historie-bmw-rady-3-2

BMW řady 3 slaví 18 milionů vyrobených aut z 18 továren. Vyrábělo se na čtyřech kontinentech

Autor: Petr Pilný - Zdroj: BMW - Foto: BMW - 15. 12. 2025


50 let je pro automobilový model dlouhá doba. Jenže u BMW řady 3 nejde jen o životní cyklus na trhu, ale i o otisk ve výrobě. Od roku 1975 vzniklo více než 18 milionů vozů BMW řady 3 a jejich původ je rozptýlený po světě. Zapsal se do celkem 18 závodů ve 13 zemích na čtyřech kontinentech. Není to jen statistika do tabulky. Je to důvod, proč se z trojky stal v rámci BMW jakýsi stabilní bod, vůz, kolem něhož se dlouhé dekády stavěla kapacita, zkoušely nové postupy a otevíraly další továrny.

Když se mluví o moderní výrobě, často se skloňují pojmy jako efektivita, flexibilita, digitalizace nebo šetrnost ke zdrojům. U BMW se tyto směry dnes shrnují i do interních výrobních témat (například iFACTORY). Na BMW řady 3 je přitom dobře vidět, že nejde o módní hesla. Spíše o postupný vývoj, který začal už v době, kdy se průmyslové roboty teprve zabydlovaly v halách a „digitalizace“ zněla jako sci-fi.

Mnichov jako základ, který se neustále měnil

Kdo sleduje historii výroby BMW řady 3, velmi rychle narazí na jedno město: Mnichov. Právě hlavní závod se od roku 1975 stal domovem trojkového bavoráku a zároveň místem, kde BMW opakovaně testovalo, co je ve výrobě možné. Už od startu nešlo o továrnu nastavenou na jeden neměnný recept. Mnichov vsadil na flexibilitu, kterou umožnily tehdy moderní technologie, například závěsné dopravní systémy a programovatelné svařovací vybavení. Smysl byl jednoduchý: umět reagovat na změny, aniž by se muselo pokaždé začínat znovu.

Zlom přišel začátkem 80. let s druhou generací BMW řady 3 (E30). V roce 1982 byla v Mnichově zavedena plně automatizovaná výroba karoserií. V praxi to znamenalo masivní nástup průmyslových robotů a míru automatizace přesahující 90 procent u této technologie. Na svou dobu to bylo výjimečné. Nešlo jen o rychlost, ale i o přesnost, opakovatelnost a schopnost držet kvalitu při rostoucím počtu verzí.

BMW E30 slaví 40. výročí. Dnes jde o oblíbený youngtimer

Výkon továrny se přitom nezvedal jen díky strojům. Pomáhaly i organizační změny: flexibilní směny, přizpůsobitelné modely pracovní doby a průběžné zvyšování kapacit. Mnichov pak zůstával ve hře díky nepřetržitým modernizacím. Postupně se obměňovaly technologie lakování včetně práškového lakování, měnily se postupy i zařízení pro výrobu motorů, která začala být řízena počítači, a zlepšovala se logistika i kontrola kvality.

Dnes už je obraz ještě dál: v závodě běží řada digitalizačních aplikací a dohlížení na kvalitu podporují systémy využívající umělou inteligenci. Dává to smysl. Pokud má jeden model dlouhodobě plnit roli „tahouna“ výroby, musí být zároveň místem, kde se nové metody nejen vymýšlejí, ale také ověřují v reálném provozu.

Jak řada 3 rozšiřovala mapu výroby BMW

Úspěch řady 3 se neprojevil jen v počtech vyrobených aut, ale i v tom, že Mnichov časem přestal stačit. V roce 1980 se výroba rozšířila do Dingolfingu a v roce 1986 se přidalo i Regensburg. Důležité je, že nešlo o „nouzové odlehčení“ mateřského závodu. Šlo o budování paralelních kapacit, které dokázaly vyrábět různé verze a držet stejný standard. Právě tato schopnost vyrábět tentýž vůz ve více závodech současně se později stala jedním ze znaků celé výrobní sítě BMW Group.

