Už dnes jsou všechna nová auta plná nejrůznějších bezpečnostních asistentů. Některé z nich jsou užitečné, jiné spousta z nás hned po nasednutí do auta pro jejich přílišnou otravnost vypíná. Bude ale hůř. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) požaduje po výrobcích, aby od roku 2029 do všech nových aut instalovali systém, který bude schopen automaticky zastavit z rychlosti až 100 km/h.
Automobilky jsou ale proti – tedy přesněji skupina s názvem The Alliance for Automotive Innovation, která sestává ze značek Toyota, GM a Volkswagen. Ne snad, že by tyto značky systém nouzového brzdění neměly v plánu používat, vždyť už dnes je standardem, byť pracuje s výrazně nižšími rychlostmi. Problém je podle nich v tom, že systém vždy bude rychlejší než člověk, což sice vypadá jako dobrá vlastnost, ale v běžném provozu by to mohl být problém. Tito výrobci se shodují, že pokud by systém před (třeba i domnělou) překážkou zprudka zabrzdil z rychlosti 100 km/h, vedlo by to paradoxně k dalším nehodám. Ostatní by totiž za takovým brzdícím autem mohli mít velký problém dobrzdit. Nehledě na to, že by šlo o poměrně drahý systém, což je další atribut, proč výrobci s jeho zavedením nesouhlasí.
„Tento nápad NHTSA bude velmi nákladný, a navíc nezlepší bezpečnost ani řidičů, ale ani chodců,“ vysvětlil agentuře Reuters generální ředitel aliance automobilek John Bozzella. Jenomže NHTSA se opírá o svá data a tvrdí, že tento systém jistě zachrání až 360 lidí ročně. Kolik jich naopak způsobí, to se nezmiňuje. Faktem je, že do tohoto čísla počítá také ty, které zachrání další nový systém. Taktéž od roku 2029 budou muset všechna nová auta prodávaná v Americe automaticky detekovat chodce, a navíc před ním případně zastavit až do rychlosti 72 km/h.
Jak to tak chodí s takovejma kravinama: až to zacáluje dost lidí, řekne se „pardon, ono to vlastně není potřeba, ale penízky vám nevrátime“
Podobně jako u stříbrných známek na SPZ, resuscitačnich masek do autolékáren, teď nově např. majáky místo výstražných trojúhelníků. Jaký kraviny si vymyslej v budoucnu…
Tyhle systémy nefungují vždy perfektně. Už se mi stalo, že auto prudce začalo brzdit jenom proto, že z vedlejší silnice jel motorkář a zastavil trochu ostřeji, než se to autu líbilo. Tak Scala prostě z ničeho nic zadupla brzdy, já byl v tu chvíli jenom rád, že za mnou nikdo nejel. Přitom celé to bylo naprosto zbytečně, motorkář zastavil, kde měl naprosto v pořádku, ale autu se prostě nelíbil. Takové situace prostě mohou být opravdu nebezpečné při vyšší rychlostech. Jako představa, že jedu na okresce a najednou mi auto samo od sebe dupne na brzdy, tak to pak jenom můžete doufat, že ten za vámi stihne zareagovat.
Mam jiny vuz, jine znacky, ale zkusenost stejnou. Zcela souhlasim.
Kdo kdy seděl v novějším kamionu tak to zná… Upřímně řečeno nemám tento systém v lásce. Špatně vyhodnotí situaci a všechno co je v kabině takzvaně na volno letí na sklo. Pak je chvíli ticho a řidič čeká jestli neuslyší ránu ze zadu jak to do něj někdo narval
Soudruzi z NHTSA i z evropské komise nejspíš dospěli k závěru, že se počet vážných nehod nebezpečně snižuje, tak je ho nutno ve jménu bezpečnosti radikálně zvýšit, tím pádem i počet mrtvých a zraněných.
je to jen SW… je to hacknutelny a tam kde je nabidka bude i poptavka. Vzpominam na to jak horlive znamej hledal po porizeni tusim VW Crafter nekoho kdo mu vypne ten podrbany start/stop system trvale. To je asi s protlacovanim a dotaci e-aut nejvetsi nesmysl co kdy kdo vymyslel.
Az se tahle omezeni skrz EU prezentovana jako posileni bezpecnosti dotknou skutecne spousty lidi, nezbyde nic jine nez vyjet do ulic, do prahy k vlade, ozvat se. A odtud uz je to jen krucek k referendu o CZExitu… no uvidime.
Když budu chtít náhodou zrychlit, za účelem bezpečného předjetí, tak abych raději šel pěšky.
Ježíš, další blbost. To už zaveďte plně autonomní vozidla, ale vymezte pro ně zvláštní silnice.