Audi v Paříži představilo koncept crosslane coupé

Autor: Pavel Srp - 27. 9. 2012


Audi ukazuje s novým koncepčním vozem Audi crosslane coupé budoucnost svého designu a zároveň prezentuje novou koncepci vozidla a pohonu. Studie je zcela novou fúzí vyspělé techniky a pokrokového designu, který naznačuje směr vývoje stylistického jazyka u budoucích modelů Audi Q.

Koncepční vůz postavený na základě multimateriálového prostorového rámu MSF (Multimaterial Space Frame) se vydává zcela novou cestou ve snaze o snížení hmotnosti, nákladů a spotřeby energie po celou dobu životního cyklu. Je to další evoluční stupeň principu lehké konstrukce Audi ultra.

Srdcem inovativního a úsporného hybridního pohonu s možností vnějšího dobíjení (plug-in) je speciálně zkonstruovaný tříválec 1.5 TFSI společně s dvěma elektromotory. Hybridní jednotka stanovuje zcela nová měřítka průměrnou spotřebou paliva pouhých 1,1 l/100 km a emisemi CO2 jen 26 gramů na kilometr.

Výsledkem je kosmopolitní vozidlo, které osloví zejména mladé, sportovně orientované zákazníky, mimo jiné i díky odnímatelné střeše a individuálním službám v rámci programu Audi connect.

Průkopnický koncept: Multimaterial Space Frame

Multimateriálový prostorový rám MSF (Multimaterial Space Frame) kompaktního konceptu Audi crosslane coupé zahrnuje tři materiály – hliník a dva polymery vyztužené uhlíkovými, resp. skleněnými vlákny. Koncepční vůz má pohotovostní hmotnost cca 1390 kg včetně velkého lithium-iontového akumulátoru.

Hliníkové profily tvoří souvislou tuhou strukturu kolem prostoru pro cestující. Masku chladiče Singleframe, která plní nosnou funkci a je rovněž vyrobena z hliníku, spojují s prostorem pro cestující nosníky pod přední kapotou.

Přední a zadní deformační zóny jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Konstruktéři použili tento materiál také pro boční prahy, středový tunel, přepážku mezi motorovým prostorem a interiérem a pro příčné nosníky v podlaze. Koncept karoserie je završen povrchovými panely z kompozitu vyztuženého skleněnými vlákny. Vnější panely jsou částečně opatřeny výztuhami z uhlíkového kompozitu.

Podle Audi je vysoce integrovaný multimateriálový prostorový rám MSF (Multimaterial Space Frame) správnou cestou do budoucnosti. Jeho hmotnost totiž odpovídá karoserii vyrobené výhradně z kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny. V porovnání s ní ovšem nabízí přesvědčivé přednosti z hlediska nákladů pro zákazníka a energetické náročnosti v hodnocení celého životního cyklu.

Inovativní hybridní koncept s vnějším dobíjením

Hybridní pohon s vnějším dobíjením (plug-in) studie Audi crosslane coupé pracuje se dvěma základními provozními režimy (hybridním a čistě elektrickým) a vyznačuje se inovativní konstrukcí a maximální účinností. Soustava složená ze spalovacího motoru, dvou elektromotorů a jednostupňové převodovky dosahuje kombinovaného výkonu 130 kW (177 k). Audi crosslane coupé zrychlí z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy, resp. za 9,8 sekundy v čistě elektrickém režimu. Nejvyšší rychlost vozu je 182 km/h a průměrná spotřeba paliva pouhých 1,1 litru na 100 km, což odpovídá emisím CO2 26 gramů na kilometr. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 17,4 kWh, což postačuje k ujetí cca 86 km v elektrickém režimu.

Spalovací motor je speciálně vyvinutý tříválec TFSI se zdvihovým objemem 1,5 litru vyladěný na nejvyšší výkon 95 kW (130 k) a maximum točivého momentu 200 N.m. Tříválcový motor je spojen s elektromotorem (EM 1), který plní primárně funkci spouštěče a alternátoru. Jeho nejvyšší výkon je 50 kW a maximální točivý moment 210 N.m. Pohon vozu má na starosti druhý elektromotor (EM 2) s výkonovými parametry 85 kW a 250 N.m. Převodovka umožňuje připojit spalovací motor včetně alternátoru ke zbývající části hnacího řetězce prostřednictvím zubové spojky.

Hybridní soustava typu plug-in pracuje v různých provozních režimech v závislosti na aktuálních podmínkách. Při rychlosti jízdy od 0 do 55 km/h zajišťuje hnací sílu výhradně EM 2, který je napájen primárně z akumulátoru. V režimu sériového hybridního pohonu vyrábí spalovací motor a alternátor (EM 1) elektrickou energii za účelem podpory, odlehčení nebo nahrazení akumulátoru při nízkém stavu nabití.

Režim elektrického pohonu je možný až do rychlosti jízdy 130 km/h. Od cca 55 km/h se může k hnacímu řetězci připojit spalovací motor TFSI s alternátorem – v tomto hybridním režimu pracují oba zdroje hnací síly společně s cílem maximalizovat hospodárnost a výkon. Nad 130 km/h je hlavním zdrojem hnací síly tříválcový motor, ale EM 1 ho může v případě potřeby podpořit.

Řidič vozu Audi crosslane coupé si může vybrat mezi nastavením „cruise“ a „race“. Režim „cruise“ upřednostňuje elektrický pohon. Pohodlí posádky neruší žádné řazení, ani přepínání mezi jednotlivými zdroji hnací síly. Otáčky běžícího motoru TFSI jsou vždy přizpůsobovány rychlosti jízdy, aby nedocházelo k nezvyklému efektu, kdy vůz zrychluje při neměnných otáčkách motoru. Hybridní pohon s možností vnějšího dobíjení je velmi úsporný zejména při jízdě ve městě, a na této hospodárnosti se podílí i vysoká účinnost převodovky.

