Pokud jste třeba letos objednali nové pneumatiky, jistě jste si všimli toho, že mají barevné proužky na běhounu a drobné tečky na bočnici. Není to tam kvůli designu, kvůli tomu, aby pneumatiky vypadaly hezky, ale jde o značky z výroby a montáže.
Pruhy na pneumatikách
Proužky vznikají v továrna při výrobě. Pomáhají výrobcům a skladům rozlišit směsi a varianty běhounů, případně šarže či konkrétní továrny. I u stejného modelu s podobným datem výroby tak můžete dostat sadu s různými proužky. Znamená to, že jsou stejné, ale jsou vyrobené v různých továrnách. Pruhy na pneumatikách navíc mají různé barvy, které pak právě společně s kódy označují tu konkrétní továrnu, ve které byla pneumatika vyrobena. Pro řidiče z toho neplyne nic, žádný problém ani žádná „tajná“ informace.
Přečtěte si také:
Po nasazení na auto se tyhle barevné pruhy z běhounu po ujetí několika maximálně desítek kilometrů ztratí. Mohou zůstat jen ty, které jsou ve vzorku. A ty mohou vydržet měsíce, ale i roky, podle toho, jak moc s autem jezdíte.
A co tečky?
To tečky na bočnici mají jiný úkol. Vznikají kvůli přirozeným tolerancím hmotnosti a geometrie. Každá pneumatika má místo, které je o chlup lehčí, a bod, kde je radiální odchylka nejvyšší. Barevné značky napovídají pneuservisům v tom, jak pneumatiku nasadit na disk, aby se dalo kolo vyvážit s co nejmenším množstvím závaží. Interpretace barev se může mezi značkami lišit, princip je ale podobný:
- žlutá tečka obvykle označuje nejlehčí bod pneumatiky; v praxi se zarovnává k ventilku, který bývá na disku nejtěžším místem
- červená tečka zpravidla naopak ukazuje tzv. „high point“, tedy bod s největší radiální odchylkou; pokud má samotný disk vyznačený nejnižší bod (důlek, tečka, ryska), dávají se tyto dvě značky proti sobě
- bílá, modrá nebo zelená značka bývá referenční či kontrolní, někdy potvrzují výsledek interní kontroly kvality
Přečtěte si také:
Pozor je třeba ovšem dát na to, že barvy nejsou standardizované napříč všemi výrobci. Některé značky používají červenou i pro nejtěžší bod, jinde je bílá jen montážní pomůcka. Proto se i v rámci jedné značky mohou u různých modelů pravidla mírně lišit. Zkušený pneuservis tečky využije, ale o finální klid jízdy stejně rozhodne strojové vyvážení hotového kola.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek






