audi-2026-modelova_pece-1

Audi mění 5 svých modelů. Dostanou na volant fyzická tlačítka, natočí nehodu, připraví vám relax v kabině a i sama zaparkují

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Audi - Foto: Audi - 28. 11. 2025


Audi připravuje velký digitální „refresh“ svých klíčových modelů. Řady A5, A6, Q5, A6 e-tron a Q6 e-tron vstupují do nového modelového roku s rozsáhlými úpravami hardwaru i softwaru. Změny nejsou jen kosmetické: zasahují do jízdní dynamiky, asistenčních systémů, komfortu v kabině i digitálních služeb.

Základem jsou dvě technické platformy. Pro elektromobily slouží PPE (Premium Platform Electric), pro vozy se spalovacími motory pak PPC (Premium Platform Combustion). Audi je tímto krokem připravuje na následující roky, kdy se budou spalovací i elektrické modely dál vyvíjet vedle sebe. Zákazníci přitom mohou u některých funkcí využít i takzvané funkce na požádání, například u modelu Q6 e-tron zvýšit výkon a zlepšit dynamiku dodatečně, až po koupi vozu.

Více dynamiky a efektivity za volantem

Nejviditelnější novinkou pro nadšence do řízení je nový režim „dynamic plus“ v systému Audi drive select pro sportovní modely S5 (na platformě PPC) a S6 e-tron (na PPE). V obou případech je nastavení zaměřeno na výrazně sportovnější projev auta a silnější zapojení zadní nápravy, což přináší živější ovladatelnost zejména v zatáčkách.

U modelu S5 zajišťuje chování vozu v režimu dynamic plus aktivní sportovní diferenciál quattro, který rozděluje hnací sílu mezi zadní kola. Elektrická S6 e-tron využívá elektrický pohon všech kol quattro. V obou případech do hry vstupuje také funkce rozdělování točivého momentu pomocí jednotlivých brzdových zásahů na kolech. Stabilizační systém ESC se současně automaticky přepne do sportovního režimu a umožní, aby se auto v bezpečných mezích chovalo přetáčivě.

S přepnutím do dynamic plus se mění i přístrojové zobrazení. U verzí se spalovacím motorem se na přístrojovém štítu objeví centrální otáčkoměr s informací o zařazeném stupni a doporučením pro řazení. U elektrických verzí na stejném místě řidič vidí ukazatel výkonu. Novinkou je také Audi drive select assistant. Tato funkce sleduje styl jízdy a konkrétní situace a podle nich pro danou jízdu sama zvolí nejvhodnější režim, aniž by musel řidič cokoli měnit v menu.

Elektromobily na platformě PPE dostávají navíc vylepšený systém rekuperace. Dokážou nyní zpomalovat až do úplného zastavení bez aktivace klasických třecích brzd. Zastavení je plynulejší a komfortnější, vůz zároveň získává více energie zpět do baterie a zvyšuje efektivitu i dojezd.

Chytřejší asistenti a parkovací funkce

Rozsáhlé změny přicházejí i v oblasti asistenčních systémů. Na mnoha trzích se rozšiřuje funkcionalita adaptivního asistenta řízení. Vůz umí udržovat směr v jízdním pruhu, pokud má řidič ruce na volantu, nově však dokáže pomoci také při změně pruhu na dálnici. Řidič pouze zapne směrový ukazatel, systém vyhodnotí situaci kolem a pokud je to bezpečné, vůz plynule přejede do vedlejšího pruhu.

V městském provozu se více zapojuje rozpoznávání dopravních značek. Auto dokáže po aktivaci automaticky přizpůsobovat rychlost podle aktuálního značení. Kromě běžných rychlostních limitů využívá data o trase i pro značky „Stop“, „Dej přednost v jízdě“, upozornění na nerovnosti či odlišná pravidla přednosti. V případě potřeby tak samo sníží rychlost, aby řidič stihl situaci bezpečně vyhodnotit.

audi-2026-modelova_pece-2

Vylepšen byl také parkovací asistent Pro. Nabízí asistent pro couvání, který převezme řízení při jízdě pozpátku na posledních padesáti metrech, což usnadní vyjíždění z úzkých uliček nebo dvorků. Asistent pro manévrování pak pomáhá v těsných místech a snaží se předejít kontaktu s okolními překážkami.

Zajímavou funkcí je „naučené“ zaparkování. Vůz si může uložit až pět parkovacích manévrů o délce až 200 metrů na soukromém pozemku. Řidič je pak může vyvolat a nechat auto, aby stejný manévr provedlo automatizovaně. Další možností je zaparkování do garáže s pomocí chytrého telefonu, a to i bez předchozího učení konkrétního manévru. Podmínkou je paket „Tech Pro“ s parkovacím asistentem Pro a funkcí dálkového ovládání.

Nové světlomety, interiér a digitální služby

Model A6 získává nově digitální světlomety Matrix LED s technologií mikro LED. Ty nabízejí adaptivní osvětlení s vysokým rozlišením, lepší kontrast a přehlednější osvětlení jízdního pruhu. V horším počasí nebo za tmy to znamená jistější orientaci. Speciální světelné funkce umí zvýraznit jízdní pruh, pomoci řidiči držet auto uprostřed a šipkou na vozovce upozornit na nechtěné vyjetí z pruhu.

Systém dokáže také promítnout symbol sněhové vločky jako upozornění na možné náledí. Označovací světlo zase dokáže světelným paprskem upozornit na osoby v bezprostřední blízkosti vozovky. Kromě bezpečnosti je myšleno i na estetiku. Při nástupu a vystupování si lze zvolit jednu ze tří výrazných světelných projekcí, které se promítají před vozidlo.

Denní svícení tvoří v každém světlometu 48 segmentů. Řidič má v systému MMI na výběr osm charakteristických světelných podpisů pro přední část vozu. Současně se mění i vzhled zadních světel, která využívají digitální OLED 2.0 s 198 segmenty na každé straně. Většina světelných grafik pro příď i záď pracuje s aktivními prvky, jednotlivé zóny se plynule rozjasňují a ztlumují, takže osvětlení působí živě a mění se za jízdy.

Uvnitř čeká řidiče nový multifunkční volant. Audi se u něj vrací od kapacitních dotykových plošek k fyzickým tlačítkům, což by mělo zlepšit ovladatelnost za jízdy a omezit nechtěné dotyky. U modelu A6 se spalovacím motorem se objevují také nová, anatomicky tvarovaná sedadla s vyšší mírou boční opory a komfortu na delších cestách.

Všechny zmíněné modely přebírají novou domovskou obrazovku a uživatelské prostředí známé z Audi Q3. Nabízí přehlednější strukturu a menší, méně zahlcující ikony. Pro Audi virtual cockpit jsou připraveny tři základní režimy: klasické analogově působící ukazatele, zobrazení velké navigační mapy a kombinovaný režim s integrovaným přehledem asistenčních funkcí (IFA).

Audi Q3 třetí generace se představuje. Nabízet se bude opět jako SUV i jako Sportback

Systém Audi Smartphone Interface je hlouběji propojen s infotainmentem. Obsah z telefonu, včetně navigace, médií a telefonních funkcí, lze zobrazit nejen na dotykovém displeji MMI, ale také v přístrojovém štítu a na samostatném displeji pro spolujezdce vpředu.

Inteligentnější Audi assistant s umělou inteligencí

Hlasový Audi assistant prochází výraznou modernizací. Systém rozšiřuje své možnosti díky integraci umělé inteligence včetně technologie ChatGPT. Dokáže odpovídat na detailní dotazy týkající se konkrétního modelu, protože má přístup k elektronické uživatelské příručce.

Hlasové ovládání se stává přirozenější. Řidič nemusí přesně diktovat adresu, stačí popis, například „italská restaurace s výhledem na Rýn“ a systém nabídne odpovídající cíle v navigaci i související obsah. Přes hlas lze nyní ovládat také mnoho asistenčních systémů, mimo jiné Adaptive Cruise Assist nebo adaptivní tempomat.

Audi assistant se učí z chování uživatele a vytváří rutiny. Může například automaticky aktivovat Adaptive Cruise Assist po vjezdu na dálnici nebo pokaždé zvýšit světlou výšku vozu v místě, kde se opakovaně přejíždí vysoký práh či železniční přejezd.

Hry v autě a ochrana soukromí

Audi myslí také na cestující, kteří chtějí během zastávek nebo čekání trávit čas u her. Herní ovladač lze připojit přes Bluetooth a hrát tituly jako „Asphalt Legends“ nebo „Queen Rock Tour“ přímo na displeji infotainmentu. Připojit je možné i bezdrátová sluchátka, aby herní zvuk nerušil ostatní ve voze.

Zajímavým doplňkem je režim aktivní ochrany soukromí pro displej MMI před spolujezdcem. Na něm může cestující sledovat obsah, včetně her, aniž by byl dobře viditelný z ostatních míst v kabině. Další tituly jsou dostupné přes Audi Application Store.

audi-2026-modelova_pece-3

Vestavěná kamera a nové „zážitkové světy“

Mezi novinky patří také volitelná záznamová kamera s vysokým rozlišením umístěná u paty vnitřního zpětného zrcátka. Kamera snímá dění před vozem v rozlišení 4K, využívá technologii HDR a citlivý senzor, takže zvládá zaznamenat situace i za zhoršeného světla. Na centrálním displeji lze snadno pořizovat fotografie a videozáznamy.

Zajímavá je funkce „Událost“. Vůz průběžně ukládá záznam s přepisováním starších dat, ale pokud dojde k nehodě nebo řidič funkci aktivuje ručně, uloží se trvalý záznam 30 sekund před událostí a 30 sekund po ní. Automatické spuštění mohou vyvolat i určité činnosti, například zapnutí výstražných světel nebo nouzové brzdění.

Data se ukládají pouze lokálně na paměťovou kartu SD. K žádnému přenosu mimo vozidlo nedochází. Spolu s videem se zaznamenávají také navigační informace, rychlost a čas. Vše lze ve voze přehrát ve velkém formátu na centrálním displeji.

Audi zároveň přináší takzvané zážitkové světy. Jde o přednastavené scénáře, které přizpůsobí osvětlení interiéru, zvuk, masážní funkce i klimatizaci tak, aby vznikla povzbuzující, uvolňující nebo harmonizující atmosféra. Tyto režimy trvají pět až třicet minut a mohou doprovodit cestu jemně proměnlivým zvukovým pozadím, které reaguje na pohyb vozu.

Čistě elektrické modely dostávají navíc režim „Powernap“. Ten má vytvořit co nejklidnější prostředí pro krátký odpočinek, například během nabíjení.

Kdy se novinky objeví v Česku

Modernizované modely Audi na platformách PPE a PPC s rozšířenou výbavou a novými funkcemi bude možné v České republice objednávat v průběhu prosince 2025.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru