Porsche 959 je naprosto legendární a obdivuhodný vůz. Model 959 vznikl jako homologační speciál pro skupinu B. Dost často se o něm mluví také jako o prvním novodobém supersportu a modelu, který díky své vyspělosti udával směr pro celou automobilku ještě dlouhou dobu po jeho vzniku. Na takovou legendu by se asi nemělo vůbec sahat, říkáte si? Bruce Canepa si o tom však myslí své.

Porsche 959 představovalo v osmdesátých letech dvacátého století vyvrcholení vývoje evoluce vozů značky Porsche s motorem umístěným za zadní nápravou. Automobilka plánovala postavit 200 kusů Porsche 959, které byly potřebné pro homologaci závodního speciálu pro skupinu B. Nakonec pro velký zájem opustilo brány továrny ve Stuttgartu celkem 354 automobilů. O pohon – ve své době nejrychlejšího auta planety – se staral dvěma turbodmychadly přeplňovaný vzduchem chlazený plochý šestiválec o objemu 2,8 l a výkonu 450 koní (331 kW). Velmi zajímavý je také systém elektronicky řízených kol zadní nápravy a nebo na tu dobu komplikovaný podvozek, který udržoval konstantní světlou výšku.

I takové parametry se ale dají vylepšit. Jedním z těch odvážlivců je Bruce Canepa, který již více než třicet provozuje v kalifornském Scotts Valley společnost zaměřenou na závodní a klasické vozy. Bílé Porsche je ve vlastnictví Canepy od roku 1988 a od té doby už prošlo pár úpravami. V roce 2000 provedli inženýři jeho společnosti první sadu úprav, která zvýšila maximální výkon na 584 koní (430 kW). V roce 2006 následovalo další zvýšení, tentokrát na 648 koní (477 kW).

Prozatím poslední, tedy třetí úprava přinesla za pomoci nových turbodmychadel Borg-Warner, sání, hlav válců s ventily, nastavení řídící jednotky a výfukového systému další masivní zvýšení výkonu. Tentokrát se ručičky brzdy zastavily na hodnotě 773 koní (569 kW) a točivý moment dosahuje maxima na úrovni 861 Nm. Díky těmto parametrů zvládne 959 akceleraci z 0 na 96 km/h za pouhé 2,4 s a maximální rychlost je 386 km/h.

Při úpravách se myslelo také na podvozek, ten je vybaven novými plynokapalinovými tlumiči v kombinaci s titanovými pružinami. Zvláštností jsou také nová kola. Ty zachovávají vzhled původních disků, ale lze na ně obout i současné moderní pneumatiky. Mělo by dojít také zlepšení jízdních vlastností. Jiné je také čalounění a obložení interiéru. Byť by vás na první pohled určitě nenapadlo, že není původní, ve skutečnosti jsou kůže i koberce úplně nové a jejich zpracování se odehrálo plně v režii společnosti Canepa. Nejedná se pouze o chlubení. Všechny zmiňované úpravy nabízí Bruce Canepa také pro ostatní majitele Porsche 959. Těžko říct, za jaké peníze. To vám určitě rád poví sám…