nove_pneumatiky

Barevné pruhy a nápadné tečky: Víte, co znamenají tyto barvy na pneumatikách?

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Continental Barum, oponeo.cz - Foto: Wikimedia Commons, ProjectManhattan (Own work, CC BY-SA 3.0, Link) - 5. 11. 2025


Pokud jste třeba letos objednali nové pneumatiky, jistě jste si všimli toho, že mají barevné proužky na běhounu a drobné tečky na bočnici. Není to tam kvůli designu, kvůli tomu, aby pneumatiky vypadaly hezky, ale jde o značky z výroby a montáže.

Pruhy na pneumatikách

Proužky vznikají v továrna při výrobě. Pomáhají výrobcům a skladům rozlišit směsi a varianty běhounů, případně šarže či konkrétní továrny. I u stejného modelu s podobným datem výroby tak můžete dostat sadu s různými proužky. Znamená to, že jsou stejné, ale jsou vyrobené v různých továrnách. Pruhy na pneumatikách navíc mají různé barvy, které pak právě společně s kódy označují tu konkrétní továrnu, ve které byla pneumatika vyrobena. Pro řidiče z toho neplyne nic, žádný problém ani žádná „tajná“ informace.

Po nasazení na auto se tyhle barevné pruhy z běhounu po ujetí několika maximálně desítek kilometrů ztratí. Mohou zůstat jen ty, které jsou ve vzorku. A ty mohou vydržet měsíce, ale i roky, podle toho, jak moc s autem jezdíte.

A co tečky?

To tečky na bočnici mají jiný úkol. Vznikají kvůli přirozeným tolerancím hmotnosti a geometrie. Každá pneumatika má místo, které je o chlup lehčí, a bod, kde je radiální odchylka nejvyšší. Barevné značky napovídají pneuservisům v tom, jak pneumatiku nasadit na disk, aby se dalo kolo vyvážit s co nejmenším množstvím závaží. Interpretace barev se může mezi značkami lišit, princip je ale podobný:

  • žlutá tečka obvykle označuje nejlehčí bod pneumatiky; v praxi se zarovnává k ventilku, který bývá na disku nejtěžším místem
  • červená tečka zpravidla naopak ukazuje tzv. „high point“, tedy bod s největší radiální odchylkou; pokud má samotný disk vyznačený nejnižší bod (důlek, tečka, ryska), dávají se tyto dvě značky proti sobě
  • bílá, modrá nebo zelená značka bývá referenční či kontrolní, někdy potvrzují výsledek interní kontroly kvality

Pozor je třeba ovšem dát na to, že barvy nejsou standardizované napříč všemi výrobci. Některé značky používají červenou i pro nejtěžší bod, jinde je bílá jen montážní pomůcka. Proto se i v rámci jedné značky mohou u různých modelů pravidla mírně lišit. Zkušený pneuservis tečky využije, ale o finální klid jízdy stejně rozhodne strojové vyvážení hotového kola.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru