1965.
Britské vozy Grand Turismo potěší oko diváka v závodě Triumph Competition and British HTGT. Ve startovním poli jsou zastoupeny známé GT vozy značek MG, Morgan, Triumph, Lotus a další. Závod o Pohár ADAC HAIGO zahrnuje souboje formulových i cestovních vozů bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí, a to formule Easter, Mondial a cestovní vozy značek Škoda, VAZ Žiguli, Melkus či Trabant. Bohatý program závodního víkendu doplní již výše zmíněná jízda pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy.
Pořadatelé si dali záležet i na doprovodném programu pro celé rodiny. Vedle akrobatického vystoupení skvělého pilota a účastníka světového šampionátu Red Bull Air Race Master Class Petra Kopfsteina nabídnou řadu dětských atrakcí se soutěžemi o ceny, vyhlídkové lety vrtulníkem či autogramiádu osobností motoristického sportu.