husteni-pneu
Foto: pexels.com

Vzhledem k omezením vyvolaným epidemií koronaviru letos většina dovolenkářů zvolila cestování autem. Ať už po Čechách, nebo do zahraničí. Stovky, možná až tisíce najetých kilometrů po cestách nejrůznější kvality, stejně jako dlouhotrvající expozice slunečním paprskům se na kondici vozů musely jednoznačně projevit. Po návratu je proto třeba vůz zkontrolovat, abychom se na podzim a s přicházející zimou vyhnuli nepříjemným překvapením. Není nutné hned spěchat do servisu, základní prohlídku můžeme udělat v pohodě sami.

Při delším cestování dostávají zabrat hlavně pneumatiky, brzdy, baterie i provozní kapaliny. „Po návratu z dovolené by řidiči neměli odkládat kontrolu pneumatik a doplnění všech provozních kapalin. Obojí by sice mělo patřit mezi rutinní úkony, ale vysoké teploty i daleké cesty z toho nyní dělají úkol velmi urgentní,“ upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

Přečtěte si také:  Renault svolává do servisů model Mégane. Přestože mu vůbec nic není a nic se nebude opravovat

Velký rozdíl mezi teplotou vzduchu přes den a v noci, stejně jako přejíždění po lesních a nezpevněných cestách může vést k celkovému snížení tlaku v pneumatikách. V první řadě je tedy nutné přeměřit ho a myslet na to, že podhuštěná pneumatika zvyšuje spotřebu a nesprávně se opotřebovává. Přehuštěná zase naopak snižuje přilnavost pneumatiky k silnici a opět se nesprávně opotřebovává. Při kontrole je potřeba vycházet z hodnot doporučených pro konkrétní vůz, které jsou uvedené v manuálu, nikoli z hodnoty maximálního tlaku uvedené na bočnici pneumatik. „Současně doporučujeme prověřit i hloubku dezénu, protože při vyšších teplotách se pneumatiky opotřebovávají podstatně rychleji,“ dodává Petr Vaněček.

Zkušení řidiči chrání během léta lak vozu před poškozením a vyblednutím vhodným přípravkem s UV filtrem a interiér vozu patřičným zacloněním, ani tak se všem drobným škodám nevyhnou. Při vizuální prohlídce vozu po letní sezóně by se pak měli zvláště zaměřit na čelní sklo, které ohrožují vysoké tepelné šoky – například v myčce nebo při náhlé změně počasí a příchodu letní bouřky.

Zkontrolujte olej, brzdovku i baterii

Vzhledem k vyššímu nájezdu kilometrů je určitě vhodné ověřit stav oleje a dalších provozních kapalin. Odborníci doporučují kontrolovat spotřebu a hladinu oleje jednou za cca 2000 ujetých kilometrů. A jak na to? Kontrolu provádějte na rovné ploše a při zahřátém motoru pomocí měrky s barevnou rukojetí. Pokud je vůz vybavený automatickou převodovkou, měl by se zkontrolovat i olej v ní.

Důležitou položkou jsou brzdy, které se za vyšších teplot a například při jízdě v horách více opotřebovávají. Je dobré zaměřit se i na množství brzdové kapaliny. Zde pozor na její vodnatění, tedy zvýšení podílu vody a tím snížení bodu varu, což může vést až k celkovému selhání brzdového systému. Také na autobaterii může přehřívání ve vedrech napáchat hodně škod a její snížená kapacita by pak řidiče mohla nepříjemně překvapit po nástupu chladného počasí.

Přečtěte si také:  Originál musí mít logo a čínské je vždy horší aneb největší mýty týkající se náhradních dílů

Totéž platí i o startování nebo žhavení. „Ve vedru nastartuje motor snadno, takže se případná skrytá závada na startování nebo žhavení nemusí vůbec projevit, ale v chladnějším počasí je vše náhle jinak,“ připomíná Vaněček. Kontrolou by měl projít i systém klimatizace a množství chladicího média.

Prověrku vozu by mělo uzavřít důkladné vyčištění vozu a ošetření všech povrchů namáhaných vysokými teplotami, tedy nejen laku, ale i všech plastových ploch a pneumatik. Teprve po důkladném ručním umytí nebo očistě v tlakové myčce s odmašťovacím přípravkem lze nanášet kvalitní vosk, který ošetří drobná letní poškození.