Futuristický: vnější design

Audi crosslane coupé s 2+2místným interiérem je postavené na rozvoru 2,56 m. Vnější délka je 4,21 m, šířka 1,88 m a výška 1,51 m. Atraktivní design robustní karoserie poskytuje výhled na stylistické pojetí budoucí generace modelů Audi Q.

Přídi dominuje maska chladiče Singleframe, která je příčkami rozdělena na několik segmentů. Její prominentní rám je integrován do multimateriálového prostorového rámu MSF (Multimaterial Space Frame) jako nosný prvek. Toto řešení symbolizuje filozofii studie Audi crosslane coupé, která je založená na zcela nové fúzi základního konceptu, techniky a designu.

Lichoběžníkovité světlomety používají technologii Audi Matrix LED. Malé, individuálně ovládané elektroluminiscenční diody zajišťují veškeré osvětlovací funkce a mikroreflektory umožňují precizní rozložení světla. Do nárazníků jsou vsazeny velké otvory pro přívod vzduchu, většinou s hladkým povrchem. Skrz dva úzké otvory v přední kapotě je vidět horní hliníkový nosník multimateriálového prostorového rámu MSF (Multimaterial Space Frame).

Při pohledu z profilu jsou dominantním prvkem horizontální hrany nad koly. Nízký pás bočních oken je vzadu zúžen velmi skloněným střešním sloupkem C, který zdůrazňuje charakter kupé studie Audi crosslane coupé. Dveře sahají daleko dolů díky konstrukci s prostorovým rámem, která umožňuje velmi nízké prahy. Dveře po otevření odhalí hliníkovou strukturu multimateriálového prostorového rámu MSF (Multimaterial Space Frame).

Zadní světlomety jsou variací motivu předních světlometů a spára víka zavazadlového prostoru je rozděluje na dvě části. Nárazník, jehož spodní část je vyrobena z uhlíkového kompozitu, zahrnuje hliníkový difuzor, který zasahuje poměrně vysoko vzhůru. Střecha tvořená dvěma panely je vyrobena z uhlíkového kompozitu a váží necelých deset kilogramů. Řidič a spolujezdec vpředu mohou střechu elektricky odjistit, sejmout ji ze struktury karoserie a uložit ji nad zavazadlovým prostorem.

Pohyblivý: zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor je v rámci struktury karoserie samostatným prvkem a je připevněn k zadní stěně opěradel zadních sedadel, která jsou oddělená od sedáků. Stisknutím tlačítka se celek elektricky posune o 40 cm dopředu, čímž se v koncové poloze dostane zcela pod zajištěnou střechu, která chrání zavazadla. Zároveň se zpřístupní rovná plocha pod zavazadlovým prostorem, na níž je možné odložit znečištěné nebo mokré předměty.

Řidič a spolujezdec vpředu sedí v elektricky nastavitelných sportovních sedadlech s integrovanými opěrkami hlavy, jejichž skořepiny jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Součástí středové konzoly je velká páka voliče, která slouží k ovládání hybridního polohu a po spuštění vozidla se elektricky vysune. Ramena volantu nesou ovládací plochy pro palce, jejichž prostřednictvím má řidič pod kontrolou většinu funkcí. Tento způsob ovládání je stejně intuitivní jako používání velkého touchpadu na středové konzole.

Nízká přístrojová deska je velmi zřetelně natočena směrem k řidiči. Ovládací prvky klimatizace zahrnují miniaturní displeje. Virtuální displeje v přístrojovém panelu umožňují volbu dvou různých úrovní zobrazování a ukazatele výkonu informují o provozních stavech poháněcí soustavy.

Audi crosslane coupé představuje nové internetové služby pod hlavičkou programu Audi connect. Cestující jsou vždy ve spojení s internetovou komunitou – prostřednictvím portálů Twitter a Facebook nebo zasíláním fotografií a videí pořízených na cestě. Zcela novou funkcí je „Escape Manager“ – program, který mohou cestující využívat k hodnocení tras, po nichž jedou, pro své přátele.

Geometrická preciznost: vnitřní design

Vnitřní design studie Audi crosslane coupé navazuje na designérský styl exteriéru geometrickou precizností svých základních tvarů. Například kryty přístrojů a mřížky výdechů ventilační soustavy mají lichoběžníkový tvar. Úzké spáry a trojrozměrné povrchové úpravy odrážejí nekompromisně vysoké standardy kvality značky Audi.

Dominantním materiálem v interiéru Audi crosslane coupé jsou kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny, které jsou použity v několika různých variacích. Například na horním panelu přístrojové desky směřují všechna vlákna ve struktuře kompozitu jedním směrem. Toto uspořádání je v automobilovém průmyslu jedinečné. Díly z uhlíkových kompozitů mají na některých místech o trochu světlejší barvu, jinde jsou tmavší. Tohoto efektu bylo dosaženo odlišnou aplikací čirého laku.

Také hliníkové prvky jsou použity v jemně odlišných podobách. Většina z nich má strojově leštěný povrch, ale mřížky výdechů ventilační soustavy jsou z černě anodizované lehké slitiny. Podlaha vozidla je vyrobena z polymeru vyztuženého skleněnými vlákny, do něhož je na některých místech vložen nový materiál: silná lana jsou v tomto případě spletena s pryžovými vlákny do koberce odolného vůči opotřebení.

Designéři Audi použili rozmanité materiály také při výběru kůží. Nejširší uplatnění nalezla měkká poloanilinová kůže, zatímco černá sametová kůže vytváří osvěžující kontrast a svým robustním, mírně zdrsněným povrchem připomíná semiš.

[nggallery id=1443]

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru