Audi dokazuje své výjimečné know-how v oblasti konstrukce motorů technologií vypínání válců COD (cylinder on demand), která snižuje spotřebu paliva až o 20 procent. Inovativní systém deaktivace válců pracuje již ve třech zážehových motorech: 1.4 TFSI COD, 4.0 TFSI COD a nyní i W12 COD v novém Audi A8 L.
Technologie Audi COD je univerzálním řešením, které se uplatní stejně dobře ve čtyřválcovém motoru s přímým vstřikováním paliva jako v jednotce V8 TFSI nebo v atmosféricky plněném dvanáctiválci. Systém COD deaktivuje ve všech motorech polovinu válců při nízkém až středním zatížení a otáčkách, dokud řidič nevydá opět pokyn k intenzivní akceleraci. Účinnost v aktivních válcích vzroste, protože začnou pracovat v oblasti vyššího vytížení.
Aktivace a deaktivace probíhá tak hladce a plynule, že řidič tyto změny nezaznamená, anebo pouze při pohledu na palubní počítač. Aktivní lůžka motoru v osmiválcových modelech eliminují nežádoucí vibrace. Protihlukový systém ANC (Audi Noise Cancellation) používá precizní zvukové vlny s opačnou fází k eliminaci rušivých frekvencí při jízdě s deaktivovanými válci. V závislosti na modelu se uvedená řešení používají samostatně nebo v kombinaci.
V motoru 1.4 TFSI COD, který najdeme i v novém Volkswagenu Golf 1,4 TSI ACT a možná brzy i v SEATu Ibiza, se vypínají válce dva a tři; v motoru 4.0 TFSI válce dva, tři, pět a osm. Válce se deaktivují vypnutím zapalování a vstřikování paliva. Posunutím objímek na vačkových hřídelích se dvěma různými profily vaček prostřednictvím elektromagneticky ovládaných kolíků se uzavřou ventily. Před tím se spalovací prostory naplní čerstvým vzduchem, aby se snížil vnitřní tlak ve válcích.
Motor W12 o výkonu 368 kW/500 koní používá speciální variantu technologie COD, u níž zůstávají ventily otevřené. Systém nejprve vypne vstřikování paliva a zapalování pro všechny válce levé řady, takže motor pracuje na šest válců. Dříve, než teplota katalyzátoru klesne na příliš nízkou hodnotu, dojde k obnovení činnosti levé řady válců a k deaktivaci pravé řady válců. Během delšího provozu na polovinu válců jsou střídavě aktivovány a deaktivovány obě řady válců.
Technologie COD zásadně snižuje spotřebu paliva. Například u modelů RS 6 Avant a RS 7 Sportback činí úspora paliva v kombinovaném cyklu EU přibližně pět procent. Motor 4.0 TFSI COD, který v těchto modelech poskytuje suverénní výkon 412 kW/560 koní, spotřebuje průměrně pouhých 9,8 litru benzinu na 100 kilometrů. U modelů Audi A3, kde je motor 1.4 TFSI COD vyladěn na nejvyšší výkon 103 kW/140 koní, si pohonná jednotka řekne v průměru jen o 4,7 litru paliva na 100 kilometrů. V kombinovaném cyklu EU ušetří deaktivace válců cca 0,4 litru na 100 kilometrů. Při optimálním stylu jízdy to může být až 20 procent.
Tisková zpráva/-PS-