Audi v Detroitu představí benzínové SQ5

Autor: Pavel Srp - 8. 1. 2013


Audi poprvé vystaví na autosalonu v Detroitu nové Audi SQ5 ve verzi poháněné zážehovým motorem – v tomto případě s výkonem 260 kW/354 koní a s točivým momentem 470 Nm. Nový vrcholný model používá přeplňovanou jednotku 3.0 TFSI. Novinka zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,3 sekundy na cestě k nejvyšší rychlosti 250 km/h.

Nové Audi SQ5 je poháněno třílitrovým motorem V6 přeplňovaným kompresorem se zdvihovým objemem 2995 cm3, který se vyznačuje značnou chutí po otáčkách. Jeho kompresor je uložen mezi oběma řadami válců svírajícími úhel 90° a je poháněn řemenem od klikového hřídele. Dva rotory uvnitř kompresoru dosahují maximálních otáček přes 20 000 min-1. Vzduchová mezera mezi lopatkami rotorů je pouhých několik tisícin milimetru. Kompresor stlačuje nasávaný vzduch až na tlak 0,8 baru. Ve dvou mezichladičích stlačovaného vzduchu je vzduch následně ochlazován, aby motor dosahoval vyššího výkonu.

Kompresor je umístěn za škrticí klapkou. Ke svému pohonu odebírá motoru jen malý výkon, protože hustota nasávaného vzduchu je velmi nízká při zatíženích nevyžadujících přeplňování a při jízdě setrvačností. Křivka točivého momentu strmě roste již od nízkých otáček díky krátké dráze proudění vzduchu od kompresoru do válců. Různá opatření tlumí nežádoucí hluk kompresoru. Vyvažovací hřídel v hliníkovém bloku motoru zaručuje ještě kultivovanější běh. Nastavitelné vačkové hřídele sání a klapky v sacím traktu zvyšují účinnost plnění válců.

Motor 3.0 TFSI dosahuje nejvyššího výkonu 260 kW/354 koní mezi 6000 a 6500 min-1 a poskytuje maximální točivý moment 470 Nm v rozpětí otáček od 4000 do 4500 min-1. Zrychlení z nuly na 100 km/h trvá pouhých 5,3 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Audi SQ5 v průměru spotřebuje 8,5 litru paliva na 100 km v kombinovaném cyklu EU. To odpovídá hodnotě emisí CO2 199 gramů na kilometr.

Hnací síla motoru je efektivně přenášena na vozovku prostřednictvím osmistupňové převodovky tiptronic a trvalého pohonu všech kol quattro s variabilním rozdělováním točivého momentu. Rychle řadící samočinná převodovka nabízí dva režimy a řidič může řadit také manuálně prostřednictvím sériově dodávaných pádel pod volantem.

Podvozek modelu Audi SQ5 je snížen o 30 milimetrů. Pružiny a tlumiče mají tužší charakteristiku pro sportovní a harmonickou jízdu. Dvacetipalcová kola jsou vybavena pneumatikami rozměru 255/45 R20. Na přání se dodávají také kola s průměrem ráfku 21 palců. Brzdové třmeny na přední nápravě vystavují na odiv loga SQ5. Elektromechanické řízení nejenže významně přispívá k hospodárnosti modelu SQ5, ale poskytuje také velmi precizní kontakt s vozovkou. Kromě toho nabízí Audi na přání dynamické řízení s plynule variabilním převodem. Řízení tohoto systému je integrováno do systému Audi drive select, dodávaného na přání, který umožňuje řidiči volit rozmanité režimy činnosti různých systémů.

Mimořádně přitažlivá je maska chladiče s platinově šedou povrchovou úpravou a dvěma horizontálními lištami se vzhledem hliníku, kterou doplňují osobité nárazníky a střešní spoiler. Přední blatníky zdobí loga V6 T. Okna jsou zdůrazněna paketem lesklých prvků se vzhledem hliníku, jímž zaujmou rovněž kryty vnějších zpětných zrcátek. K dispozici jsou navíc dva exkluzivní krystalické laky: modrá Estoril a černá Panther.

Sportovní atmosféra vládne rovněž v interiéru. Přístroje mají bílé stupnice na šedém podkladu, zatímco pedály a pádla pro manuální řazení mají lesklou povrchovou úpravu se vzhledem hliníku.

Černý interiér může být na přání doplněn barevně odlišeným čalouněním stropu ve stříbrném měsíčním odstínu. Sériově dodávaná elektricky nastavitelná sportovní sedadla jsou potažena kombinací kůže Pearl Nappa a Alcantary. Alternativně si mohou zákazníci vybírat ze čtyř odlišných barev kůže. Sériově dodávané ozdobné obložení je vyrobeno z kartáčovaného hliníku, na přání je k dispozici ozdobné obložení Carbon Atlas, klavírní lak nebo vrstvený hliník a dřevo v černém odstínu Beaufort.

Na český trh bude verze modelu SQ5 poháněná zážehovým motorem uvedena v říjnu 2013, tedy přibližně půl roku po jedinečné vznětové verzi SQ5 TDI. Seznam sériové výbavy je rozsáhlý. Kromě výše uvedených prvků zahrnuje rovněž světlomety xenon plus s diodami LED pro denní svícení, ochranné prahové lišty z ušlechtilé oceli a informační systém řidiče s barevným displejem. Zavazadlový prostor pojme až 1 560 litrů.

Audi dodává na přání toto dynamické SUV s řadou asistenčních, informačních a zábavních systémů. Systémy MMI navigation plus a Bluetooth online car phone poskytují posádce vozidla i za jízdy internetové služby z nabídky Audi connect.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru