Automobilky budou muset zajistit, aby okna a dveře aut šlo otevřít i pod vodou. Požadují to nové bezpečnostní předpisy

Od Anina Russová | Zdroj: Asociace ANCAP - Ilustrační foto: Policie ČR - 22. 7. 2022


Bezpečnost aut jde kupředu přímo mílovými kroky, ale není to tak úplně zásluha jen samotných automobilek, ale i řady institucí. Jedna z nich, konkrétně australská ANCAP, připravila nový bezpečnostní protokol, který automobilkám nařídí povinnou úpravu dveří tak, aby je bylo možné otevřít i pod vodou. Stejně tak okna.

Usnadnění záchrany v případě povodní

ANCAP je obdoba evropské Euro NCAP. A nejde jen o nějaký nápad, nový bezpečnostní protokol bude zahrnut do crash testů už v lednu 2023. To znamená, že ti výrobci, kteří svá auta prodávají na australském trhu, musí do té doby zajistit, aby všechna nově vyrobená auta po tomto datu měla systém dveří takový, aby se daly otevřít o pod vodou. Asociace ANCAP chce, aby i okna zůstala funkční. A to i v případě nefunkční elektroinstalace.

Pomoci to má nejen při nehodách, kdy auto spadne do vody, ale například i při záplavách a povodních. Testy navíc budou zkoušet i to, jestli jdou dveře pod vodou otevřít zvenku i z interiéru. Testy budou také zjišťovat, že vše i elektricky ovládaná okna či dveře budou plně funkční až 10 minut po ponoření do vody.

Škoda vysvětluje, jak získat 5 hvězdiček v Euro NCAP. Nárazu předcházejí počítačové simulace

Pokud by pak tyto požadavky byly pro některého z výrobců až příliš složité, budou mít možnost vše vyřešit důkladným popisem, jak otevřít dveře a okno pod vodou v uživatelské příručce.

„Reakce posádky po nehodě je kritickým prvkem pro zajištění přežití. Systémy detekující ponor, které zvládnou zajistit, že elektronické systémy ovládající dveře a okna zůstanou funkční, jsou důležité. Samozřejmě se nikdo nechce dostat do situace, kdy to bude potřeba, ale nedávné povodně nám znovu připomněly, že záplavy mohou přijít náhle a vzít s sebou auto i s cestujícími s sebou,“ řekla v prohlášení generální ředitelka ANCAP Carla Hoorwegová.