Tesla Model S autopilot

Je to děsivé, ale podle celosvětového průzkumu, který zveřejnila britská agentura Thatcham Research, věří 71 % dnešních řidičů tomu, že si mohou už dnes koupit autonomní auto. Pak se nesmíme divit tomu, že lidé si pod slovem “autopilot” v elektromobilech Tesla čtou knihy anebo za volantem spí.

Je to alarmující, mohou za to ale hlavně názvy, které pro tyto dnes ještě pouze aktivní asistenty řízení automobilky používají. Nejvíce zavádějící je již zmíněný “autopilot” Tesly, ale také semi-autonomní řízení a všemožné jiné piloty. Na tento výzkum už zareagoval Nissan, který začne pro tyto aktivní asistenty používat sousloví se základem ve slově “asistent” a nebude používat autonomní nebo automatizované a podobně. Podobný krok ale chystá i Volvo, které nebude používat “semi-autonomní”.

Ne, že by snad už dnes auta nebyla schopná jezdit úplně sama, dokáží to, ale neumějí reagovat na některé nenadálé situace. Stejně tak si s autonomním řízením a případnými následky při nehodách neumí poradit legislativa. Dnes to i v těch “nejautomatizovanějších” autech funguje tak, že vám pomáhají aktivně:

  • udržovat jízdní pruhy – kdyby auto mělo změnit jízdní pruh bez blinkru, auto ho přibrzděním jednotlivých kol nebo zásahem do řízení vrátí zpět
  • udržovat vzdálenost od auta před vámi – pomocí adaptivního tempomatu a radaru dokáží udržet odstup od auta před vámi. Když auto přibrzdí, přibrzdí i to vaše. Spousta aut už dnes umí i zcela zastavit a pak se znovu rozjet (například na semaforech ve městě)
  • udržovat maximální povolenou rychlost – sjedete-li z dálnice na okresní silnici nebo rovnou do města, tempomat může sám nastavit 90 km/h, respektive 50 km/h a podobně. Díky kamerám se dokáže rychlost přizpůsobit i aktuálním dopravním značkám
  • sledovat auto před vámi – v dopravní zácpě (do rychlostí max 30 km/h – bude záležet na konkrétní automobilce) může auto samo kopírovat auto před vámi: rychlost, trajektorii
  • a podobně

Vždy je ale potřeba, aby se řidič autu věnoval. Musí mít ruce na volantu, jinak ho systémy upozorní, že budou deaktivovány anebo se rovnou deaktivují a auto se bude chovat jako by žádné podobné aktivní asistenty nemělo.

Konec konců je to stále jen elektronika a technika, kterou mohou ovlivňovat vnější vlivy – radar může třeba zakrýt na podzim letící list nebo v zimě sníh a tak dále.