test-2022-dacia_jogger-tce-100-lpg- (34)

Benzin drahý, u elektřiny musíte plánovat, řešením je LPG. Zákazníci to letos vidí stejně

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Česká asociace LPG, SDA, Dacia - Foto: Pavel Srp - 31. 10. 2025


Za prvních 9 měsíců letošního roku bylo v České republice zaregistrováno 4677 nových osobních aut na LPG. Je to téměř o polovinu více než ve stejném období loni a už nyní to mírně překonává celý rok 2024, kdy přibylo 4589 vozů. Vyplývá to z aktuálních dat Svazu dovozců automobilů. Dlouhodobá křivka jde strmě vzhůru: v roce 2021 se pohybovala registrace nad 2,2 tisíci aut, o rok později už kolem čtyř tisíc. Podle odhadu České asociace LPG (ČALPG) by se v roce 2025 mohlo dostat na silnice zhruba 6,2 tisíce nových aut na LPG. To by znamenalo meziroční nárůst o více než třetinu. Další tisíce vozidel přibývají individuálními přestavbami benzinových motorů.

Nové kombinace techniky: hybrid, LPG i čtyřkolka

V nových registracích hraje prim značka Dacia. Víc než polovina jejích prodaných modelů u nás jezdí na dvoupalivové pohonné ústrojí kombinující benzin a LPG, které značka nabízí už od roku 2010.

Zajímavou novinkou je spojení tří prvků, které se dosud potkávaly jen zřídka: hybridní techniky, duálního LPG systému a pohonu všech kol. Pro modely Duster a Bigster se chystá varianta Hybrid-G 150 4×4. Vpředu pracuje 1,2litrový mild-hybrid s napětím 48 V a výkonem 103 kW/140 koní, vzadu pomáhá elektromotor s maximem 23 kW/31 koní. Celkový špičkový výkon soustavy dosahuje 113 kW/154 koní, točivý moment spalovací jednotky má 230 Nm a elektromotor přidává až 87 Nm.

Systém využívá 48V lithium-iontový akumulátor o kapacitě 0,84 kWh, který se dobíjí při zpomalování a brzdění. V městském provozu tak umí vůz jezdit čistě na elektřinu i více než polovinu času. Kromě snížení spotřeby plynu to přináší i tišší rozjezdy a plynulejší reakce.

Dacia šokuje. Duster i Bigster nabídnou hybrid, LPG a čtyřkolku v jednom. Dojezd bude až 1500 km

Kolik stojí 100 km: LPG vede, ale záleží, kde nabíjíte

Pravidelná srovnání nákladů na 100 km od Ministerstva průmyslu a obchodu dlouhodobě ukazují, že z hlediska provozních nákladů nejlépe vychází LPG, zatímco nejdražší je benzin. Elektromobily se papírově pohybují v podobných číslech jako LPG, ale je tu háček: výpočty nákladů na elektřinu se řídí vyhláškou o cestovních náhradách a ta pro roky 2024 i 2025 stanovuje průměr 7,70 Kč za kWh. Ve skutečnosti může být cena u veřejných, zejména ultrarychlých nabíječek klidně dvojnásobná až trojnásobná. Výslednou „cenu za kilometr“ proto u bateriových aut výrazně ovlivňuje to, zda se nabíjí doma, na firemní nabíjecí stanici nebo na dálnici, ale také velikost vozu a jízdní profil. LPG má oproti tomu stabilnější a předvídatelnější cenu na stojanech.

Do debaty vstupují i emisní povolenky pro dopravu (ETS 2), které by se promítly do ceny fosilních paliv. Podle průměrů Českého statistického úřadu stojí litr LPG zhruba 16,90 Kč a litr benzinu 34,37 Kč. Zavedení ETS 2 by podle ČALPG zvýšilo cenu fosilního LPG přibližně o 2,30 Kč za litr včetně DPH, zatímco benzin by zdražil asi o 3,50 Kč za litr. Proto by měla zůstat zachována klíčová výhoda LPG, které dlouhodobě vychází na zhruba polovinu ceny benzinu.

Pozornost si zaslouží také bioLPG. Na některých českých čerpacích stanicích už se prodává směs s podílem biopropanu z obnovitelných zdrojů, na který se emisní povolenky nevztahují. V posledních dvou letech se do Česka dodalo přes tři tisíce tun této složky. Oproti motorové naftě vykazuje snížení emisí skleníkových plynů až o 94 % a vůči fosilnímu LPG o 91 %. Chemicky je totožný s běžným LPG, takže nevyžaduje žádné úpravy aut. Očekává se, že jeho podíl bude dál růst.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

1 názor na “Benzin drahý, u elektřiny musíte plánovat, řešením je LPG. Zákazníci to letos vidí stejně”

  1. Provoz na LPG se vyplatí vždy.Už je pryč doba nedokonalých systémů na LPG kdy auto na benzín mělo spotřebu plynu až o 2.5 litru vyšší spotřebu než na benzín.Sekvenční vstřikování plynu tento problém vyřešilo.Mě jede Accord už lépe na plyn než na benzín a spotřeba stejná.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru