V souvislosti s tím, že by měl být od roku 2035 v Evropě zakázán prodej aut se spalovacími motory se často říká, že po tomto roce budou kvůli tomu auta jen pro pár vyvolených a dostatečně finančně zajištěných. Elektromobily jsou totiž dražší než auta se spalovacími motory a tím tedy rozhodně nejsou pro každého. Jenomže nejnovější studie poradenské firmy PwC tomu tak s největší pravděpodobností nebude. Elektromobily zlevní a i ti, kteří je zatím zatracují, jim přijdou na chuť. Ostatně, nic jiného jim asi nezbude.
Dle matematických předpokladů vzroste počet osobních aut v Evropě mezi roky 2025 a 2035 o 14 milionů na 366 milionů. A vzrůstající tendence bude pokračovat i po zavedení povinné elektromobility. Počet automobilů v Číně by měl vzrůst o 50 milionů na 418 milionů a největší skok bude v USA, kde je automobilová kultura dlouhodobě zakořeněná. Množství aut by tam mohlo vzrůst z 300 na 359 milionů.
Automobilová kultura se změní
Podle Pavla Štefka z PwC budou v centru pozornosti výrobců automobilů v následujících 10 letech hlavně moderní technologie, konektivita a umělá inteligence. Zjednodušeně řečeno už nebude tak důležité a primární to, jak auto jezdí, ale to, jak se v něm posádka cítí. A záměrně používáme slovo posádka, protože je pravděpodobné, že pojem řidič časem také zmizí.
Auta tedy budou nejen využívat různé funkce ulehčující jízdu, ale budou ve větší míře využívat 5G sítě, automaticky spolupracovat s dobíjecími stanicemi a stále větší roli bude hrát ve vozech takzvaný infotainment, tedy poskytování informací s cílem vyvolat emoce. „Čtyři z pěti nově prodaných aut v Evropě budou využívat pokročilou konektivitu. Už nyní vidíme, že expandující Tesla a čínské automobilky právě do konektivity velmi výrazně investují a zároveň očekávají, že pro ně budou služby a aplikace spojené s digitálním rozhraním automobilů stále významnějším zdrojem příjmů,“ dodal Štefek.
Za 12 let budou plně autonomní vozy tvořit sedm procent prodejů v Evropě a devět procent prodejů v USA. Ambiciózní cíle má v tomto směru Čína, která prostřednictvím vládních programů chce dosáhnout až 36 procent autonomních vozů. „A současná začínající expanze čínských elektroaut do Evropy ukazuje, že čínské automobilky jsou v elektromobilitě oproti Evropě napřed. Lze tedy předpokládat, že v případě autonomních vozů tomu nebude jinak,“ podotkl Štefek.