HondaJet

Automobilky nevyrábějí jen auta. Těchto 8 má za sebou úspěch i v leteckém průmyslu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: startstop.sk, wikipedia.com - 1. 2. 2022


Světové automobilky často nevyrábějí pouze auta, ale také další věci, ať už jde o jiné dopravní prostředky nebo některé další výrobky. Svou stopu zanechaly automobilky i v letectví a v leteckém průmyslu. Pojďme se na to podívat na příkladu 8 z nich.

Auta jsou sice starší než letadla, ale letadla jsou rychlejší a přepraví pasažéry nebo náklad na výrazně delší vzdálenosti. Letadla „zmenšují svět“ a umožňují nám podívat se na místa, která by bez nich tak jednoduše dostupná nebyla. Nebýt některých automobilek, letadla by ale nemusela být tam, kde jsou, mají v nich totiž své stopy.

A které automobilky jsou v leteckém průmyslu důležité? Pojďme se podívat na osm příkladů.

BMW

BMW je s letectvím spojeno už od začátku, vždyť někteří tvrdí, že právě jeho logo je roztočená vrtule letadla. BMW zanechalo v letectví významnou stopu svým hvězdicovým motorem, což je koncepce pístového spalovacího motoru s válci rozmístěnými okolo klikové skříně v kruhu. BMW totiž původně nebylo a ani nemělo být výrobcem aut, ale vyrábělo letecké motory a další komponenty.

Rekordní výškový let je vůbec prvním rekordem BMW. V letadle společnosti Deutsche Flugzeugwerke, poháněném leteckým motorem BMW IV, vystartoval z mnichovského letiště Oberwiesenfeld a vydal se vytvořit senzační rekord. Více si můžete přečíst zde. | Foto: BMW

Chevrolet

Zakladatel americké značky Chevrolet, kterým byl Louis Chevrolet, byl i milovníkem letadel a létání. I díky tomu se v druhé polovině 20. let minulého století dostal k zakázce na výrobu leteckých motorů. Po počátečních problémech se nakonec začalo dařit a v továrně Chevrolet vznikaly čtyřválcové a šestiválcové motory, které byly používány v dvojplošníku Travel Air Biplane z roku 1929. Později vznikl i další čtyřválcový motor D-333, který už poháněl víc typů letadel – od jednoplošníků až po hydroplány.

Fiat

Také italská automobilka byla spojena s letectvím. Společnost Fiat Aviazione začala fungovat už v roce 1908, ale velký rozmach zaznamenala o 10 let později, po konci první světové války. Tehdy se po nákupu dalších menších výrobců letadel znatelně rozrostla. Italové vyráběli stíhačky, bombardéry i další letadla. Nakonec však po mnoha změnách majitelů i jména společnost v roce 1969 zanikla.

Fiat G.50 a Messerschmitt Bf 110 v Severní Africe
Fiat G.50 a Messerschmitt Bf 110 v Severní Africe | Foto: Wikimedia Commons, Bundesarchiv, Bild 101I-425-0338-16A / Sturm / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, Odkaz

Ford

Ford sice není a ani nebyl velkým výrobcem letadel, přesto své vlastní letadlo také měl. Vyvinul jeden typ: Ford 5-AT Tri-Motor. Vyrobeno bylo 199 kusů těchto třímotorových letadlech, přičemž výroba posledního kusu proběhla v roce 1933, tedy po osmi letech od sestavení prvního kusu. Šlo o celokovová letadla, která byla určená převážně pro civilní piloty v Americe. Letadla se však objevila i v Evropě, jeden kus dokonce vlastnilo i Československé aerolinky, respektive Ministerstvo veřejných prací, které je dotovalo.

Ford Trimotor EAA.jpg
Ford 5-AT Tri-Motor | Foto: Wikimedia Commons, AlexfOwn work, CC BY-SA 3.0, Odkaz

Honda

Japonská automobilka vyrábí letadla i dnes, doplňují tak nejen auta a motorky, ale i další odvětví jako jsou čluny a lodě, ale také zahradní nástroje a tak dále. Honda se zaměřuje na soukromé tryskáče pro movitou klientelu. Velmi oblíbený je zejména poslední představený model HondaJet Elite S. Jde o jedno z nejmodernějších letadel na světě, přičemž jeho cena je dechberoucích 4,7 milionu eur (přibližně 115 milionů korun).

Honda Aircraft Company dodává do Evropy první letadlo HondaJet

Mitsubishi

Také další japonská značka Mitsubishi je obrovský koncern, jehož automobilová odnož je jen jednou z mnoha. Součástí je i společnost Mitsubishi Aircraft Corporation, která vyrábí proudová letadla pro přepravu osob. Například Mitsubishi SpaceJet (dříve známé jako Mitsubishi Regional Jet) je dvoumotorový proudový regionální dopravní letoun, který podle konfigurace dokáže převézt 92 cestujících.

Ein SpaceJet M90 bei der Landung in Nagoya
Mitsubishi SpaceJet M90 | Foto: Wikimedia Commons, CHIYODA IEigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Odkaz

Rolls-Royce

Také Rolls-Royce je nedílnou součástí leteckého průmyslu, ovšem nikoliv ten vlastněný automobilkou BMW (to je totiž Rolls-Royce Motor Cars), ten se totiž zaměřuje jen na osobní automobily. „Tento“ Rolls-Royce se zaměřuje na výrobu leteckých motorů. Mezi přední výrobce leteckých motorů patří tento britský výrobce už od druhé světové války a je tomu tak až dodnes, vždyť jeho motory využívá třeba i Airbus. Mimochodem přibližně před rokem Rolls-Royce oznámil, že pracuje na novém, dosud největším leteckém motoru, který má být navíc hodně ekologický.

Subaru

Nejen letadla, ale i vrtulníky jsou v dalších aktivitách automobilek. Třeba Subaru vyrábí nejen auta s pohonem všech kol (s výjimkou BRZ), ale podílela se také na vývoji Boeingů 767 a 777 či na helikoptéře Subaru Bell 412 EPX. Ta je velmi oblíbená zejména v policejních a záchranářských složkách.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , ,

2 názory na “Automobilky nevyrábějí jen auta. Těchto 8 má za sebou úspěch i v leteckém průmyslu”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru