Výrobce pneumatik Bridgestone přichází na trh se zcela novou letní pneumatikou Turanza T005 a my jsme ji za volanty dvou aut vyzkoušeli v několika situacích na polygonu v Hradci Králové.
Nová cestovní pneumatika Bridgestone Turanza T005 je novou evolucí, která nahrazuje svého předchůdce v podobě gumy Turanza T001 Evo, ale i některé další pneumatiky. „Novou prémiovou cestovní pneumatikou Bridgestone Turanza T005 vycházíme vstříc potřebám náročných zákazníků, kteří požadují vynikající výkony na mokru a maximální kontrolu nad vozem za všech okolností a kteří chtějí pneumatiku, jež jim dodá pocit bezpečí, ale zároveň jim poskytne také mimořádné potěšení z jízdy,“ říká David Kalaš, marketingový manažer společnosti Bridgestone ČR. „Další prioritou během vývoje bylo dosažení nízkého valivého odporu pro maximální hospodárnost provozu a nejvyšší úrovně komfortu, což je další aspekt, na který kladou řidiči rodinných a manažerských automobilů velký důraz.“
K vývoji nové pneumatiky si Bridgestone přizval na 25 tisíc soukromých osob ze šesti zemí Evropy, kterých se ve svém výzkumu ptal na to, jaké vlastnosti pneumatik jsou pro ně nejvíce důležité, a které naopak méně. Podle odpovědí je pro zákazníky nejdůležitější maximální kontrola automobilu v náročném každodenním provozu, a to zejména za deštivého počasí s důrazem na co možná nejkratší brzdnou dráhu na mokru. A podle toho novou pneumatiku vyvíjel. Podle informačních štítků EU poskytuje Turanza T005 nejlepší výkony při průjezdu zatáčkou a brzdění na mokru.
Při vývoji pneu se uplatnily nové inovativní technologie a prvky. Bridgestone optimalizoval konstrukci kostry a dezén opatřil vysokým počtem drážek, otevřeným ramenním žebrem a propojenými ramenními bloky, které optimalizují rozložení tlaku na vozovku. Husté lamelování v blocích a široké drážky v prostřední části běhounu zajišťují velmi účinné odvádění vody. Běhoun je navíc vyroben z nové směsi s vysokým obsahem siliky a patentovaným polymerem Bridgestone NanoPro-Tech. Výsledkem jsou nejvyšší hodnoty přilnavosti na mokru, maximální odolnost vůči opotřebení a mimořádná hospodárnost.
Bridgestone s novou pneumatikou Turanza T005 zjednodušuje, ale zároveň i rozšiřuje svou nabídku cestovních pneumatik. Celý segment cestovních pneumatik budou pokrývat pouze typy Turanza T005 a DriveGuard. V letošním roce vstupuje nová pneumatika Turanza T005 na český trh ve 101 rozměrech s profilovými čísly 65, 60, 55, 50, 45, 40 a 35 pro kola s průměrem ráfku 15“ až 19“. Od roku 2019 rozšíří Bridgestone nabídku na 149 rozměrů pro 14“ až 21“ kola, čímž téměř kompletně pokryje segment cestovních pneumatik pro osobní vozy a SUV. Bridgestone vyvinul pneumatiku Turanza T005 v Evropě, kde ji také vyrábí.
První dojmy: Na vodě působí opravdu jistě
Bridgestone si pro nás přichystal na polygonu v Hradci Králové krátké seznámení s tím, co nová pneumatika dokáže. Připraveny pro nás byla na dvou rozdílných automobilech: Volkswagen Golf Variant a Mercedes-Benz třídy E.
Pro testování jsme měli dvě tratě. Jedna z nich zahrnovala rozjezd a pak panické brzdění na „zmoklé“ silnici, ale i průjezd nebo ostré brzdění ve „vaně“ s několika centimetry vody, kde se simuloval aquaplaning. V obou případech se volkswagen i mercedes chovali jistě. Při panickém brzdění samozřejmě naplno a zcela pracovalo ABS, ale ani v jednom z aut jsem neměl pocit, že by se pohybovala nekontrolovatelně. Stejně jistý pocit jsem měl i na simulaci aquaplaningu. Zkoušel jsem rychlosti přibližně od 20 do 90 km/h s tím, že jsem pouze projížděl, ostře brzdil, ale i se ostře rozjížděl. Ve všech případech bylo auto bez problémů ovladatelné a nepůsobilo jakkoliv neklidným dojmem.
Druhá testovací trať byla o poznání zajímavější. Dělila se na dvě části. V první z nich jsme měli možnost projet se několikrát po neustále zkrápěné kruhové ploše v různých rychlostech. Hranici, kdy kola ztrácela kontakt s vozovkou a auto se začalo klouzat nastávala u golfu o pár kilometrů dříve, u éčkového mercedesu o něco později, v obou případech šlo o rychlost kolem +/- 60 km/h. Druhá polovina trati simulovala městský provoz s průjezdem lesem. V obou případech šlo o improvizované zatáčky ve tvaru „S“ s výhybným manévrem a finálním brzděním. V rychlostech kolem 35-40 km/h to obě auta zvládla naprosto s přehledem.
Sluší se dodat, že šlo samozřejmě o zcela nové pneumatiky s plným vzorkem.