I přes masivní zavádění inovací v oblasti dopravní bezpečnosti bývá na silnicích stále každoročně usmrceno 1,2 milionu lidí. Tato situace donutila v roce 2007 společnost Volvo Cars jako jediného výrobce automobilů na světě přijmout závazek bezpečnosti: od roku 2020 v žádném novém voze Volvo nikdo nezemře ani nebude vážně zraněn. Podle této vize by vozidla značky jednoduše neměla nabourat.
„Nejenže nám průkopnické technologie zahrnující značné množství podpůrných systémů pro řidiče pomohou realizovat naši vizi bezpečnosti, ale zároveň přinesou značné výhody pro zákazníky i celou společnost,“ je přesvědčen prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Group Håkan Samuelsson.
Moderní společnost čelí dlouhodobým globálním výzvám budoucnosti, mezi něž patří zvýšení bezpečnosti a snížení znečišťování ovzduší emisemi CO2. Autonomní řízení může za určitých okolností redukovat spotřebu paliva až o 50 %. Na seznam podnětů ke zlepšení lze přidat i zhoršující se podmínky a vytíženost dopravního prostředí.
„Dlouhodobý přístup společnosti Volvo zaměřující se na člověka a náš závazek bezpečnosti pro nás znamenají jiný výchozí bod, než mají při vývoji technologií pro autonomní řízení ostatní výrobci automobilů,“ říká Håkan Samuelsson.
Umožnění autům reagovat automaticky je na naší cestě k naplnění vize vyrábět vozidla, která nenabourají, zásadním momentem. Současné systémy jako automatické brzdění plnou brzdnou silou, systém udržení vozidla v jízdním pruhu a adaptivní tempomat jsou jen několika příklady prvních kroků k dosažení autonomního řízení. Nyní se společnost Volvo Cars blíží ke svému cíli díky technologiím zajišťujícím vyšší stupeň autonomního řízení v běžných dopravních situacích.
Autonomní řízení v dopravních kolonách
První autonomní funkce bude představena se zbrusu novým Volvem XC90 na sklonku roku 2014: adaptivní tempomat (ACC) s asistentem řízení bude v dopravní koloně samočinně reagovat na pohyb automobilu před sebou. Mezi další funkce bude patřit systém rozpoznání okraje silnice a bariér s asistentem řízení, který zjistí, zda vozidlu hrozí sjetí ze silnice, a v případě nutnosti automaticky převezme řízení a vůz vrátí zpět do původního směru.
Nový rozměr řízení
Následujícím krokem bude technologie, která umožní sledovat pohyb vozu před sebou i ve vyšších rychlostech, díky čemuž bude moct řidič(ka) sundat ruce z volantu, aniž by hrozilo vybočení ze směru jízdy. Tyto technologie postupně připraví cestu pro představení tzv. „vysoce autonomních vozidel“, která budou na základě úsudku řidiče zodpovědná za ovládání všech jízdních funkcí.
Tato sofistikovaná technologie automatického řízení bude testována a hodnocena v rámci projektu „Drive Me“ společnosti Volvo Car Group v jejím švédském sídle v Göteborgu. V roce 2017 se 100 zákazníků připojí k projektu tím, že budou testovat 100 automaticky řízených vozů Volvo na vyhrazených silnicích ve městě a jeho okolí.
Tento projekt, který ve světě nemá obdoby, vznikl na základě partnerství společnosti Volvo Car Group, švédského ministerstva dopravy, švédského dopravního úřadu, vědeckého institutu Lindholmen Science Park a města Göteborg. Projekt „Drive Me“, který je podporován švédskou vládou, bude spuštěn již v roce 2014, kdy začnou probíhat hodnocení a další práce na vývoji testovacích vozidel.
Velké výhody pro zákazníky
Autonomní řízení bude pro zákazníky představovat obrovský přínos. Zároveň od základů změní způsob, jakým se díváme na řízení vozidel. V budoucnosti si jako řidič(ka) budete moct naplánovat jízdu na základě různých kombinací autonomních funkcí a aktivního řízení, což vám umožní strávit čas na cestách co nejefektivněji. Za jízdy budete mít možnost bezpečně pracovat se svým telefonem či tabletem nebo jednoduše odpočívat. Autonomní řízení tak připravuje bezpečnou cestu pro efektivnější využívání času stráveného za volantem.
Autonomní řízení, při němž jsou řízení, akcelerace i brzdění automaticky ovládány vozidlem a které vyžaduje jen minimální zásahy ze strany člověka, je již nyní součástí moderní dopravy.
„Letadlo řízené autopilotem dnes nikoho nepřekvapí, zatímco vůz, který se sám řídí v době, kdy si řidič čte knihu, je pro mnoho lidí stále hodně revoluční myšlenkou,“ říká Håkan Samuelsson.
Tisková zpráva/-PS-