Audi představí ve Frankfurtu Sport quattro concept

Autor: Pavel Srp - 5. 9. 2013


Audi oslaví 30. výročí modelu Sport quattro odhalením jeho nástupce, a to již na nadcházejícím IAA 2013 ve Frankfurtu nad Mohanem. Systém quattro se za několik desetiletí stal synonymem pro Audi a značka se čtyřmi kruhy je s technologií pohonu všech kol neoddělitelně spjata. Audi Sport quattro concept navazuje na skvělé tradice modelů quattro ohromujícím designem karoserie kupé a hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení (plug-in) a systémovým výkonem 515 kW/700 koní.

„Systém quattro je více než jen technikou – quattro je filozofií. Je symbolem jízdní bezpečnosti a sportovního charakteru, technického know-how a dynamického přístupu k životu. Audi prodalo od představení původního modelu ‚quattro‘ v roce 1980 více než pět milionů vozů s trvalým pohonem všech kol, mnohem více než kterýkoli jiný výrobce prémiových vozů na světě. Přednosti konceptu quattro a jeho úspěchy v motoristickém sportu se pozoruhodným způsobem ukazují již více než tři desetiletí,“ říká Anna Gruberová, ředitelka divize Audi společnosti Porsche Česká republika.

Mezi legendární klasické vozy Audi patří Sport quattro. Tento vůz debutoval na IAA v roce 1983 a byl zkonstruován jako homologační model pro mistrovství světa v rallye. Díky výkonu 225 kW/306 koní a mnoha technickým inovacím patřil ve své době do vybrané společnosti supersportovních vozů. Krátký rozvor, který přispíval k lepší ovladatelnosti, propůjčil modelu Sport quattro nezaměnitelný vzhled. Soutěžní verze se zapsala do historie motoristického sportu. Walter Röhrl s ní v roce 1987 přesvědčivě zvítězil v závodě do vrchu Pike‘s Peak International Hill Climb v americkém Coloradu.

Vnější design: dynamický a přitažlivý

Audi oživuje tuto skvělou tradici studií Audi Sport quattro concept a využívá k tomu i nápady, které byly poprvé k vidění u koncepční studie Audi quattro concept před třemi roky. Kupé kombinuje DNA původního modelu quattro s dramatickou elegancí. Na silnici zanechává dojem mohutnosti a dynamiky, k čemuž přispívá karoserie přiléhající těsně k 21“ kolům. Převisy jsou krátké, proporce sportovně vyvážené. Dvoudveřový vůz stojí na rozvoru 2784 mm a má vnější délku 4602 mm. S 1964 mm je velmi široký a s pouhými 1386 mm neobvykle nízký.

Stejně jako Audi Sport quattro je i Audi Sport quattro concept navržen v duchu motoristického sportu. Žádný stylistický prvek není samoúčelný. Všechno je podřízeno technické funkci a některé detaily jsou vzpomínkou na modely quattro ze začátku 80. let. Patří mezi ně hranaté a ploché střešní sloupky C i obdélníkové dvojité světlomety s průkopnickou technologií Audi Matrix LED, která bude od konce letošního roku k dispozici v modernizovaných modelech Audi A8.

Uvnitř světlometů jsou viditelné dvě velmi ploché struktury. Sportovně odhodlaný výraz dodávají vozu světla pro denní svícení probíhající podél okrajů světlometů společně s centrálními jednotkami potkávacích světel a jednotkami Audi Matrix LED. Přední a zadní světlomety jsou novou interpretací lehké konstrukce. Přední světlomety vystupují z přídě a odhalují prvky pro chlazení diod LED, zatímco u zadních světlometů jsou na minimum omezena krycí skla a pouzdra.

Dálkové světlomety LED jsou ve světlometech Audi Matrix LED tvořeny četnými jednotlivými diodami. Individuální diody LED, jejichž světlo prochází soustavou čoček a reflektorů, poskytují vždy vynikající osvětlení. Jsou aktivovány, deaktivovány a ztlumovány individuálně v závislosti na situaci. Tato nová technologie nabízí mnoho fascinujících možností z hlediska designu světlometů a počtu, uspořádání i rozměrů diod LED.

Další stylistickou vzpomínkou jsou rozšířené blatníky nad podběhy kol. Designéři Audi tyto linie nově interpretovali a silně je zdůraznili, takže karoserii propůjčují ještě větší emocionální přitažlivost a široká ramena. Ostré kontury vymezují pevně napjaté svalnaté plochy. Atletický charakter studie Audi Sport quattro concept definuje souhra konvexních a konkávních ploch na kapotě motoru, blatnících a bocích.

Nové detaily: maska chladiče Singleframe

Příď konceptu je charakterizována šestiúhelníkovou maskou chladiče s nově tvarovanou mřížkou, jejíž styl nezapře inspiraci motoristickým sportem. Spodní část je prakticky svislá a horní část sleduje linii kapoty motoru. Spodní mřížka zdůrazňuje šířku vozu. Velké otvory pro přívod vzduchu jsou rozděleny dvěma velkými, vertikálními příčkami a na jejich tvary navazují prolisy na kapotě motoru. Přední spoiler z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny je stejně jako na závodních vozech vysunutý daleko dopředu. Maska chladiče je součástí nové designérské filozofie značky Audi a poskytuje první představu o podobě budoucího designu sériově vyráběných sportovních modelů.

Proporce zadní partie vozu jsou definovány kombinací nízkého prosklení kabiny a širokých ramen. Spoiler na spodní hranici zadního okna podtrhuje šířku vozu. Dalším osobitým prvkem na zádi konceptu je difuzor z uhlíkového kompozitu, který sahá vysoko vzhůru. Podobně jako mřížka masky chladiče Singleframe má jeho horní část voštinovou strukturu, zatímco ze spodní části vyčnívají dvě velké oválné koncovky výfuku. Zadní světlomety, umístěné na černém ozdobném pásu z uhlíkového kompozitu, jsou obdélníkové, což je typický stylistický prvek vozů quattro, a zdůrazňují šířku vozu. Ve vyšších rychlostech se ze zádě vysouvá spoiler. Zavazadlový prostor, pod jehož horním krytem prochází příčná výztuha, má objem 300 litrů.

Dynamický vzhled studie Audi Sport quattro concept završují precizně ztvárněné detaily. Rozšířené prahy jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, kliky dveří se elektricky vysouvají vstříc přibližující se ruce. Čtyři kruhy zdobí příď, záď, ventilační otvory za předními koly a střešní sloupky C. Kola s centrální maticí mají design s pěti dvojitými paprsky.

Interiér: závodní atmosféra s puncem elegance

Koncept sportovní elegance nalézá své pokračování v interiéru studie Audi Sport quattro concept. Prostorný interiér je ponořen do tmavě šedých odstínů a vládnou mu precizní linie.

Interiér je zaměřen na řidiče. Volant, digitální přístroje a head-up displej jsou v přímém zorném poli řidiče. Linie probíhající pod čelním oknem obklopuje řidiče a spolujezdce a spojuje všechny ergonomické funkce, jako například vnitřní kliky dveří.

Pro Audi typická lehká konstrukce se odráží v designu i výběru materiálů. Štíhlá přístrojová deska připomíná při pohledu seshora křídlo větroně. Nosnou strukturou interiéru je skořepina z uhlíkového kompozitu, která slouží rovněž jako odkládací přihrádka v bočních dveřích. Na těchto a dalších podobných prvcích je viditelná lehká konstrukce.

Pod nepřerušenou středovou konzolou je prostor pro hnací řetězec quattro. Sportovní skořepinová sedadla se sklopnými opěradly, výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy tvoří společně s plnohodnotnými zadními sedadly prostor pro čtyři osoby. K zadním sedadlům usnadňuje přístup sklopný mechanismus u předních sedadel. Příčná výztuha za zadními sedadly zvyšuje tuhost karoserie.

Velká pozornost věnovaná detailům je patrná z výběru materiálů a řemeslného zpracování. Multifunkční sportovní volant je dalším prvkem, který odhaluje podobu budoucích sériově vyráběných sportovních modelů.

Rovněž koncept ovládání je zaměřený na řidiče. Všechny důležité informace jsou zobrazovány na plně digitálním přístrojovém panelu. Řidič si volí podobu virtuálního zobrazování na displejích s 3D grafikou prostřednictvím multifunkčního sportovního volantu.

Na výběr je například režim Race s centrálním rychloměrem, informacemi o trati a stopkami, nebo režim Setup s podrobnými informacemi o četných závodních okruzích. Otočným ovládacím prvkem s touchpadem typického ovládacího systému Audi MMI lze snadno vkládat další informace.

Dalším mimořádným prvkem je inovativní ovládací panel klimatizace, který je integrován přímo mezi výdechy ventilační soustavy. Teplota, rychlost a směr proudění vzduchu se nastavují pomocí jediného prvku. Displej integrovaný do výdechů ukazuje buď důležité informace multimediálního systému, nebo nastavení klimatizace.

Suverénní výkon: hybridní pohon s vnějším dobíjením

Audi Sport quattro concept je úchvatně dynamické kupé díky hybridnímu pohonu s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid). Systémový výkon je 515 kW/700 koní, točivý moment 800 Nm. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím upravené osmistupňové převodovky tiptronic a pohonu všech kol quattro, který je vybaven sportovním diferenciálem na zadní nápravě. V kombinovaném režimu EU spotřebuje studie průměrně jen 2,5 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši 59 gramů na kilometr.

Roli spalovacího motoru plní čtyřlitrový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který dosahuje nejvyššího výkonu 412 kW/560 koní a maximálního točivého momentu 700 Nm. Osmiválec se sonorním zvukem je velmi úsporný díky systému COD (Cylinder On Demand), který při částečném zatížení deaktivuje čtyři válce, a systému start-stop.

Mezi motorem 4.0 TFSI a převodovkou je umístěn elektromotor ve tvaru kotouče, který poskytuje nejvyšší výkon 110 kW a točivý moment 400 Nm. Elektromotor je napájen kapalinou chlazeným lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 14,1 kWh, který je uložen v zádi. Pro dobíjení konceptu je určena nástěnná dobíječka Audi wall box, jejíž funkce je inteligentně elektronicky řízena, aby byl zajištěn optimální přenos energie do lithium-iontového akumulátoru. Audi Sport quattro concept ujede až 50 kilometrů s čistě elektrickým pohonem. Inteligentní řídicí systém má na starosti souhru mezi oběma druhy pohonu, přičemž řidič si může vybírat mezi různými provozními režimy.

Zákazník si může vybrat mezi různými charakteristikami vozu Audi Sport quattro concept v závislosti na provozní a jízdní strategii. K dispozici jsou tři režimy. Režim EV je pro čistě elektrickou jízdu, režim Hybrid pro maximální hospodárnost a režim Sport pro maximální jízdní výkony.

V režimu EV je aktivní pouze elektromotor. Jízda s čistě elektrickým pohonem je díky výkonovým parametrům elektromotoru (110 kW a 400 Nm) možná jak ve městě, tak i za jeho hranicemi. Aktivní pedál plynu indikuje řidiči přechod do hybridního režimu, aby mohl vědomě řídit přepínání mezi elektrickým a hybridním způsobem pohonu.

V režimu Hybrid jsou používány údaje o vnějších podmínkách a o trase k výpočtu optimálního využívání elektromotoru a spalovacího motoru z hlediska spotřeby paliva, které je pak realizováno v rámci zvolené provozní strategie. Je-li zapnutý navigační systém, je trasa optimalizována pro minimální spotřebu paliva. Tento režim zahrnuje také možnost individuální úpravy provozní strategie. Pokud si chce řidič zachovat určitý dojezd s elektrickým pohonem nebo projet určité části trasy čistě elektricky, může použít funkce Hold nebo Charge pro precizní řízení stavu nabití akumulátoru i bez dobíjení z elektrické sítě.

V režimu Sport nastaví provozní strategie poháněcí ústrojí na dosahování maximálního výkonu. Spalovací motor je ve všech jízdních situacích podporován elektromotorem. Systém řízení energetických toků zajišťuje za všech okolností dostatečné nabití akumulátoru.

Pokud vidlicový osmiválec spolupracuje s elektromotorem, zrychlí Audi Sport quattro concept z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy – podobně jako dřívější výkonné soutěžní vozy Audi. Nejvyšší rychlost je 305 km/h.

Na mimořádné jízdní dynamice se významně podílí také koncepce lehké konstrukce. Skelet prostoru pro cestující je vyroben z kombinace ultravysokopevnostních ocelových panelů a strukturálních prvků z hliníkových odlitků. Dveře a blatníky jsou vyrobeny z hliníku, zatímco střecha, kapota motoru a zadní výklopné víko jsou z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Výsledkem je pohotovostní hmotnost pouhých 1850 kilogramů včetně sady akumulátorů.

Podvozek konceptu si s výkonem poháněcího ústrojí snadno poradí. Jízdní vlastnosti jsou dynamické při vysoké míře stability. Přední kola jsou vedena pěti rameny na každé straně, zadní náprava používá typické řešení značky Audi s lichoběžníkovými rameny. Audi Sport quattro concept udržuje pevné spojení s vozovkou díky tuhé charakteristice pružin a tlumičů. Dynamické řízení mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy. Brzdové třmeny svírají velké brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny a pneumatiky mají rozměr 285/30 R 21.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru