Všechny automobilky se v posledních několika letech přetahují, která představí „zelenější“ automobil. Názvy, které obsahují „i“ nebo „e“ a zobrazují pohony jako hybridní nebo čistě elektrické, jsou v kurzu, a zarytým fanouškům vůně benzínu nebo nafty vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Nicméně pokud jste si mysleli, že aplikace hybridních a elektrických pohonů je aktuální jen posledních pár let, pak vás vyvedu z omylu. Automobilka BMW totiž slaví 40 let vývoje „zelených vozů“.
Právě před 40 lety totiž BMW představilo svůj první elektromobil s označením 1602. Byl to pouze prototyp a byl postaven pouze ve dvou kusech. Jeden z nich byl slavnostně představen v roce 1972 během letních olympijských her v Mnichově. BMW 1602 mělo elektromotor o výkonu 43 koní, který čerpal energii z dvanácti olověných akumulátorů. Jeho maximální rychlost byla 100 km/h a dojezd maximálně 30 km.
O další tři roky později, v roce 1975, představilo BMW novinku s názvem LS Electric. Ta jako vůbec první používala rekuperaci energie při brzdění. Oproti předchozímu BMW 1602 měl mototr o výkonu 23 koní a jel maximální rychlostí až 65 km/h. Dojezd 30 km zůstal.
V roce 1980 automobilka přišla s vozem označeným jako 325iX Electric. Pod kapotou byl sice jen třiceti koňový motor, přesto díky novým technologiím ve vývoji baterií se dojezd zvětšil až na 150 km. Maximální rychlost až 100 km/h a sprint z 0 – 50 km/h netrval déle než 9 vteřin… :D
Ani tím však vývoj zdaleka nekončí. Na autosalonu ve Frankfurtu byla v roce 1991 představena novinka s názvem E1, jež v sobě ukrývala elektromotor o výkonu 41 koní a byla schopna dosáhnout maximální rychlosti až 120 km/h. Dojezd se oproti předchozí 325iX Electric enzměnil, zůstal 150 km. Jako druhou variantu pro elektromobil E1 připravila automobilka ještě jednu motorizaci o vyšším výkonu 61 koní. Ta zvládla zrychlení 0-50 km/h za 6 vteřin a maximální rychlost vzrostla na 135 km/h.
BMW se snaží touto oslavou čytřicetiletého výročí všem zákazníkům a fanouškům značky připomenout, že ostatní automobilky mají možná super technologie, ale BMW má ve vývojí alternativních pohonů opravdu velký náskok.
[nggallery id=1734]
-AR-