Další krok byl logický: internacionalizace. V 80. letech začala řada 3 sjíždět z linek také v Rosslynu v Jižní Africe, a to od roku 1984. O deset let později, v roce 1994, se výroba rozběhla i ve Spartanburgu v USA. Tyto kroky měly praktický dopad. Umožnily zásobovat lokální trhy přímo a snížit závislost na exportu z Evropy. Současně ale přinesly i méně viditelný, zato zásadní požadavek: procesy se musely sjednotit tak, aby výsledné auto odpovídalo stejným měřítkům bez ohledu na kontinent.

BMW řady 3 slaví 50. narozeniny. Automobilka vystavuje všechny generace v BMW Welt

Postupem času se z řady 3 stala jakási „startovní čára“ pro nové závody. BMW uvádí, že od otevření továrny v Regensburgu byla řada 3 hnací silou všech nových výrobních závodů BMW, s výjimkou továrny v Debrecínu. Spartanburg, Lipsko, čínský společný podnik BBA i San Luis Potosí se rozjížděly právě s trojkovým BMW. To je mimochodem dobrý test robustnosti modelu: když chcete rozběhnout nový závod, potřebujete auto, které umí zaplnit kapacitu a zároveň prověřit, zda celý řetězec funguje tak, jak má.

S tím souvisí i variabilita. V průběhu desetiletí se po výrobních linkách BMW Group vyráběly u BMW řady 3 různé deriváty. Sedany, kabriolety, kombíky (Touring), sportovní eMka. A zároveň se postupně měnily i pohony. Důležitý detail je, že různé varianty a různé typy pohonu se mohou vyrábět na stejné montážní lince. Vedle vozů se spalovacími motory tak vznikají i plug-in hybridy a také plně elektrické provedení v rámci vybraných trhů a závodů.

Dnes se sedmá generace BMW řady 3 vyrábí v Mnichově, v čínském Shenyangu, v mexickém San Luis Potosí, dále ve vlastních regionálních závodech v Chennai (Indie), Rayongu (Thajsko) a Araquari (Brazílie) a také v partnerských závodech v dalších zemích. Tím se uzavírá kruh: model, který začínal jako „mnichovská“ záležitost, se stal globálním výrobním projektem.

A už se chystá další kapitola. BMW připravuje osmou generaci a s ní i návrat výroby do známých míst. Ve druhé polovině roku 2026 má v Mnichově začít výroba elektrického BMW řady 3 Sedan jako dalšího modelu rodiny Neue Klasse. Později se mají přidat i výrobní kapacity v Číně a Mexiku. A potvrzený je také návrat řady 3 do Dingolfingu, tedy do závodu, který v historii expanze sehrál důležitou roli už na přelomu 70. a 80. let.

 

1. generace
BMW řady 3 Sedan
Mnichov, Dingolfing1975–1983
2. generace
BMW řady 3 Sedan, Cabrio, Touring, M3 (Coupé a Cabrio)
Mnichov, Dingolfing, Regensburg1982–1994
3. generace
BMW řady 3 Sedan, Coupé, Cabrio, Touring, Compact, M3 (Sedan, Coupé, Cabrio)
Mnichov, Dingolfing, Regensburg, Spartanburg (USA), Rosslyn (JAR)1990–2000
4. generace
BMW řady 3 Sedan, Coupé, Cabrio, Touring, Compact, M3 (Coupé, Cabrio)
Mnichov, Dingolfing, Regensburg, Rosslyn (JAR)1997–2006
5. generace
BMW řady 3 Sedan, Coupé, Cabrio, Touring, M3 (Sedan, Coupé, Cabrio)
Mnichov, Regensburg, Rosslyn (JAR), Dadong (Čína), Lipsko2004–2013
6. generace
BMW řady 3 Sedan, Touring, Gran Turismo, M3 (Sedan)
Mnichov, Dingolfing, Regensburg, Rosslyn (JAR), Tiexi (Čína)2011–2021
7. generace
BMW řady 3 Sedan, Touring, M3 (Sedan, Touring), i3 (BEV, pouze Čína)
Mnichov, Regensburg, Rosslyn (JAR), Shenyang (Tiexi, Čína), San Luis Potosí (Mexiko)od 2018

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru