Ochrana osobních údajů je dnes velmi citlivým tématem. Lidé na jednu stranu veřejně sdílí i to, co zrovna měli k obědu, ale na druhou stranu se jim nelíbilo sdílení svých dat třeba ze systému očkování proti koronaviru. Jak ale ukazují data automobilky BMW, většina lidí nemá se sdílením svých dat žádný velký problém. A navíc tím přispívají k tomu, aby vozy této německé značky fungovaly lépe.
Jak přesně to funguje vysvětlil magazínu Carsales projektový manažer řady 7 Christoph Fagschlunger. BMW podle něj poslední tři roky velmi aktivně shromažďuje data z jízd svých zákazníků. A nejen z nich. Auta do BMW posílají informace o nabíjení (v případě elektromobilů nebo plug-in hybridů), o používání asistenčních a bezpečnostních systémů, o tom, jak často jezdí nebo kdy parkují.
Vše probíhá pomocí bezpečného a jednoduchého mobilního připojení, přičemž veškeré náklady jdou za značkou. Ta se také svých zákazníků ptá, zda vůbec o takový přenos dat stojí, zda s ním souhlasí. A podle Fagschlungera s tím souhlasí čtyři z pěti zákazníků. Od nich už dnes má automobilka data z 1,2 miliard ujetých kilometrů. Do konce roku BMW očekává dvě miliardy kilometrů. A samozřejmě bezpočet dat, která pak slouží třeba i k vývoji bezpečnostních asistentů a chystanému autonomnímu řízení.
Jak se brzdy učí brzdit aneb jak probíhá vývoj brzd a jak brzdy fungují
„Shromažďování dat nám dokáže říct, kdy a jak řidiči například používají autonomní tempomat, hlídání jízdního pruhu, ale i to, zda, kde a jak rychle dochází k degradaci systémů,“ vysvětlil Fagschlunger. Díky tomuto shromažďování dat automobilka například zjistila, že 60 % z nich používá tempomat ve chvíli, kdy mají zapnutou navigaci. Pouze 36 % z nich ale zároveň využívá systém asistenta řízení a udržování v jízdním pruhu. „Analyzuje to, proč tomu tak je. Jedním z důvodů může být i hustota dopravy nebo kvalita vozovky. I k tomu nám dopomůžou všechna sesbíraná data,“ dodal Fagschlunger.