Bude jezdit první novodobá generace Škody Octavia 1,9 TDI na fritovací olej? Neuškodí to motoru? Nepodepíše se to na výkonu? Britové se to rozhodli vyzkoušet!

Dieselové motory jsou “nečisté”, špatné a škodí životním prostředí. To jsou slova, která poslední dobou posloucháme naprosto neustále. Německá města už zakazují dieselovým autům vjezd do některých svých center, ale co když i auto s naftovým motorem může být ekologické? Nesmysl? Trochu ano, trochu ne… Pokud nebude jezdit na naftu, ale naopak na fritovací olej, je k životnímu prostředí mnohem šetrnější, nevypouští tolik škodlivých látek. Olej totiž vzniká jinak než nafta a má také docela jiné složení.

Bonusem, který vám jízda na fritovací olej také přinese, bude finanční úspora. Ve videu je uveden příklad s nájezdem 10 tisíc mil za rok, tedy přibližně 16 000 kilometrů. Pokud byste jezdili jen na fritovací olej, ušetřili byste za rok více než 1200 liber. Ale na druhou stranu byste možná museli platit drahé opravy motoru, protože s použitým fritovacím olejem může mít motor při dlouhodobějším používání problém a může se zničit.

Alex Kersten z magazínu Car Throttle sehnal použitý fritovací olej z provozoven tradičního britského občerstvení fish & chips a také z provozny čínského bistra. Před nalitím tohoto oleje do nádrže ho několikrát přefiltroval, aby ho zbavil velkých nečistot, které by se mohly zaseknout v palivovém čerpadlea mohly by ho zničit. Ještě předtím, než filtrovaný olej nalil do nádrže, ji celou vyprázdnil tak, aby tahle Škoda Octavia jela jen na olej.

A co tedy zjistil? Vlastně zjistil, že se auto chová podobně – stejně zní, stejně jede, jen má přibližně o 20 % vyšší spotřebu a horší studené starty (to kvůli vyšší hustotě oleje). Velkou změnou je také to, co je z výfuku nyní cítit.

Mimochodem Škoda Octavia, kterou na tyto pokusy sehnal, má motor s najetými 700 tisíci kilometry. Něco za sebou tohle auto už tedy má, včetně několika podobně netradičních testů. Na spoustu dalších podobných ale ještě čeká… 😀