test-2022-dacia_jogger-tce-100-lpg- (34)

Benzin drahý, u elektřiny musíte plánovat, řešením je LPG. Zákazníci to letos vidí stejně

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Česká asociace LPG, SDA, Dacia - Foto: Pavel Srp - 31. 10. 2025


Za prvních 9 měsíců letošního roku bylo v České republice zaregistrováno 4677 nových osobních aut na LPG. Je to téměř o polovinu více než ve stejném období loni a už nyní to mírně překonává celý rok 2024, kdy přibylo 4589 vozů. Vyplývá to z aktuálních dat Svazu dovozců automobilů. Dlouhodobá křivka jde strmě vzhůru: v roce 2021 se pohybovala registrace nad 2,2 tisíci aut, o rok později už kolem čtyř tisíc. Podle odhadu České asociace LPG (ČALPG) by se v roce 2025 mohlo dostat na silnice zhruba 6,2 tisíce nových aut na LPG. To by znamenalo meziroční nárůst o více než třetinu. Další tisíce vozidel přibývají individuálními přestavbami benzinových motorů.

Nové kombinace techniky: hybrid, LPG i čtyřkolka

V nových registracích hraje prim značka Dacia. Víc než polovina jejích prodaných modelů u nás jezdí na dvoupalivové pohonné ústrojí kombinující benzin a LPG, které značka nabízí už od roku 2010.

Zajímavou novinkou je spojení tří prvků, které se dosud potkávaly jen zřídka: hybridní techniky, duálního LPG systému a pohonu všech kol. Pro modely Duster a Bigster se chystá varianta Hybrid-G 150 4×4. Vpředu pracuje 1,2litrový mild-hybrid s napětím 48 V a výkonem 103 kW/140 koní, vzadu pomáhá elektromotor s maximem 23 kW/31 koní. Celkový špičkový výkon soustavy dosahuje 113 kW/154 koní, točivý moment spalovací jednotky má 230 Nm a elektromotor přidává až 87 Nm.

Systém využívá 48V lithium-iontový akumulátor o kapacitě 0,84 kWh, který se dobíjí při zpomalování a brzdění. V městském provozu tak umí vůz jezdit čistě na elektřinu i více než polovinu času. Kromě snížení spotřeby plynu to přináší i tišší rozjezdy a plynulejší reakce.

Dacia šokuje. Duster i Bigster nabídnou hybrid, LPG a čtyřkolku v jednom. Dojezd bude až 1500 km

Kolik stojí 100 km: LPG vede, ale záleží, kde nabíjíte

Pravidelná srovnání nákladů na 100 km od Ministerstva průmyslu a obchodu dlouhodobě ukazují, že z hlediska provozních nákladů nejlépe vychází LPG, zatímco nejdražší je benzin. Elektromobily se papírově pohybují v podobných číslech jako LPG, ale je tu háček: výpočty nákladů na elektřinu se řídí vyhláškou o cestovních náhradách a ta pro roky 2024 i 2025 stanovuje průměr 7,70 Kč za kWh. Ve skutečnosti může být cena u veřejných, zejména ultrarychlých nabíječek klidně dvojnásobná až trojnásobná. Výslednou „cenu za kilometr“ proto u bateriových aut výrazně ovlivňuje to, zda se nabíjí doma, na firemní nabíjecí stanici nebo na dálnici, ale také velikost vozu a jízdní profil. LPG má oproti tomu stabilnější a předvídatelnější cenu na stojanech.

Do debaty vstupují i emisní povolenky pro dopravu (ETS 2), které by se promítly do ceny fosilních paliv. Podle průměrů Českého statistického úřadu stojí litr LPG zhruba 16,90 Kč a litr benzinu 34,37 Kč. Zavedení ETS 2 by podle ČALPG zvýšilo cenu fosilního LPG přibližně o 2,30 Kč za litr včetně DPH, zatímco benzin by zdražil asi o 3,50 Kč za litr. Proto by měla zůstat zachována klíčová výhoda LPG, které dlouhodobě vychází na zhruba polovinu ceny benzinu.

Pozornost si zaslouží také bioLPG. Na některých českých čerpacích stanicích už se prodává směs s podílem biopropanu z obnovitelných zdrojů, na který se emisní povolenky nevztahují. V posledních dvou letech se do Česka dodalo přes tři tisíce tun této složky. Oproti motorové naftě vykazuje snížení emisí skleníkových plynů až o 94 % a vůči fosilnímu LPG o 91 %. Chemicky je totožný s běžným LPG, takže nevyžaduje žádné úpravy aut. Očekává se, že jeho podíl bude dál růst.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru